Заключения и препоръки
Българското правителство увеличава подкрепата, която оказва на малките и средните предприятия (МСП) в отговор на нарастващото им значение за националната икономика. Пример за тази подкрепа е приемането на втората Национална стратегия за МСП и работната програма свързана с нея, през 2002 г., предшествана от приемането на Закон за МСП през 1999 г. и от създаването на Агенция за малки и средни предприятия (АМСП) през 1997 г., което оформи рамката на политиката по отношение на МСП в България.
Оценката за политиката към предприятията (ОПП) обръща внимание на казуси, свързани с наблюденията на собственици и мениджъри на МСП. Тя посочва действия, които трябва да се предприемат, за да може политиката да постигне още по-добри резултати по отношение на подобряването на средата за МСП.
Като цяло, заключението на изследването е, че правителството на България отбелязва значителен напредък по отношение на поставянето на основите и началото на изпълнението на новата политика в подкрепа на растежа и развитието на МСП. Необходимо е продължаване на партньорските отношения с цел увеличаване възможностите за растеж в сектора. Подобно на други страни в сходен етап на преход към пазарна икономика, възникват някои проблеми, свързани с осъществяването на политиката. Ще бъдат необходими постоянни и решителни действия, за да се осигури поддържането на точно и навременно изпълнение на политиката. Това може да се гарантира най-добре чрез регулярни доклади за напредъка, които да осигурят обратна връзка за идентифициране на областите, които изискват преразглеждане.
Основните проблемни области могат да се обобщят чрез следните предложения:
- Ефективна комуникация и консултации с МСП в страната
- Координиране на работата на различните институции по отношение на подкрепата за развитието на МСП
- Опростяване, съгласуване и последователност на политиката, законите, правилата, процедурите и програмите за подкрепа, и по-специално, между финансовата политика и политиките за развитие
- Избягване на ненужните промени в законите, правилата и програмите, за да се улесни планирането на инвестициите
Препоръки за изпълнението
- Ясно дефиниране на отношението между определянето и изпълнението на политиката по отношение на МСП. Съществуващата неяснота около бъдещата институционална форма на гореспоменатото (отделно министерство, правителствена агенция, обща институция и т.н.) създава несигурност в рамките на съществуващите организации и подкопава доверието в държавната политика по отношение на МСП.
- Избистряне и засилване на съществуващия до момента модел, включващ Министерство на икономиката, подпомагано от АМСП, която, за разлика от положението в други страни от Югоизточна Европа, отговаря както за определянето, така и за изпълнението на политиката (тъй като е правителствена агенция)
- Средствата и докладите за тяхното усвояване на АМСП следва да се намират в една и съща структура, а именно - в Министерство на икономиката, за да се осигури прозрачност, подотчетност и ефективност
- Редовни срещи между Министерство на икономиката и АМСП, за да се гарантира осъществяването на политиката по отношение на МСП като цяло, както и националната стратегия за МСП в частност.
Пълния текст на оценката на българската политика към предприятията на английски език можете да намерите тук.
Оценката на политиката към предприятията в Югоизточния район, изготвена от ОИСР, ЕБВР, с помощта на Центъра за икономическо развитие, можете да намерите на английски език тук.