Какво не знаем за пазара на Тайван?

30.11.2013 | 09:30
по статията работи: Симеон Досев
Благодарение на силно развития си ИКТ сектор икономиката на страната е една от най-конкурентоспособните в света
Какво не знаем за пазара на Тайван?

По целия свят малката азиатска държава Тайван е известна като родина на някои от най-големите и най-разпространени технологични марки по света, в това число един от лидерите на пазара на смартфони HTC, както и компютърните гиганти Asus и Acer.

Всъщност страната е една от най-конкурентоспособните икономики не само в Азия, но и по целия свят. Редица престижни световни форуми поставят Тайван сред първите места в своите класации. В последния доклад за световната конкурентоспособност (Global Competitiveness Report 2013-2014) страната заема 12-то място от 148 държави, изкачвайки се с една позиция спрямо миналогодишната класация. Според доклада представянето на Тайван е изключително стабилно през последните пет години, като основните причини за това са бизнес иновациите, високоефективният пазар на стоки и отличното образование.

Освен в доклада за глобалната конкурентоспособност на Световния икономически форум, Тайван неизменно е на първите места и в редица други престижни класации, в това число The tech 100 на BusinessWeek и 2009-2013 Innovation Ranking на The Economist Intelligence Unit.

През 2012 г. БВП на азиатската страна е 473,7 млрд. долара, което прави 37 700 долара на глава от населението. Икономическият растеж на годишна база е 1,13%. Тайван се ориентира предимно към износа, който е генерирал 301,1 млрд. долара. Чуждестранните поръчки за местни производители пък са в размер на 270,7 млрд. долара. Между 2005 и 2012 г. Тайван почти неизменно регистрира ръст на чуждестранната търговия, като най-силна в това отношение е 2011 г.

Тези впечатляващи макроикономически показатели се дължат преди всичко на добре развития ИКТ сектор в страната. Тайван държи първо място по пазарен дял в редица продуктови категории, в това число 54,4% при LCD мониторите, 85,3% при дънните платки и 89,4% при преносимите компютри.

Икономическите фактори зад тези успехи са няколко. На първо място са подобрените отношения на страните в Тайванския пролив и дерегулацията, целяща засилване на преките чуждестранни инвестиции от Китай. През юли 2009 г. Тайван се присъединява към Споразумението за обществените поръчки (СОП) на Световната търговска организация. Междувременно в периода 2004-2008 са сключени споразумения за свободна търговия с Панама, Никарагуа, Гватемала, Ел Салвадор и Хондурас. През 2010 г. е сключено и споразумение за икономическо сътрудничество между Китай и Тайван.

Икономическата стратегия на Тайван

В своята стратегия страната се фокусира върху три групи индустрии - нововъзникващи, "интелигентни“ и ключови индустрии в сферата на услугите.

В първата група попадат висококачественото селско стопанство, туризмът, зелената енергия, здравеопазването, културата и биотехнологиите. Към „интелигентните“ сектори спадат електрическите превозни средства, облачните услуги, зеленото строителство и патентната индустриализация. Ключовите сектори на услугите включват образование, електронна търговия, финанси, международна логистика, музикално и дигитално съдържание и др.

По всичко личи, че тази икономическа стратегия върши работа. Данните от 2012 г. показват, че 20-те основни търговски марки в страната се оценяват на внушителните 12,41 млрд. долара. Сред тях освен споменатите в началото гиганти при смартфоните и компютрите влизат и други познати на потребителите брандове, като занимаващата се с мрежи и комуникации D-Link, компютърната Advantech, CyberLink, ZyXel, Uni-President и др.

Доказателство за високото качество на местните производители са редицата призови места, спечелени на престижни международни награди за дизайн, в това число германските iF и Red Dot Award, щатската IDEA и японската G-Mark.

Защо Тайван?

Тайван може да се похвали с редица предимства, обуславящи икономическите успехи на страната. На първо място това са ясно изразените индустриални клъстери и експортни центрове. Освен това, страната непрекъснато увеличава инвестициите в научна и развойна дейност, има силно присъствие на азиатските пазари, а квалифицираните специалисти са на изключително високо ниво.

Освен с непрекъснат ръст на инвестициите в научна и развойна дейност, страната може да се похвали и със стабилно нарастване на щатските патенти, издадени за местни производители. Данните на американският патентен офис сочат, че през 2011 г. техният брой е 8781 спрямо 4667 през 2000 г.

Голям е и броят на международните компании, които имат свои центрове в Тайван. В момента 40 лидери в различни сфери имат представителства в страната, като в това число могат да бъдат отличени Еriccson, Dell, Fujitsu, Microsoft, IBM и др.

От изключително важно значение е и стратегическата локация на Тайван. Страната се намира на между 2 и 4 часа по въздух от основните азиатски индустриални центрове-Токио, Хонконг, Сеул, Пекин и др.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 23.12   619 г. – Начало на понтификатът на папа Бонифаций V. 1672 г. – Италианският астроном Джовани Доменико Касини открива Рея – вторият по големина след Титан...