Само след като нарушите правилата, можете да направите нещо велико. Това каза по време на семинара на тема Innovate or die, на който Econ.bg* беше медиен партньор*, проф. Стелиос Кехаяс, преподавател в Executive MBA програма в City College, University of Sheffield.
Иновацията е да направите нещо, което никой преди вас не се е осмелил да направи. За да се случи това, трябва да намерите своята страст - идеята, която ще ви държи будни, обясни Кехаяс.
Професорът засегна въпроса защо на Балканите иновациите не са на почит. Има няколко причини за това - пазарът е малък, способните на иновации хора отиват в Западна Европа. Бихме могли да бъдем втората Силициева долина, според Кехаяс, но правителствата не правят нищо в тази посока.
За да се възприемат благоприятно новостите в компанията, в която сте мениджър, трябва да направите среда, която е добре настроена към иновации, обясни Кехаяс.
Защо обаче иновациите са толкова важни в днешно време? Конкурентното ви предимство си тръгва веднага щом пуснете продукта си на пазара, обясни професора. Именно заради това трябва да развивате постоянно нови продукти.
Той обособи няколко вида иновации:
Продуктова иновация
100 000 души разработват апликациите за iPhone. Това превръща смартфона от продукт в преживяване и му дава предимство пред конкурентите, обясни професора.
Иновация, която намалява разходите
Тук въпросът е как да направите продукт, който струва 6000 евро, например, за 3000 евро, обясни професорът и даде пример с продуктите, който големи марки правят специално за развиващите се пазари.
Иновация на бизнес модела
Това е когато драстично смените начина, по който правите бизнес, за да оцелеете на пазара или пък за да увеличите приходите си. Кехаяс даде пример с Xerox, които спряха да продават принтери и започнаха да предлагат услуги в тази област.
Иновация в управлението
Какво ще кажете да работите в компания, където нямате шеф и можете сами да избирате каква позиция да заемете и каква заплата да получавате? Това е възможно! При тези компании контролът отива в екипа, който сам решава кои хора да издига и кои да “изхвърля”. Пример за такава организация е бразилската компания Semko, която пет пъти е увеличила печалбата си от въвеждането на този вид управление през 2010 г. досега.
Отворена иновация
Това е когато вашата организация взима идеи отвън или пък изнася идея. Пример за това е сайтът Threadless.com. В него потребителите могат да предложат свой дизайн за щампа на тениска, като останалите гласуват коя щампа им харесва най-много. Собствениците на сайта получават по 800 дизайна на месец, реализират по 16 тениски и дават по 2000 долара на потребителите, които са измислили тези дизайни. По този начин платформата получава много свежи идеи.