Бюджет 2009. Финансова и икономическа стабилност на България в условията на световната финансова криза и приближаващата рецесия
Презентация на Румен Овчаров, Председател на Комисията по бюджет и финанси в 40-то Народно събрание, пред Клуба на дипломатите-икономисти
Срещата на Клуба се състоя в Центъра за икономическо развитие на 20 ноември 2008 г.
На фона на тежката ситуация България запазва висока икономическа динамика и финансова стабилност. Това разбира се не означава, че страната няма да бъде засегната от глобалната криза.
Първоначалните данни дават основание да очакваме, че в края на годината темпът на икономическо развитие ще достигне 6%. Частичното свиване на ръста на строителството и индустрията се компенсира от доброто развитие в селското стопанство. В резултат на това през третото тримесечие ръстът достигна 5,6 на сто.
Финансовата стабилност на страната все още не е засегната от кризата. Банковата система не изпитва затруднения.
Каква е текущата ситуация в страната?
- Бюджетният излишък към края на септември 2008 година е 5 млрд. лева или около 7,5% от очаквания брутен вътрешен продукт (БВП), като стойността му се променяше през годината. Вероятно стойността му ще бъде не по-малка от 6% от БВП в края на 2008 година;
- Фискалните резерви (депозитите на правителството в Българската народна банка) ще достигнат 13 млрд. лева (около 20% от БВП) към края на годината;
- Резервите в чужда валута на БНБ към края на септември са на стойност 29,4 млрд. лева или 45% от БВП;
- Държавният и държавно гарантираният дълг е на стойност 10,5 млрд. лева (15,9% от БВП);
- Преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) са 3,659 млрд. евро (10,8% от БВП) към края на септември 2008 година. През същия период на миналата година ПЧИ достигаха до 4,715 млрд. евро или 16,3% от БВП. През 2007 година чуждите инвестиции покриваха почти 121% от дефицита по текущата сметка, докато през тази година очакванията са, че те ще покрият 68% от дефицита. Дефицитът се покрива от баланса по финансовата сметка.
- Позитивна обаче е тенденцията за петкратно увеличаване на инвестициите в промишлеността – делът им нараства от 3,4% до 16,3%.
- Балансът по текущата сметка за периода януари – септември 2008 е отрицателен в размер на 15,8% от БВП, при 13,5% през миналата година. В абсолютна стойност дефицитът достига до 1,5 млрд. евро. Основен фактор за увеличението е ръстът на дефицита по търговския баланс. Позитивен симптом е намалението от 6,3 млн. евро на дефицита по текущата сметка през октомври. Големият дефицит по текущата сметка е един от най-сериозните рискове за българската икономика.
- Реалните приходи се покачват, като за шестте месеца от началото на годината средната заплата се увеличава с 4,6%. На годишна база през юни средното възнаграждение се покачва с 9%.
Регистриран е слаб спад на кредитирането (което обаче е здравословно), както и понижение на чуждите инвестиции – основно в строителството и търговията с недвижими имоти. Първите симптоми за
намаляващ ръст вече са налице – много компании намаляват своята продукция заради свитото търсене и падащите цени. Като цяло вътрешното търсене – потребителско и инвестиционно – продължава да се
покачва с двуцифрен ръст.
Такава е текущата ситуация към момента. Ефектите от глобалната криза и рецесията в страните, които са експортните пазари за нашите компании, ще бъдат усетени по-тежко през 2009 година. Българската
икономика е отворена и поради този факт ще бъде засегната. По тази причина и бяха направени известни промени в макрорамката и останалите параметри на Проектобюджет 2009. Очакваният ръст вече е
4,7%, което е в съзвучие с прогнозите на Икономическия комитет на ЕС, който очаква ръстът на БВП на страната ни догодина да достигне около 4,5%. Без шумно анонсирани антикризисни програми е
изготвена финансова политика, която да намали негативните ефекти от глобалната криза върху икономиката и финансовата система на България.
