БЪЛГАРИЯ В КРАЯ НА 2006 Г.: СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКИ АНАЛИЗ
(РАБОТЕН ВАРИАНТ, АПРИЛ 2004 Г.)
Работната група по НПР изготви първи вариант на социално-икономически анализ във връзка с разработването на НПР 2007-2013г. В едномесечен срок окончателен вариант на документа ще бъде предложен
за одобрение на Координационен съвет по НПР.
Икономиката на България в края на 2006 г.
В настоящата част от изложението е представен сценарий за състоянието на икономиката към края на 2006 г. Предложеният сценарий е ограничен от изходната база (състоянието на икономиката през 2003 г.) и своите допускания (вж. точка 3.1). Основната цел на тази част от документа е да направи снимка на икономиката в края на 2006; да се определят "тесните места" в структурата на икономиката; да се идентифицират секторите с потенциал за растеж и тези, чието развитие изисква държавно подпомагане. Направената прогноза ще позволи да се формулира реалистична визия за развитие през периода 2007-2013 г. и същевременно ще послужи като база за определяне на ключовите области, в които правителството следва да съсредоточи своите усилия за реализиране на така формулираната визия за развитие.
Използваните допускания при построяване на макроикономическия сценарий могат да бъдат обобщени най-общо в две основни групи – външни и вътрешни. Външните допускания касаят средата, в която се развива икономиката на страната – световното стопанство, в частност европейските пазари и Балканския регион. Вътрешните допускания са свързани с курса на водените икономическа и социална политики, политическата стабилност в страната и т.н.
Основни допускания, касаещи външната среда
-
запазване на политическата стабилност в регионален и континентален план;
-
отсъствие на военни конфликти в региона;
-
отсъствие на производствени и технологични шокове за световното стопанство;
-
продължаващо възстановяване на световната икономика и запазване на темповете на нарастване на външното търсене;
-
ускоряване на растежа на европейската икономика (EU-25);
-
успокояване на колебанията на валутния курс долар/евро и приблизително запазване в средносрочен план на сегашното ниво;
-
плавно нарастване на лихвените равнища на световните капиталови пазари;
-
ценова стабилност в ЕС (посрещане на критерия за 2% средногодишна инфлация);
-
плавно намаляване на цените на горивата на световните пазари.
-
политическа, социална и етническа стабилност в страната;
-
запазване курса на водените икономическа, социална и пр. правителствени политики;
-
запазване на функционирането на системата на паричен съвет;
-
продължаване на политиката по отношение на дерегулацията, преструктурирането и приватизацията на естествените монополи;
-
постепенно намаляване дела на сивата икономика;
-
провеждане на целенасочена политика за подобряване на енергийната ефективност в страната след приемането на Закона за енергийна ефективност;
-
постепенно нарастване на значението на малките и средни предприятия при формирането на добавената стойност и заетостта в икономиката;
-
намаляване на административните бариери пред стартирането на бизнес и ограничаване намесата на държавата в икономиката съгласно Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол;
-
развитие на финансовите услуги и намаляване на лихвените равнища по банковите кредити;
-
продължаващо развитие на отрасъл туризъм с постепенно намаляващи темпове на растеж;
-
продължаващо хармонизиране на националното законодателство със законодателството на ЕС;
-
висок ръст на средната работна заплата в страната (7-8% годишно);
-
запазване на ценова стабилност (средногодишен темп на инфлация – около 3.5%);
-
постепенно намаляване темповете на реален растеж на частните инвестициите в икономиката до около 10% годишно;
-
забавяне темповете на растеж на вноса на стоки и нефакторни услуги.
Прогноза за някои основни макроикономически показатели
Брутен вътрешен продукт. При така направените допускания симулациите показват относително висок реален растеж на БВП в периода 2004-2006 г. – над 5% средногодишно. Външното търсене ще продължи да има основен принос в растежа, следвано от потреблението и инвестициите. Очакваното затихване на темповете на растеж на инвестициите ще рефлектира в незначително увеличаване на относителния им дял в брутния вътрешен продукт.
Потреблението ще има устойчив растеж от порядъка на над 4% годишно през разглеждания период, предвид очаквания реален растеж на доходите. Той ще остане по-нисък от този на БВП, а неговият принос в растежа на БВП ще варира в границите на 3.7-3.9%, поради големия дял на потреблението в структурата на БВП. Основната част от приноса ще се дължи на частното потребление. То ще нараства средногодишно с над 5%, следвайки увеличението на обема на потребителски кредити и разполагаемия доход. Правителственото потребление ще расте с относително по-нисък темп (0.5-1%) от този на БВП през разглеждания период. Неговият относителен дял в БВП ще продължи да се свива – до около 16.5% от БВП, поради следваната от правителството политика към балансиране на бюджета едновременно с намаляване на данъчната тежест.
Основни макроикономически показатели – реален сектор
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|
|
|
БВП - текущи цени, млн.лв. |
34 410 |
37 839 |
41 012 |
44 488 |
Инвестиции |
7 476 |
8 400 |
9 228 |
10 054 |
Потребление |
30 303 |
32 922 |
35 263 |
37 973 |
Нетен износ |
-3 356 |
-3 483 |
-3 479 |
-3 540 |
Статистическа грешка |
-13 |
0 |
0 |
0 |
БВП - текущи цени, структура, % |
|
|
|
|
Инвестиции |
21.7% |
22.2% |
22.5% |
22.6% |
Потребление |
88.1% |
87.0% |
86.0% |
85.4% |
Нетен износ |
-9.8% |
-9.2% |
-8.5% |
-8.0% |
БВП - реални растежи, % |
|
|
|
|
Инвестиции |
16.3% |
12.0% |
9.5% |
8.5% |
Потребление |
6.6% |
4.3% |
4.4% |
4.6% |
Износ на стоки и услуги |
8.0% |
11.6% |
10.4% |
10.3% |
Внос на стоки и услуги |
14.8% |
12.1% |
10.0% |
9.9% |
Инфлация, % |
|
|
|
|
в края на годината |
5.7% |
3.7% |
3.5% |
3.9% |
средна за периода |
2.4% |
6.3% |
3.6% |
3.6% |