Резюме
Проведено от IBM проучване, представено с доклад на 30 семтември 2009 г. по време на Световната конференция за интелигентни транспортни системи и услуги (ITS World Conference), показва, че с нарастващата урбанизация - до 2050 година 70% от световното население ще живее в градове - много градове се опитват да вървят в крак с постоянно нарастващите проблеми с трафика и задръстването, които съпътстват разрастването на градовете. Докладът показва, че транспортът се е превърнал в един от основните и изискващи бърза реакция приоритети на общинските власти, които трябва да подобрят потока на трафика, за да допринесат за по-чисти градове с по-малко задръствания.
Гъстотата на населението се увеличава с нарастващата урбанизация в световен мащаб. Според Департамента по икономически и социални въпроси на ООН миналата година, за пръв път в историята, по-голямата част от световното население е живяло в градове. Градове по цялото земно кълбо се борят с претоварените транспортни мрежи - резултат от нарастване в търсенето и невъзможност да се изгради достатъчна инфраструктура, която да се справи с тези предизвикателства.
Тези условия задушават страните и градовете по света: в Китай към момента има 20 милиона автомобила в движение, като прогнозата е техният брой да достигне 140 милиона през 2020 г. В допълнение към това, задръстванията в транспортната система на САЩ струват почти 200 милиарда щ.д. всяка година според данни на Департамента по транспорта на САЩ. В Европа, където има около 300 милиона шофьори, пътните задръствания всяка година струват на ЕС 1% от БВП на Съюза - около 100 милиарда евро .
Според новото проучване, озаглавено „Интелигентен транспорт: Как градовете могат да подобрят мобилността", с нарастването на икономическото значение на градовете в световната икономика, те се конкурират в привличането на търговски възможности и увеличаване на трудовата заетост, и ефективността на транспортната им система има значително въздействие върху привлекателността на града както за потенциалните инвеститори, така и за търсещите работа.
IBM проведе задълбочено проучване в повече от 50 развити и развиващи се градове по цял свят, което беше последвано от дълги интервюта със висши служители по транспорта в шестнадесет от тях, които показаха, че въпреки различните транспортни предизвикателства, пред които е изправен всеки град, властите им споделят общи амбиции. Повечето подкрепят по-широка употреба на засилена система от средства за масов градски транспорт и други алтернативи на частните автомобили. В допълнение към това, повечето интервюирани са съгласни, че за изграждането на по-ефективни транспортни системи са необходими инвестиции в инфраструктурата. Въпреки това, ограниченията на затегнатите столични бюджети водят до повишен фокус върху необходимостта за по-добро управление на търсенето и предлагането на транспорт чрез използването на технологии за интелигентни транспортни системи (ИТС).
На практика всеки град, разгледан в проучването на IBM, разработва визия и стратегия за подобряване на мобилността, обикновено чрез промяна в модалните дялове на транспорта и предоставянето на подобрени транспортни услуги. В допълнение към това, почти всички интервюирани градоначалници подчертават важността на ИТС за посрещане на предизвикателствата в областта на транспорта, пред които са изправени техните градове. Интелигентните транспортни системи могат да включват интегрирано управление на таксите за пътуване с градски транспорт, засилено управление на връзките с клиенти, прогнозиране на трафика, подобрено управление на трафика, информация за пътуващите и събиране на пътни такси. Тези системи прилагат напреднали технологии за събирането на повече и по-добри данни, за тяхното интелигентно анализиране и свързването им чрез по-ефективни мрежи. Резултатът са по-ефективни, по-ефикасни и по-насочени към гражданите в движение услуги.
Повечето градове са в ранен период на разбиране и реализиране на пълния потенциал на ИТС. Има значителни разминавания между начина, по който напредват типичните градове, и очакванията на властите им.
За да бъдат преодолени тези несъответствия, докладът на IBM излиза с пет препоръки за по-интелигентно общинско управление в областта на транспорта:
- Развиване и внедряване на изчерпателни стратегии за интелигентен транспорт, които са дългосрочни, гъвкави и интегрирани към транспортната визия на града,
- Възприемане на центрирани около клиента подходи с цел подобряване на услугите, разбиране на клиентите и повлияване върху моделите на пътническо поведение,
- Интегрирани услуги по различните типове транспорт;
- Осигуряване на финансиране и прилагане на иновативни бизнес модели, и
- Ефективно управление на внедряването чрез адресиране на комплектността на проектите в областта на ИТС
"Разчистването на задръстванията и подобряването на начина, по който се придвижват стоки и хора през града и през региона, са жизненоважни, не само по отношение на качеството на живота и по-чистата околна среда", каза Джейми Хюгтън, Global Leader Intelligent Transport Systems, IBM. "Това е от изключително значение за икономическата жизненост и устойчивост на общините по цял свят. Проучването на IBM показва, че проблемите с транспорта могат да бъдат решени чрез напредничаво мислене, стратегическо планиране и интегрирана реализация."
Стокхолм увеличава предлаганите услуги, намалява задръстванията
Един от по-подробно разгледаните в проучването градове е Стокхолм, който е внедрил няколко водещи световни практики в областта на интелигентния транспорт. Стокхолм се стреми да бъде най-достъпната столица в света и разглежда транспортната си система като важен компонент за постигането на тази цел. Градът е добре известен със таксата си за влизане в центъра на града, която доведе до 25 процентно намаление на използването на автомобили и до 14% по-малко вредни емисии от пътния трафик. С цел спазването на най-добрите практики за интегриране на предлаганите услуги по различните начини на транспорт, Стокхолм наложи данъка като част от цялостен транспортен план, според който също така беше увеличен делът на автобусните услуги, бяха осигурени повече паркинги за частни автомобили в близост до спирки на градския транспорт и беше въведена интегрирана билетна система, която свърза основните типове транспорт.
За доклада „Интелигентен транспорт"
Проучването "Интелигентен транспорт" беше проведено от Института за бизнес стойност на IBM в 57 града, като във фокуса му попадаха набор икономически индикатори и оценка на транспортните системи. Структурираните интервюта с висши служители по транспорта и представители на общинските власти бяха проведени в петнайсет града, избрани по географски принцип и намиращи се на различни етапи по отношение на икономическото си развитие и зрелостта на транспортната инфраструктура и интелигентните транспортни системи. Тези градове се намират в следните държави: Австралия, Чили, Китай, Египет, Италия, Япония, Корея, Холандия, Сингапур, Швеция, Тайван и Обединеното кралство.
Пълния текст на доклада на IBM ще откриете в прикачения файл.