Основен инструмент за това е Бюджет 2009
Какво е планирано в бюджетната система от фискални буфери?
- Поддържане на положителен баланс по консолидираната фискална програма, не по-малък от 3% от БВП;
- Ограничаване на бюджетните разходи до 40% от БВП;
- Седемпроцентно понижение на разходите и трансферите в Републиканския бюджет през годината, с изключение на инвестиционните разходи;
- Планирани резерви за неочаквани разходи за структурни реформи и публични инвестиции – 1,3% от БВП;
- Значителни резерви за смекчаване на ефектите от финансовата криза в случай на нужда ще бъдат отпускани от източници от фискалните резерви;
- За да бъде възстановено доверието в банковата система, правителството увеличи гаранциите върху депозитите до 100 хил. лева и пое отговорността да отпусне необходимите допълнителни средства. Правителството обяви и своята готовност да подкрепи всяка банка, която изпитва необходимост от финансови ресурси в случай на проблеми с ликвидността (чрез увеличаване на държавните депозити, изкупуване на активи и т.н).
В Бюджет 2009 са предвидени три пакета от мерки, които да намалят негативните ефекти от глобалната криза в българската икономика. Това са:
- Мерки за подобряване на икономическата активност – целящи да разширят обхвата на публичната инвестиционна програма
- Мерки за подобряване на гъвкавостта на пазарите - целящи да увеличат гъвкавостта в областта на доходите
- Мерки за подобряване на социалната сфера – целящи да повишат гъвкавостта и сигурността на трудовите пазари.
- Увеличение на капиталовите разходи до над 7% от БВП – ръст от 21% спрямо нивото през 2008 година;
- Допълнителна инвестиционна програма на стойност 1,4% от БВП (или около 1 млрд. лева) в случай на стагнация на икономическата активност. Тези средства са за покриване на разходите по предвидените резерви за публични инвестиции (до 400 млн. лева) и при понижение на положителния бюджетен баланс с над 1% от БВП;
- Възможност за прехвърляне на допълнително бюджетно кредитиране за капиталови разходи при покриване на текущите разходи;
- Осигуряване на достъп на малкия и средния бизнес до източници на кредитиране с увеличение на капитала на Българската банка за развитие до 500 млн. лева (банката ще отпуска кредитни линии за търговските банки).
- Съществено увеличение на кредитните лимити на Българската агенция за застраховане на износа;
- Мерки за подобряване на състоянието и развитието на общините, както и за по-доброто усвояване на фондовете на ЕС;
- Увеличаване на финансовите ресурси за Фонда за научни изследвания и иновации с 50%;
- Основаване на държавна компания, която да се натовари със създаването на бизнес паркове;
- Проучване на възможности за освобождаване от корпоративните данъци в опит за привличане на големи инвеститори (в случай, че не противоречи на законодателството на ЕС за незаконната държавна помощ);
- Осигуряване на гъвкавост и сигурност за трудовите пазари чрез Мерките, предвидени за социалната сфера.
Към момента икономическата ситуация в страната е относително благоприятна и конкурентните позиции на икономиката остават. Очакванията на бизнеса обаче могат бързо да се променят заради рязкото влошаване на ситуацията в световен мащаб през септември. Компаниите ще трябва внимателно да следят управлението на своите разходи по по-гъвкав начин – и основно разходите за заплати на служителите, в опит да бъдат по-конкурентни на пазара в условията на забавяне на бизнес активността. Това вероятно ще доведе и до ръст на безработицата.
По тази причина в Бюджет 2009 държавата е предвидила програма за съществени основни и резервни мерки за публични инвестиции. Независимо от произтичащите от приближаващата икономическа рецесия проблеми, правителството е подготвено да не допуска разходите да надвишат 40% от БВП.
Текстът на презентацията (изнесена на английски език) ще откриете тук.
Превод от английски език: Деляна Петкова, Econ.bg