Заемът PAL 2 и Програмата PAL

17.06.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Какво е PAL?

PAL е съкращение на Programmatic Adjustment Loan (PAL) или Програмен заем за преструктуриране. Чрез този механизъм Световната банка подкрепя осъществяването на програмата от реформи на българското правителство, като отпускането на средства е обвързано с изпълнението на ключови действия в изпълнение на правителствената стратегия за увеличаване на икономическия ръст и намаляване на бедността. Програмата PAL обхваща три заема (PAL 1, PAL 2 и PAL 3) на обща стойност 450 милиона щатски долара. PAL 2 възлиза на 123,7 милиона евро и ще бъде отпуснат на два транша: първият транш от 103,7 милиона евро ще бъде преведен веднага след ратификацията на споразумението, а вторият транш от 20 милиона евро е плаващ и ще бъде преведен след постигането на удовлетворителен напредък в приватизацията на "Булгартабак".

Какви реформи подкрепя PAL и защо?

Трите заема PAL се отпускат в подкрепа на правителствената програма от реформи. Те са насочени главно към стимулиране на частната инициатива като основен двигател за постигане на икономически растеж и създаване на заетост. Това включва установяването на инвестиционен климат, който да насърчава частните инвестиции и да допринася за повишаване на производителността, включително и чрез изграждането на стабилна правна и регулаторна среда и на надеждни институции, например в съдебната система. В същото време правителството осъзнава, че само икономическият растеж трудно би спомогнал за преодоляване на бедността сред някои групи. Политиката за намаляване на бедността трябва да бъде съобразена с положението на най-уязвимите групи, които не са почувствали постигнатото в последните години подобрение в благосъстоянието, а реформите в образованието и здравеопазването трябва да бъдат насочени към развитието на човешкия капитал, необходим за постигането на по-голямата конкурентоспособност на страната в рамките на Европейския съюз.

Програмата PAL е изградена върху пет стълба на реформи, които имат за цел да стимулират икономическия растеж с активното участие на частния сектор и да подобрят жизнения стандарт:

  • Продължаване на структурните реформи с акцент върху преструктурирането на енергийния, железопътния, далекосъобщителния и водния сектор;
  • Създаване на благоприятна среда за развитие на пазара с акцент върху политиката за навлизане на пазара, регулаторните разходи, предоставянето на обществени услуги, конкуренцията и съдебната реформа;
  • Усъвършенстване на финансовата система с цел намаляване на пречките пред активната кредитна дейност на банковата система и развитие на финансовите пазари;
  • Усъвършенстване на управлението в обществения сектор, включително прилагане на стратегията за борба с корупцията, укрепване на местното самоуправление и реформа на обществената администрация и на съдебната власт;
  • Инвестиране в човешки капитал и укрепване на социалната защита с акцент върху образованието, здравеопазването, пенсионната реформа и ефективността на социалното подпомагане.

Програмата PAL обхваща всички изброени по-горе области, но всеки отделен PAL има специфичен акцент. PAL 1, одобрен през февруари 2003 година, беше насочен към подобряване на стопанския климат, преструктуриране на инфраструктурните сектори в и усъвършенстване на финансовата система. PAL 2 подкрепя реформите в публичната администрация и съдебната система и борбата с корупцията.  Третият PAL, който в момента се подготвя, ще спомогне за приключване на реформите в социалния сектор, включително в сферата на образованието, здравеопазването, пенсионната реформа и социалното подпомагане. 

Какво е очакваното отражение на програмата PAL върху българската икономика и българските граждани?

Тъй като заемите PAL се основават на средносрочната икономическа програма на правителството, те имат за цел да създадат условия за траен икономически ръст с активното участие на частния сектор и да намалят бедността, подпомагайки по този начин напредъка на страната в процеса на присъединяване към ЕС. Правителството е формулирало следните очаквани резултати от изпълнението на програмата си:

  • средногодишен растеж от 4,5–5 процента през периода 2002–2005 година;
  • намаляване равнището на бедност наполовина до 2005 година в сравнение с показателите за 2001 година;
  • намаляване на безработицата от 17,5 процента през 2002 година на 12–14 процента през 2005 година;
  • постигане на значителен напредък в процеса на присъединяване към ЕС.

