Икономическият растеж в България се ускори до 6.2% през първата половина на 2005 г. Най-голям принос за растежа имат потребителските разходи на домакинствата и инвестициите в основен капитал. Експортната активност на промишлеността съдейства за нарастване на износа с високи реални темпове. Производителността на труда в промишлеността продължава да се подобрява, съчетано с умерено нарастване на работната заплата, в резултат на което се запазва конкурентоспособността на произвежданите у нас стоки.
Притокът от 1569 млн. евро на ресурси по финансовата сметка на платежния баланс надвишава дефицита по текущата сметка (1371.9 млн. евро) и формира излишък от 589.8 млн. евро по общия баланс за полугодието. Пазарната стойност на брутните международни валутни резерви в края на юни 2005 г. достигна 7.46 млрд. евро, което спрямо края на 2004 г. представлява нарастване с 605 млн. евро, или 8.8%. Доходът от валутните резерви на БНБ през първите шест месеца на 2005 г. е 122.02 млн. евро, а доходността на активите за периода е 1.78%.
Паричните агрегати нарастват с високи темпове, отразявайки засиленото вътрешно търсене на пари и кредити, стимулирано от благоприятната икономическа среда в страната, а увеличението на депозитите и конкуренцията между банките са условия за разширяване на кредитирането от страна на банковата система. Високите темпове на прираст на вземанията от неправителствения сектор бяха причина от началото на текущата година БНБ да предприеме допълнителни мерки за ограничаване на кредитния риск. От април 2005 г. влезе в сила промяна в Наредба № 21 на БНБ, чрез която за банките с най-агресивна кредитна политика се въведоха допълнителни ЗМР, равни на двойния размер на превишението над заложеното в наредбата тримесечно нарастване на общия размер на кредитите, отчитано на база среднодневните обеми. Измененията в Наредба № 8 бяха насочени към изключване от капиталовата база на текущата печалба и въвеждане на ежемесечен период на отчитане на капиталовата адекватност. През първата половина на 2005 г. бяха прецизирани и надзорните изисквания към банките за прекласифициране в по-нискорискова група на преструктурирани позиции по Наредба № 9 за оценка и класификация на рисковите експозиции на банките и за формиране на провизии за загуби от обезценка. Условие за това е преструктурираната позиция да отговаря на критериите за по-нискорисковата група в продължение най-малко на шест месеца. С цел намаляване на валутния риск в банковата система в Наредба № 21 бяха приети промени, засягащи валутната структура на резервите. В съответствие с тях еврото стана единствената чуждестранна валута, в която банките могат да поддържат резервен актив по сметка, и отпадна ограничението с чуждестранна валута да могат да се покриват само резервите, дължими върху депозитната база във валута.
Мерките на БНБ за ограничаване растежа на кредита започнаха да дават очакваните резултати през второто тримесечие и темпът на годишен прираст на вземанията от неправителствения сектор се забави до 41.8% в края на юни в сравнение с 48.7% в края на 2004 г. Качеството на активите на търговските банки през първата половина на 2005 г. е добро. Показателят за възвръщаемост на средните активи (ROA) достигна 2.06%, а възвръщаемостта на капитала (ROE) е 21.74%. Капиталовата позиция на системата е с тенденция към подобряване нивото на показателя за общата капиталова адекватност в края на юни беше 16.66% при 16.58% в края на 2004 г.
За първи път през последните пет години след прилагане на серия от последователни надзорни мерки беше отнета лицензията на търговска банка (МБТР) поради неплатежоспособност. Затварянето на тази банка не се отрази на банковата система поради изключително ниския й пазарен дял.
При управлението на ликвидността си търговските банки използваха активно търговията на междубанковия паричен пазар, като през първата половина на 2005 г. общият обем на сделките нарасна с 56.1% спрямо същия период на предходната година. Въвеждането на индекса ЛЕОНИА през декември 2004 г. послужи като основа за промяна на методиката, по която се изчислява размерът на основния лихвен процент. Съществен принос за по-ефективното управление на ликвидността на търговските банки има RINGS системата за брутен сетълмент в реално време, управлявана от БНБ. През първото полугодие през RINGS са извършени 347 908 плащания за 77 026 млн. лв. Спрямо първата половина на 2004 г. среднодневните стойности нарастват с 41.5% при броя на плащанията, а при сумата на плащанията с 30.4%. Данните показват тенденция към засилено използване на системата за преводи в реално време дори и за трансфери на по-малки суми.
