Все повече българи над 50 г. взимат заем за ремонт, ваканция или автомобил

11.12.2019 | 16:40
по статията работи: econ.bg
В периода юни-ноември средният размер на заявленията за потребителски кредити за първи път надвишава 7 хил. лв. и достига 7160 лева, което е ръст от 8% в сравнение с периода ноември 2018 г. - май 2019 г.
Все повече българи над 50 г. взимат заем за ремонт, ваканция или автомобил
Снимка: под лиценза на creative commons

В периода юни-ноември средният размер на заявленията за потребителски кредити за първи път надвишава 7 хил. лв. и достига 7160 лева, което е ръст от 8% в сравнение с периода ноември 2018 г. - май 2019 г. Кредитите с най-висока средна сума са за обединяване на задължения – 9524 лева, което е ръст от 9,8% в сравнение с предходното полугодие. Нова тенденция е, че подобно на много европейци в по-богатите държави българите на възраст над 50 години кандидатстват за кредити за ремонт на дома, покупка на нов автомобил или ваканции.

Тези три тенденции показват, че българите имат положителна нагласа за бъдещето си. Повишеният апетит за по-големи потребителски кредити също така е знак, че хората не очакват сериозна икономическа криза и затова са готови да харчат повече.

До такива изводи стига екипът на "БНП Париба Лични Финанси" на базата на традиционния си обзор "Потребителският кредит на българина". Той се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени в дружеството.

Най-често българите кандидатстват за потребителски кредити за ремонт на дома.

Делът на тези заеми е 35.6%, което е ръст от 8% в сравнение с периода ноември 2018 г.-май 2019 г. Търсенето на този финансов продукт е повлияно и от летния сезон, когато хората традиционно правят ремонти.

На втора позиция са кредитите за обединяване на задължения с 28.8% от заявленията. След тях се нареждат заемите за покупка на употребяван автомобил с 13.6% от молбите. Делът на тези заеми също показва лек ръст през лятото.

Делът на топ 3 проектите е 79% от всички заявления за заеми, което според компанията е ясен знак, че за българите най-важно е да имат уютен дом, да управляват разумно бюджета си и да карат по-хубава кола.

Сред топ 10 на целите за теглене на кредит са и пари в брой, покупка на мебели, лечение, автомобилни ремонти, семейни тържества и образование.

В периода май-ноември най-високата средна сума на заявленията за потребителски кредити е за обединяване на задължения – 9524 лева. Това е ръст от 9.8% в сравнение с предходното полугодие. Ръстът на средната сума на тези кредити доказва, че финансовата култура на хората се повишава и те познават и са готови да ползват финансови решения, които им пестят време и пари, анализират от компанията.

Те наблюдават промяна в ползването на кредити за обединяване на задължения. Днес хората не само консолидират плащанията си към различни финансови институции, но също така финансират и по-големи допълнителни проекти. Според експертите на компанията за кредити за обединяване на задължения кандидатстват не толкова хора с финансови затруднения, колкото клиенти с високи доходи, които безпроблемно обслужват кредитите си. Те се възползват от фиксираните и прозрачни условия, максималния размер от 80 хил. лева и периода на изплащане от 96 месеца.

Размерът на заявленията за топ 5 на потребителските кредити нарасна със 7.9%

Новото издание на обзора "Потребителският кредит на българина" показа, че средният размер на заявленията за потребителски кредити нараства с 8% и достига 7160 лева. Това е най-високата средна сума от началото на специализираните кредити за финансиране на големи проекти като ремонт на дома и покупка на кола. В периода ноември 2018 г.-май 2019 г. средната сума на заявленията е 6633 лева.

Средната сума на молбите за топ 5 проектите нараства със 7.9%. Това са ремонт на дома, обединяване на задължения, покупка на употребяван автомобил, пари в брой и лечение.

Според експертите на компанията ръстът на средния размер на заявленията е знак, че потреблението расте.

Хората на възраст 50-59 годни кандидатстват за по-големи потребителски кредити

Заявленията за кредит с най-голяма средна сума, 8417 лева, са подадени през разглеждания период от хора на възраст 50-59 години. В тази възрастовата група са кандидати за най-големи кредити за покупка на употребяван автомобил – 8262 лева, и ваканции – 3442 лева. Също така тези клиенти са заявили и кредити за ремонт със средна сума 8262 лева и за покупка на нова кола за средно 16 279 лева. Двете стойности са над средните за категориите от съответно 7075 лева и 15 561 лева.

Експертите на дружеството обясняват тази тенденция с ръста на заетостта и по-големите възможности за професионално развитие, при които много хора се доближават до нивото на средната европейска класа. Те желаят, а и могат да си позволят по-висок клас автомобил или да пътуват повече. В същото време тези хора все още са в активна възраст и могат да реализират важните планове в живота си с потребителски кредити, които могат да обслужват коректно, се посочва в анализа.

Кредитите за образование - на 20 и след 40 години

Новото издание на обзора "Потребителският кредит на българина" показва, че има два пика в търсенето на кредити за образование. Първият е на 20-29 години, когато много хора финансират образованието си в България или чужбина. Хората от тази група са подали 28.7% от заявленията за тези кредити. Вторият пик е на 40-49 години, когато родителите финансират образованието на децата си. Тези хора са подали 26.2% от заявленията.

76% от онлайн заявленията са подадени през мобилни телефони

Наблюдава се постоянно висок интерес към алтернативните канали за кандидатстване. В периода юни-ноември 2019 година 37% от заявленията за потребителски кредит са подадени онлайн. Интересна тенденция е, че 76% от тези заявки са попълнени през мобилни телефони. Средната сума на онлайн заявленията е 6742 лева.

БНП Париба Лични Финанси е клон на френската банка БНП Париба Пърсънъл Файненс С.А. Компанията е сред лидерите на пазара на потребителско кредитиране в България с над 1 500 000 клиенти като повече от 780 000 от тях са ползвали финансовите ѝ продукти повече от веднъж.

БНП Париба Лични Финанси разполага с широка дистрибуционна мрежа в страната, като предлага услугите си в близо 2600 обекта, в това число и собствена клонова мрежа от 45 търговски офиси в цялата страна. Компанията има екип от 1 000 служители и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити в страната с максимален размер 80 000 лв., включително потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане, автокредитите „Нова” и „3+”, продукт за консолидиране на задълженията, застраховки, кредитни карти с лимит до 10 000 лв. и др. Компанията е изградила стабилни отношения със своите търговски партньори и подпомага растежа на техния бизнес.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...