Да превърнем мобилността в областта на обучението във възможност за всички
Доклад на експертна група, назначена от ЕК
Как можем да разширим успеха на "Еразъм“, водеща програма на ЕС в областта на висшето образование, извън рамките на висшето образование? Това е въпросът, поставен от назначената от Комисията експертна група на високо ниво за мобилността, чийто доклад беше публикуван на 10 юли 2008 г..
Тя препоръчва да се разширят значително предлаганите възможности за мобилност не само за студентите, но и за младите хора като цяло, като например: обучаващите се нови работници, учениците от средното образование, както и млади предприемачи, хора на изкуството и доброволци. Докладът приканва за действия за борба със съществуващите бариери пред мобилността и предлага едно ново партньорство да насърчава мобилността – партньорство между Европейския съюз, държавите-членки, регионите, образователните институции, бизнеса и гражданското общество.
Експертната група на високо ниво предлага конкретни цели в средносрочен план: до 2020 г. поне 50% от всички младежи на възраст от 16 до 29 години трябва да са получили възможност да участват в един или друг вид трансгранична мобилност. Тази обща цел може да бъде осъществена, ако до 2020 г. мобилността достига всяка година до малко над 6% от студентите, 0,5% от учениците от средното образование и малко над 1% от младежите, които желаят да участват в доброволни дейности в областта на мобилността (като например Европейската доброволческа служба).
При представянето на доклада на 10 юли европейският комисар, отговарящ за образованието, обучението, културата и младежта, Ян Фигел заяви: "Ние сме изправени пред неотложното предизвикателство да осигурим на европейските граждани умения и компетенции, от които те ще се нуждаят в бъдеще, в рамките на нашата все по-конкурентна, глобализирана и основана на знанието Европа. Едно нещо е сигурно: периодът, прекаран в чужбина, без значение дали това е станало по време на следване в университет или на учене на професия, представлява ценен опит за заинтересования човек. Хората наистина извличат ползи от натрупания опит зад граница не само по отношение на езиковите познания, но също и по отношение на междукултурния "ноу-хау“. Приветствам препоръката на Форума на високо ниво за мобилността, която насърчава държавите-членки да превърнат тези периоди на обучение зад граница в правило, а не в изключение за младите европейци.“
Докладът, озаглавен "Да превърнем мобилността в областта на обучението във възможност за всички“ (Making Learning Mobility an Opportunity for All), е резултат от шестмесечни разсъждения върху това как да се създадат повече възможности за мобилност за младите хора между държавите-членки в ЕС. Той съдържа препоръки на експерти за начините на превръщане на трансграничната мобилност в областта на обучението в нещо естествено за младите европейци. Докладът призовава Европейската комисия да интегрира мобилността във всички съответни политики на ЕС, особено структурните фондове и рамковата програма за научни изследвания и развитие. Той призовава също мобилността да стане основен приоритет в междинния преглед на финансовата перспектива на ЕС. Подчертава се особеното значение на трансграничната мобилност за изучаването на чужд език. Изучаването на втори и трети европейски език трябва да бъде подкрепяно чрез по-добро преподаване на езици във всички дялове на системите за образование и обучение. По-големият акцент върху езиковия аспект трябва да бъде неразделна част от подготовката на мобилността.
Въпреки че докладът е фокусиран основно върху учащите в университетски и професионални курсове, авторите му смятат, че по-голямата мобилност в културния сектор е допълнителен ключов елемент за една по-мобилна Европа. Премахването на препятствията, пред които в момента са изправени професионалистите в областта на изкуството, означава повишаване на взаимодействието им с други, от което следва насърчаване на многообразието и творчеството в Европа.
Докладът включва също и пакет от предложения, целящи засилването на настоящите програми за мобилност на ЕС. Освен "Еразъм“, "Коменски“, „Леонардо да Винчи“ и „Грюндвиг“, които са част от програмата „Учене през целия живот“, направените препоръки се отнасят също за аспектите на мобилност и на други програми, сред които са програмите Erasmus Mundus, Младежта в действие, Култура и Европа за гражданите. Докладът препоръчва по-голямо насърчаване на програмите и постигане на по-добра съгласуваност между тях.
Експертният форум на високо ниво за мобилността беше създаден през декември 2007 г. от европейския комисар, отговарящ за образованието, обучението, културата и младежта, Ян Фигел с цел засилване и насърчаване на мобилността на младите през 21-и век. Форумът обединява единадесет експерти в областта на мобилността от 10 държави-членки в голям брой сфери като висшето образование, младежта, професионалното обучение, заетостта, културата и музиката.
Пълния текст на доклада Making Learning Mobility an Opportunity for All ще откриете тук.
Приложение към доклада може да намерите тук.