Най-големите транспортни проекти през 2013 г.

01.01.2014 | 14:00
по статията работи: Елица Елефтерова
През годината бяха завършиха четири от основните проекти по ОП "Транспорт"
Най-големите транспортни проекти през 2013 г.

Изминаващата година беше наситена с множество събития и в сферата на големите транспортни и инфраструктурни проекти, някои от които бяха приключени. Може би с най-важно значение за изминалото време е приключването на Оперативна програма “Транспорт”. През годината бяха финализирани четири от основните проекти по оперативната програма.

Сред тях са първият участък на жп линията Пловдив - Бургас, лот 1 на АМ "Струма", лот 4 на АМ "Тракия" и връзката на Софийския околовръстен път с АМ "Хемус".

Оперативна програма “Транспорт”

В рамките на Оперативна програма "Транспорт" за изминалите месеци са рехабилитирани и изградени над 218 км жп линии, а над 140 км магистрали са пуснати в експлоатация. Само през 2013 година са открити пет големи инфраструктурни проекта и са стартирани още осем. Към момента се изпълняват общо 15 големи инфраструктурни проекта, сред които жп линията по направлението Септември - Пловдив - Бургас, магистралите „Струма“ и „Марица“, както и столичното метро.

Освен това вече има завършен проект за следващия програмен период по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, която ще се изпълнява между 2014 и 2020 година. Програмата включва широк спектър от проекти, като с приоритет ще бъдат тези, свързани с железопътния транспорт.

Железопътните проекти

През годината Национална компания "Железопътна инфраструктура" завърши и пусна в експлоатация първият железопътен проект, който се финансира по ОП "Транспорт" - трасето Свиленград - турска граница бе открито в Деня на Европа - 9 май и позволява скорости от 160 км/ч. Целта на НКЖИ бе до края на годината да бъде изцяло завършено направлението Пловдив - турска/гръцка граница.

През втората половина на годината бе завършена и работата по лот 1 (Михайловец - Калояново) на жп проекта Пловдив - Бургас. Продължава работата и по другите две отсечки на проекта, като по лот 2 (Стара Загора - Зимница) физическото изпълнение се оценява на над 54%, а по лот 3 (Церковски - Карнобат - Бургас) - над 60%.

Освен това през последните месеци на изминаващата година започна модернизацията на трасето Септември - Пловдив, която трябва да бъде готова до средата на 2015 г. Дотогава ще приключи и модернизацията на жп участъка Димитровград-Свиленград. Проектът за оставащата отсечка за пълното обновяване на линията от сръбската до турската граница - София-Драгоман, също се разработва, но за финансиране по новия инструмент "Свързване на Европа". По него ще се финансира и жп участъкът Видин-Медковец, като бюджетът за двата проекта е 350 млн. евро.

Големите речни и морски проекти

В същото време от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" отчетоха приключване на фаза 1 на проекта БУЛРИС. В момента се изпълнява втората фаза от проекта за израждане на Речен информационен център в Русе. Системата трябва да започне да функционира в началото на 2014 година.

Целта на проекта „БУЛРИС” е да повиши безопасността в корабоплаването по българския участък на река Дунав и да минимизира случаите на замърсяване на реката. В рамките на първата фаза на проекта вече е изградена необходимата технологична инфраструктура в 16 комуникационни точки, разположени по протежението на р. Дунав на територията на областите Видин, Монтана, Враца, Плевен, Велико Търново, Русе и Силистра. В момента се провеждат тестове на системата, която предстои да бъде пусната в експлоатация в началото на 2014 г.

В кратки срокове трябва да започне работа и по надграждане на системата за управление на корабния трафик в Черно море (VTMIS).

Друг голям проект, който е завършен успешно през 2013 г., е  Международната морска гара в Бургас. Изграждането й отнема шест месеца като е построен вече първият модул на комплекса, който позволява обработката на пътници от круизни кораби. На 5 октомври и първият кораб „Celebrity Constellation” акостира пред новата морска гара.

Международната морска гара е сред компонентите на бъдещия нов пътнически терминал на Пристанище Бургас, който ще позволи да се приемат и обслужват големи пасажерски кораби. В момента пътническите лайнери, които посещават южното българско Черноморие, акостират на рейд в Несебър и пътниците се превозват до сушата с малки корабчета. Дълбочината в акваторията на пристанище Бургас, която е близо два пъти по-голяма от тази на пристанището в Несебър, ще даде възможност за свободно влизане и акостиране на големи плавателни съдове.

В началото на 2014 г. ДП „Пристанищна инфраструктура”  започва в непосредствена близост изграждането и на друг мащабен обект – Бреговият център за управление на корабния  трафик – Бургас, който се строи в рамките на проект, финансиран със средства от Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г.  Аналогичен брегови център ще бъде издигнат и във Варна. Същевременно започна и удълбочаването на пристанище Варна и подходните канали. 

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...