Външното оценяване в ІV-V клас, 2007/2008
Резултати от изпитите, проведени от МОН
Резултати от изпитите, проведени от МОН
На 27 май 2008 г. Министерството на образованието и науката (МОН) представи резултатите от външното оценяване на учениците от 4 и 5 клас. Всички ученици от посочените класове се явиха на изпити в периода от 13 до 20 май. Тестовете бяха доставени в училищата дни преди това на оптични дискове. Около 40 минути преди началото на тестовете директорите са получили от министерството на образованието паролите за отварянето на вариантите, за да имат време да ги разпечатат.
Резултатите от изпитите за външно оценяване показват спад в знанията и отчитат влошаване на резултатите по различните предмети със средно 15-20%. Външното оценяване беше направено за втора година, а в него се включиха 130 хил. ученици. Сегашните петокласници бяха оценявани за втори път.
По-ниските резултати се дължат на преминаването в нов образователен етап, твърди експертът от образователното министерство Евгения Костадинова. Освен това в 5 клас учениците вече имали различни преподаватели по всички предмети и се увеличавал броят на дисциплините. Резултатите са в духа и на отчетените от международните изследвания - PIRLS постави българските четвъртокласници на челните места, но PISA показа много по-лоши резултати на 15-годишните ученици, припомни Костадинова.
Външното оценяване показва още, че учениците грешат най-много на въпроси, свързани с нови знания. Наученото в началните етапи на образованието е по-устойчиво. Пример за това е, че петокласниците лесно събират и изваждат дроби, а тези действия са усвоени в първите години на образованието им, но ги затрудняват нещата, които са учили сега, каза Костадинова.
Експертите на министерството отчитат, че пропуските в знанията на учениците от миналата година са наваксани и те вече не се затрудняват на въпросите, на които преди са бъркали. Почти еднакви са постиженията на четвъртокласниците от тази и миналата година. Най-добри резултати по всички предмети са показали четвъртокласниците в Перник, а най-лоши - тези в Ловеч. При по-големите деца първенци са благоевградчани, а най-ниски са резултатите в Шумен. Разликите обаче не са много големи - около 10%, каза министърът на образованието Даниел Вълчев, цитиран от Дневник.bg. Той добави, че не е притеснителна разликата в резултатите по области, а тази в различните видове училища. От всички изпити учениците и от двата класа са се затруднили най-много на математиката. Сред препоръките към учителите са да се съобразяват с възрастовите особености при преподаването на материала и да наблягат на анализа на текстовете, а не само на възпроизвеждането им.
Обобщените резултати от външното оценяване ще откриете тук.
Пълен анализ на резултатите (в PDF-формат) прочетете тук.
Подробности за външното оценяване ще откриете на сайта на МОН.