Българските туристи са похарчили около 500 милиона лева в Гърция през миналата 2019 година. Това показва проучване на Института на Асоциацията на гръцките туристически предприятия (INSETE), съобщава Bulgaria on Air.
Общо туристите от България, Румъния и Сърбия са похарчили близо 1 милиард евро в Гърция в рамките на миналата година. Важно уточнение тук е, че в статистиката влизат туристите, използвали личен транспорт.
От този 1 милиард евро най-голям е делът на румънците, които са генерирали 354 милиона евро в икономиката на южната ни съседка. Сърбия е на второ място с почти 300 милиона евро, а България е на трето с 282 милиона евро.
След това в статистиката се нареждат албанците, които са похарчили 200 милиона евро в Гърция; турските туристи, оставили 171 милиона евро; и тези от Македония, които са похарчили 114 милиона евро.
Изследването обхваща приноса на посещенията в южната ни съседка от чуждестранни туристи, които са използвали личен автомобил за почивките си през 2019 година. Общият принос към икономиката на Гърция от тези посетители възлиза на около 1,8 милиарда евро, включително 9,6 милиона посещения и близо 40 милиона нощувки. Това е равностойно на над 30% от общите посещения в страната, над 16% от всички нощувки и 10% от приходите през годината в страната.
Гърция разчита силно на туристите от съседните й страни главно заради лесния достъп, усещането за сигурност и независимост при посещенията с лични превозни средства. Ето защо страната бързаше да отвори границите си с облекчаването на мерките срещу коронавируса и да даде тласък на туризма, който представлява 18% от БВП на страната.
Междувременно планът на правителството е да рекламира страната като по-безопасна дестинация за чуждестранните туристи.
Успехът на тези планове обаче не зависи само от Гърция. Нарастващият брой инфекции на новия вирус в балканските държави принуди Атина да отложи отварянето на границите си до края на месеца за всички страни, с изключение на България.
Като че ли Гърция прави всичко по силите си в това направление. В страната досега управлението на пандемията е високо оценено. Гърция успя да отвори повторно вътрешната икономика преди други държави като Великобритания. А това ще намали удара върху брутния вътрешен продукт.
Правителството също така прие скъпи мерки за стимулиране на бизнеса и работниците, включително заеми за малки и средни предприятия, както и нова схема за неработещи лица. Страната се надява да намали тези мерки по-бързо, отколкото на други места, когато дейността се възобнови, за да облекчи тежестта върху публичните финанси.
Изглежда, че старанието на Гърция работи. Други фактори също оказват влияние. Например тази година се очаква южната ни съседка да привлече много голям брой туристите, които иначе биха избрали страни като Испания или Италия.
Относно туристите от Германия - местни издания посочват, че тази година конкуренцията за немските туристи ще бъде между Гърция, Малта, Португалия и Хърватия. Само през изминалата година Германия е изпратила над 4 милиона туристи в Гърция, които са изхарчили около 2,9 милиарда евро.
Туроператорите също наблюдават съживяване - уебсайтовете на големите германски агенции регистрират ръст на броя на посетителите, въпреки че бутонът "Резервирай" се натиска рядко. Междувременно някои от големите хотелски вериги в Гърция посочват, че в системи си имат достатъчно активни резервации, направени в периода преди 15 март, когато бяха въведени мерките за ограничаване. Обектите с вече направени резервации ще работят със до 50% заетост.