Какви са конкретните резултати от реформите, подкрепени от PAL?

Програмата предвижда постигането на конкретни резултати вследствие на реформите във всяка от договорените области в отделните сектори. Тези желани резултати са обобщени в Показателите за изпълнение, които са приложени към Писмото за политиката на развитие за PAL 2, публикувано в Интернет на адрес www.worldbank.bg. По-долу са изведения някои по-важни резултати, които засягат всички българи.

По-високи доходи на населението

През 2003 година доходът на глава от населението нарасна със 78 процента в сравнение с 1997 година – от 1200 на 2130 щатски долара. След известен спад през предходните две години, през 2002 доходът на домакинствата се увеличи с 18,8 процента.

Повече възможности за заетост на българите

Икономическият растеж и развитието на частния сектор допринесоха за създаването на нови работни места. В резултат на това безработицата намаля значително от 17,7 процента през 2002 година на 14,3 процента през 2003.  Благодарение на икономическия растеж и активните мерки на правителството на пазара на труда заетостта се увеличи от 39,7 процента в началото на 2000 година на 43,9 през третото тримесечие на 2003 година.

По-добри условия за развитие на частен бизнес в България

Правителството успя да намали пречките пред навлизането на пазара и да ограничи регулаторните разходи за развитие на частен бизнес.  Днес две трети от брутния вътрешен продукт на страната се произвежда от частния сектор, в сравнение с малко над 50 процента преди пет години.  Наред с това през миналата година бяха премахнати 52 регулаторни режима и други 92 бяха променени, за да се отстранят пречките пред създаването и развитието на нови предприятия. През 2003 година във всички отраслови министерства и общини беше стартирана програма за наблюдение на качеството на услугите, предоставяни на бизнеса.

Стабилна финансова система в страната

Страната приключи реформата във финансовия и банковия сектор. В края на 2003 година почти всички активи на банките са частни. Наред с това финансовата система започна да работи с пълния си капацитет и вече е в състояние да осигурява по-добри и по-евтини услуги на частния сектор и предприемачите.

По-ефективен енергиен сектор и по-добро обслужване на населението

България постигна значителен напредък за премахване на ценовите несъответствия и кръстосаните субсидии в енергийния сектор. Благодарение на проведените реформи в сектора потреблението на електроенергия намаля, а в бюджета бяха заделени допълнителни средства за покриване на други разходи.  Днес енергийният сектор на страната е по-добре подготвен за присъединяването към ЕС.

По-добре организиран публичен сектор, способен да предоставя по-добри услуги за населението при намалена корупция

България постигна значителен напредък за подобряване на управлението в публичния сектор, като подобри капацитета на администрацията, усъвършенства предоставянето на обществени услуги, предприе мерки за намаляване на корупцията, създаде условия за по-добра отчетност и прозрачност, подобри управлението на обществените разходи и повиши ефикасността и ефективността на съдебната система. Например броят на молбите от граждани за предоставяне на официална информация през последната година нарасна с 213 процента в сравнение с 2002 година. 

По-добра интеграция в обществото на малцинствата и групите в неравностойно положение

България предприе мерки за преодоляване на отпадането на деца от етническите малцинства от образователната система. През учебната 2002–2003 година бе въведено едногодишно задължително предучилищно обучение за всички деца от ромски и турски етнически произход с усилено изучаване на български език и изграждане на социални умения. От началото на учебната година в паралелките с ученици от малцинствен етнически произход има помощник-учители, които работят с децата в училище, а също и с родителите и общностите.

Подробна информация за PAL 2 можете да намерите тук.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 02.10   1187 г. – Сирийският султан Саладин превзема Йерусалим след 88-годишно управление от кръстоносците. 1835 г. – С Битката при Гонзалес започва Тексаската...