В началото на летния сезон Европейската комисия реши да предприеме действия, за да подобри защитата на почиващите чрез модернизиране на правилата на ЕС относно пакетните почивки.
Реформата е в отговор на радикалната трансформация на пазара на туристически услуги. Все по-често гражданите играят по-активна роля при организирането на своите ваканции според конкретните си изисквания. Те използват възможностите на интернет, за да комбинират отделни туристически услуги, вместо да избират от готови пакети от брошура.
До момента правата на туристите на територията на ЕС бяха гарантирани от Европейската директивата от 1990 г. относно пакетните туристически пътувания. Тя предлага всеобхватна защита на потребителите, които резервират предварително договорени пакетни почивки, включващи комбинации от, например, полети, хотели или коли под наем.
Актуализация на правилата от 1990 г. има за основна цел да пригоди Директивата относно пакетните туристически пътувания към цифровата епоха. Това означава, че още 120 милиона потребители, които купуват персонализирани туристически услуги, също ще бъдат защитени с Директивата.
За потребителите, купуващи традиционни и персонализирани пакетни пътувания, предложението ще доведе до:
- По-строг контрол върху допълнителните такси към цената (с таван от 10% за увеличението на цената) и изискване за прехвърляне на намаленията в цените при равностойни обстоятелства;
- Подобрени права на отказ: потребителите ще имат по-голяма гъвкавост, тъй като ще могат да прекратят договора, преди да заминат, като заплатят на организатора компенсация. Също така те ще могат да анулират договора безплатно преди отпътуването в случай на природни бедствия, безредици или други подобни сериозни ситуации в избраната от тях дестинация, които ще засегнат ваканцията им;
- По-добра информация за отговорността: потребителите трябва да бъдат информирани на ясен и разбираем език, че организаторът е отговорен за правилното изпълнение на всички включени услуги. Потребителите могат също да предявят иск за компенсация за всяка понесена „нематериална вреда“, по-специално в случай на провалена ваканция;
- Единно звено за контакт в случай на проблеми: потребителите ще могат да отправят жалби или искания директно към продавача на дребно (туристическия агент), от когото са закупили почивката.
За купувачите на други персонализирани пътувания предложенията на комисията водят до:
- Правото да получат парите си обратно и да бъдат репатрирани, ако е необходимо, в случай че по време на почивката продавачът, превозвачът или всеки друг доставчик на услуги изпадне в несъстоятелност;
- По-добра информация за това кой е отговорен за изпълнението на всяка услуга.
Днес около 23% от потребителите резервират предварително договорени традиционни пакетни почивки, а други 23% купуват персонализирани ваканции, които се организират от един или от няколко свързани търговци.
Настоящите правила изобщо не обхващат тези договорености или ги включват само по двусмислен начин, в резултат на което потребителите не са сигурни за своите права, а търговците — за своите
задължения. Вследствие на това съгласно неотдавнашно проучване 67% от гражданите на ЕС погрешно смятат, че са защитени, когато купуват такива услуги, а в действителност това не е така, обясняват от
ЕК.
Очаква се новите правила да влязат в сила в рамките на следващите две години.