Онлайн рекламата у нас с 4,1% ръст през 2011 г.

14.03.2012 | 14:16
по статията работи: Ивайло Ачев
Брутният обем на приходите е 42,5 млн. лв. Най-големите рекламодатели са "M-Тел", "Райфайзенбанк" и "Уникредит Булбанк"
Онлайн рекламата у нас с 4,1% ръст през 2011 г.
Снимка: Sxc.hu

През 2011 година приходите от реклама в интернет са се увеличили с 4,1% спрямо предходната година. Това показа проучване на френската компания за пазарни проучвания IPSOS и IAB България (Сдружение "Интерактив Адвъртайзинг Бюро България”), в което участва и 3Бей.бг (медийната група, част от която е Econ.bg).

Трите компании, които са най-големите рекламодатели у нас, са съответно "M-Тел", "Райфайзенбанк" и "Уникредит Булбанк". Данните като абсолютна стойност на дадените средства за реклама са конфиденциални, но на тяхна база е изготвен индекс, съобразен с най-големия рекламодател. Според индкеса "M-Тел" е на първо място със 100 пункта, "Райфайзенбанк" е с 43,8 пункта, а "Уникредит Булбанк" - с 29,2%, съобщава iNews.bg.

В шестицата влизат още автомобилостроителят General Motors (25,3 пункта), банка ДСК (21,1 пункта) и онлайн букмейкърът Bet-at-Home - 20,8 пункта.

Първите три от участващите в проучването компании имат пазарен дял над 10%.

Като цяло банките са сред най-активните в интернет рекламата – общо 12 трезора са в списъка с 50-те най-големи рекламодатели. Много активни са и автомобилните компании - общо 7 от тях (представляващи 15 автомобилни марки) са в топ 50 на рекламодателите.

По сектори все още най-много пари за онлайн реклама се дават от финансовите компании. Те обхващат 15,2% от общите брутни приходи през 2011 година или близо 6,5 млн. лева. За сравнение през 2010 година процентът е бил 14 на сто.

На второ място влизат потребителските стоки, които се равняват на 8,2%, което е спад с 1% на годишна база.

Трети се класира секторът на развлекателната индустрия и медиите със 7,3% от общите брутни приходи, което е ръст от 2% спрямо 2010 година.

От IPSOS посочват, че доста са се активизирали автомобилните компании - 5,7% дял от приходите, което е с 1,8% повече от 2010 година.

Данните от проучването показват, че като цяло брутният обем на приходите от интернет реклама през 2011 г. достига 42,5 млн. лева. 95% от растежа се генерират от увеличените приходи от т.нар. дисплей реклама. Тя е най-разпространената в интернет и се равнява на 82% от общите приходи от онлайн рекламата или 35 млн. лева.

На второ място са рекламите, публикувани в справочници или представени чрез обяви. Те се оценяват на 9% от общите приходи.

На трето място са рекламите "на клик", които формират 6% от общите приходи. Авторите на проучването обаче допълват, че при анализа на данните не са взели предвид обеми на "клик" реклами в социалните мрежи и в Google.

Предвид факта, че на рекламния пазар онлайн рекламата е популярна като активна (възможност за контакт между рекламодателите и потребителите), докато телевизионната се счита за пасивна (потребителят само гледа какво му се предлага, без да може да даде мнение), интересен факт е, че всички компании от топ 10 на телевизионните рекламодатели са имали рекламни кампании и в интернет. В топ 20 на телевизионните рекламодатели обаче 50% не фигурират в топ 50 на рекламодателите онлайн.

Мобилни устройства и реклама

72% от потребителите използват платформата Symbian за "гледане" на мобилна реклама у нас. Най-много трафик обаче генерира IOS, а като цяло в София има най-много iPhone-и.

При посещения в интернет, българските потребителите най-вече използват мобилното си устройство, за да браузват. След това се нареждат проверяването на електронна поща, влизането в социални мрежи или в Skype.

Предпочитани мрежи за влизане в интернет чрез мобилно устройство си остава Wi-Fi - около 70% от българите я ползва. Останалите 30% се падат на 3G.

Основна особености в развитието на българския онлайн рекламен пазар е, че често мобилният телефон се "наследява" - родителят дава на детето си своя остарял апарат.

____________________

IAB България (Сдружение "Интерактив Адвъртайзинг Бюро България”) е лицензираният представител на международната организация за IAB (Interactive Advertising Bureau). Компанията развива и популяризира стандартите в онлайн рекламата, защитава интересите на медийната индустрия в уеб, провежда различни изследвания и работи за развитието на информацията и нейното разпространение в дигитална среда.

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...