България е на 65 място в света по износ за 2012 г., което е покачване с 4 места спрямо 2011 г. Това показва анализ на Българската стопанска камара (БСК).
Икономиката няма 2 или 3 водещи и структуроопределящи отрасли и не може да се очаква България да е експортен лидер в цял сектор, се посочва в анализа на Камарата. Страната ни е лидер в износа на
нишови продукти. Според БСК такава трябва да бъде и по-нататъшната специализация – продуктова, а не секторна.
Както и в предишни години, водещите експортни групи стоки на България са горива и мед, следвани от електрически и електронни изделия и машини. Експортният ръст при горива и мед изпреварва ръста на световния внос. И при двете групи стоки обаче голяма роля играе нарастването на цените.
Износът на електроника и електротехника през периода 2008-2012 г. бележи средно годишен ръст 12%, докато световният внос расте с 6% за същия период, т.е. страната ни печели пазарен дял, въпреки спада през 2012 г.
За 5 години средният ръст при износ на машини е 6% при средногодишен ръст на световния внос 5%, също с известно отстъпление през 2012 г.
Следващите групи продукти са житни растения, облекла, различни от трикотажните, желязо и стомана и фармацевтични продукти. Много силен ръст има при житните растения – средно 17% за 5 години при ръст на световния внос от 5% и при фармацията – съответно 23% срещу 4%. Изостават облеклата и желязо и стомана – и при двете групи се регистрира не само спад през 5-те години, но и загуба на пазарен дял.
През последните години традиционно добре се представя износът на маслодайни семена – средно 18% ръст на нашия износ при 9% ръст на световния внос, а през миналата година има съществен спад от 32%.
Впечатление прави износът на автомобили и велосипеди – ръст от 32% средно за пет години, въпреки миналогодишния спад от 14%.
Припомняме че, по данни на Националния статистически институт (НСИ) през май 2013 г. износът на страната ни за Европейския съюз (ЕС) е намаляал с 12% спрямо същия месец на предходната година и е на стойност 1.9 млрд. лева.