Китайските потребители все повече се доверяват на чуждестранните марки, писа наскоро "Би Би Си". Преди седмица ви разкрихме кои са най-обичаните глобални брандове, развиващи бизнес на територията на втората най-голяма икономика в света.
Събирайки данните, събрани от изследователската фирма Millward Brown, британската медия е успяла да разкрие тайната на успеха на тези компании. Тя се крие в овладяването на 5 основни бизнес умения:
1. Да стъпиш рано на пазара
Всички 20 бранда са пионери в Китай, навлизайки преди 2000 г. Coca Colа обаче обслужва местния потребител от 1927 година насам, като до 1948 година компанията е превърнала Шанхай в най-печелившия за нея град извън САЩ. Nice са на китайския пазар от 1981 г., Volkswagen – от 1983 г., а съответно през 1987 и 1990 г. на картата са се появили и KFC и McDonald's.
Снимка: Guliver/Getty Images
2. Да вникваш в особеностите на пазара
Китайският пазар се променя бързо и не всяка компания успява да се адаптира към различния климат. Според McDonald's ключът е винаги да си открехнат към нуждите на клиентите си, за да откликваш на търсенията им и съответно те да избират продуктите ти, за да задоволяват своите потребности.
Друг топ бранд, марката перилни препарати Omo на Uniliver, отделя специални ресурси за проучвания на специфичните потребителски навици в Китай. Така например компанията е установила, че докато едно средностатистическо семейство в много държави пере по три коша дрехи на цикъл, то китайското семейство побира прането си в пет. Оттук нататък зависи от самия предприемач как ще се възползва от това знание.
3. Да бъдеш смел и находчив
Един от най-красноречивите показатели за дейността на една марка на пазара е броят магазини и предприятия, които е отворила. Брандовете, нахлули на китайския пазар, не се страхуват да се разрастват непрекъснато. KFC има 4 400 ресторанта в 850 града в страната, а тази година планира да добави още 700 обекта към тях.
McDonald's твърдят, че отварят по 10 ресторанта на седмица, а Coca Cola планира инвестиции от 4 милиарда долара в периода 2012-2015 година за разрастване в Китай. През следващите две години технологичният гигант Apple ще удвои магазините си в страната, а за VW тя е най-печелившият пазар, осигурявайки една трета от глобалния бизнес на производителя.
Снимка: Guliver/Getty Images
4. Да имаш регионална стратегия
Много брандове подчертават значението на това да стъпиш на пазарите извън ключовите градове Шанхай и Пекин и посочват, че именно тази стъпка им е помогнала да се утвърдят по-бързо като предпочитани марки в Китай. Така например производителят на спортни стоки Adidas е отворил 800 нови магазина в страната през 2012 г., половината от които – в така наречените „второкласни“ локации.
5. Да изградиш добър отбор
Много е трудно да оперираш с бизнеса си в Китай от дистанцията на собствената си държава, затова много корпорации доверяват успеха си на уменията на местните експерти, които познават тънкостите на пазара. KFC, L'Oreal, VW и Adidas инвестират в наемането и обучаването на хора от страната, които да им помагат да разбират китайските си клиенти по-добре.