Малкият и средният бизнес във всяка страна е опората на нейната икономика и съставлява съществена част от брутния вътрешен продукт. Той също така като цяло е и най-големият клиент на информационни и комуникационни технологии, макар да не осъществява грандиозни проекти като корпоративните клиенти. Последните данни и анализи убедително показват, че сегментът на малкия и средния бизнес (SME) е този, който отбелязва най-голям ръст в развитието на ИТ пазара у нас. Това са най-многобройните фирми, които взимат самостоятелни решения относно бюджетите и инвестициите в ИТ. Резултатите от проучванията за използването на информационните и комуникационните технологии в малкия и средния бизнес, публикувани в наскоро издадената "БЯЛА КНИГА на информационните и комуникационните технологии и малкия и средния бизнес в България" от JNN Консулт и Сага Текнолъджи, показват, че има още много да се постига във взаимоотношенията между фирмите от компютърния бранш и малките и средните предприятия. Следват обобшените изводи за използването на информационите и комуникационните технологии в малкия ис редния бизнес в България.
Компютърният хардуер все още съставлява доминираща част в ИТ бюджетите на малките и средни предприятия в България. Преобладаващата стойност на направените годишни инвестициите в ИТ е до 10 000 щатски долара в 56 % от фирмите от малкия и средния бизнес. Повече от половината от тези средства (59%) са предназначени за закупуване на компютърен хардуер, а близо една четвърт от ИТ бюджетите, цели 24% се инвестират в закупуване на софтуер, 12 % - в комуникационен хардуер и 5% за всичко останало, от което фирмите се нуждаят (Интернет достъп, обучение и др.). /фиг.1/
/фиг.1/ Предназначение на ИТ инвестициите на малките и средни предприятия в България
Източник: JNN Консулт, БИФ, БАРДА, Проект на ЕС
По принцип в сегмента на малкия и средния бизнес не се осъществява предварително планиране на ИТ бюджети, а при възникване на нуждата се търси решение за финансиране. Въпреки този факт, близо една трета (28.1% ) планират годишен ИТ бюджет. /фиг.2/
/фиг.2/ Планиране на годишен ИТ бюджет сред малките и средни предприятия
Източник: JNN Консулт, БИФ, БАРДА, Проект на ЕС
Сред най-важните фактори за успеха на бизнес стратегията, малките и средни фирми посочват на първо място - качеството на продуктите и услугите, които фирмата предлага (с 97.20%), на второ място осъществяването на по-бързи доставки и обслужване (73.20%), следвано от увеличаване на оборотите (71.20%). Внедряването на нови ИКТ технологии (с 55.50%) е пето място по важност, посочено в "Национално проучване на използването на информационните и комуникационни технологии сред малкия и средни бизнес в България ‘, извършено през 2002 г. от JNN Консулт, БИФ, БАРДА и проект на ЕС. Причина за това е липсата на достатъчно познания за възможностите на съвременните информационни и комуникационни технологии и действителните ползи. За това допринася и фактът, че само 21.6% от тях имат ИТ мениджър.
27% от респондентите в това най-мащабно за България проучване на ИКТ и малкия и средния бизнес, разполагат със стратегия за внедряване на ИКТ /фиг. 3/. 45.2 % от анкетираните разчитат на ИКТ доставчиците им при изготвянето на такава стратегия, а 42.1 % от тях разчитат на ИТ специализирани консултантски фирми. /фиг.4/
/фиг.3/ Наличие на стратегия сред малките и средни фирми за внедряване на ИКТ
Източник: JNN Консулт, БИФ, БАРДА, Проект на ЕС
/фиг.4/ Организации, на които малките и средни фирми разчитат за изготвянето на ИКТ стратегия
Източник: JNN Консулт, БИФ, БАРДА, Проект на ЕС
Повишаването на ефективността на работата (с 83.30%) е най-голямата полза за респондентите от внедряването на ИКТ във фирмите, следвана от повишаване нивото на обслужване (73.10%), повишаване квалификацията на персонала (71.40%), намаляване на разходите (64.20%). /фиг. 5/
/фиг.5/ Ползи от внедряването на ИКТ за дейността на малките и средни фирми
Източник: JNN Консулт, БИФ, БАРДА, Проект на ЕС
Основните пречки пред успешното внедряване на ИКТ за малките и средни предприятия в България /фиг. 6/ са: финансовите пречки (62.80%), следвани от технологичните (29.20%), организационни (25.40%). Липсата на обучен персонал не е толкова важна пречка за тях.
/фиг.6/ Основни пречки пред успешното внедряване на ИКТ
Източник: JNN Консулт, БИФ, БАРДА, Проект на ЕС
Над половината (51%) от респонденитите смятат, че въвеждането на технологии за развитието на е-бизнеса ще се отрази положително на взаимоотношенията им с досегашните клиенти и партньори. По отношение на планирането на инвестиции в технологии за развитие на е-бизнес 28% от анкетираните не са обмисляли такава възможност, близо една трета (31.40%) категорично посочват, че не планират, но над една четвърт (6.80% до края на годината и други 19.80 % - догодина) ще инвестират в технологии за развитието на е-бизнес, е-търговия, е-услуги и е-обучение.
Основен източник на финансиране в ИКТ /фиг. 7/, в частност и в е-бизнес, са собствените средства (при 86.70% от респондентите). Други посочени източници са: компанията – майка (6.60%), банки (2%), Правителството (1.20%), Европейски програми (0.5%), рисков капитал (0.2%).
/фиг.7/ Основни източници за финансиране в ИКТ
Източник: JNN Консулт, БИФ, БАРДА, Проект на ЕС
Сред най-сериозните проблеми с ИТ доставчиците си, малките и средни фирми споделят на първо място скъпите услуги по поддръжката (28.70%), следвани от бавното реагиране от страна на доставчика при възникнал проблем или нужда (25.50%), липса на обучение при усвояване на продукта (22.50%), лошата организация от страна на доставчика (19.90%), неразбиране нуждите на компанията (19.50%), не се предлага поддръжка след продажбата (14.50%). При 44.90% от респондентите доставчиците реагират от 1 до 3 дни, 9.60% - повече от три дни, а под половината (42%) реагират в рамките на 24 часа. На тези проблеми ИТ фирмите в България трябва да обърнат сериозно внимание, за да спечелят доверието на малкия и среден бзинес и да бъдат негов полезен партньор при внедряване на информационните и комуникационни технологии.
Допълнителни резултати от проучвания в областта на компютърния хардуер, мрежи, Интернте, софтуер и ИТ услуги сред малкия и средния бизнес в България можете да прочетете в "БЯЛА КНИГА на информационните и комуникационни технологии в малкия и средния бизнес в България ". БЯЛАТА КНИГА се разпостранява безплатно и е достъпна за всеки мениджър на малък и среден бизнес и ИТ фирма в електронен PDF формат тук.