БНБ осъществява надзорни функции върху платежните системи с цел подобряване на тяхната надеждност и ефективност и ограничаване на системния риск. Извършени са надзорни проверки на системата за обслужване на клиентски плащания, инициирани за изпълнение в определен момент (БИСЕРА); системата за обслужване на плащания по операции с банкови карти на територията на страната (БОРИКА); системата за обслужване на плащания по сделки с държавни ценни книжа (ССДЦК) и системата за обслужване на плащания по сделки с безналични ценни книжа (Централен депозитар). Резултатът от тези проверки показа висока степен на съответствие на тези системи с международните стандарти и практика.
През първата половина на 2005 г. приключи продажбата на 63.76% от акциите на БНБ в Еднолично акционерно дружество "Банкова организация за разплащания с използване на карти (БОРИКА)" на 25 търговски банки.
Важно събитие през първата половина на годината е подписването на 25 април 2005 г. на Договора за присъединяване на Република България и Румъния към Европейския съюз. С подписването на Договора за присъединяване управителят на БНБ получи статут на наблюдател в Генералния съвет на ЕЦБ, а представители на банката имат право да участват като наблюдатели в дванадесет комитета на Европейската система на централните банки (ЕСЦБ) и работни групи към тях. Политиката и дейността на Българската народна банка, свързани с въпросите на европейската интеграция, се насочват вече към подготовката за членство в ЕСЦБ.
Важна част от подготовката за бъдещо членство на БНБ в ЕСЦБ са приемането на необходимата законодателна и нормативна уредба, изграждането на информационна среда, институционален и административен капацитет. С приетия през януари 2005 г. Закон за изменение и допълнение на Закона за Българската народна банка се постигна пълно съответствие на закона с изискванията на Договора за създаване на европейската общност и Устава на Европейската система на централните банки и Европейската централна банка и се гарантира пълноценното функциониране на БНБ като централна банка в Европейската система на централните банки. През март Народното събрание прие Закон за паричните преводи, електронните платежни инструменти и платежните системи, с което бяха изпълнени ангажиментите, поети в преговорния процес с ЕС, за хармонизиране на българското с европейското законодателство в областта на платежните и сетълмент-системи, а през април УС на БНБ прие Наредба № 13 за прилагането на международен номер на банкова сметка (IBAN) и за банковите кодове.
През април УС на БНБ прие План за действие (Пътна карта), в който ясно са посочени основните ангажименти на БНБ и съответните й структурни звена до края на 2009 г., свързани с членството в ЕСЦБ, и са формулирани непосредствените задачи и дейности, които трябва да бъдат осъществени с оглед подготовката на банката за това членство. Планът за действие посочва конкретните срокове, в които БНБ трябва да изпълни очертаните ангажименти и планира необходимите ресурси за успешното интегриране на БНБ в ЕСЦБ.
Двустранните споразумения за сътрудничество на БНБ с Френската и Холандската централна банка имат за основна цел усъвършенстване организацията и операциите на БНБ с оглед привеждането им в съответствие с образците на най-добра практика, съществуващи в националните централни банки членки на ЕСЦБ. Повече от 20 експерти от БНБ взеха участие в организираните в рамките на двустранните споразумения семинари и експертни посещения в областта на банковия надзор, касовите операции, управлението на валутните резерви, икономическите изследвания и прогнози.
В отчета на БНБ за периода януари юни 2005 г. са представени изчерпателно дейностите на банката, свързани с изпълнението на основната й цел и задачи в съответствие със Закона за БНБ, както и отчети за дейността на Централния кредитен регистър, международната й дейност, статистическата и изследователската дейност, развитието на информационната инфраструктура, човешките ресурси, управлението на собствеността, вътрешния одит и изпълнението на бюджета на БНБ.
Отчетът е приет от УС на БНБ на 29 септември 2005 г. и е публикуван на интернет страницата на банката (www.bnbank.org), раздел Публикации, Периодични публикации.