Още телевизионни емоции

09.01.2013 | 18:35
по статията работи: Елица Елефтерова
За "Булсатком" вратата за преговори не е затворена, TV7 иска повече прозрачност и справедливост, а bTV - по-високи цени и нов модел на работа, обясниха трите страни пред Econ.bg
Още телевизионни емоции

Точно преди коледните празници bТV Media Group преустанови излъчването на своите програми в мрежата на сателитния оператор “Булсатком”. Същото се закани да направи и TV7 след като договорът им изтече на 22 декември 2012 г.

Телевизиите и операторът взаимно си отправиха обвинения като според bTV "Булсатком" налага безпрецедентна ценова дискриминация върху медията, която се проявява във всички предложения на оператора.  

Операторът от своя страна обвини телевизията, че налага ценова преса към абонатите му като исканите нови цени са близо 50% от общата месечна сума, която той може да си позволи да плати за всички програми в сегмента на групата.

Потърсихме коментар от трите страни в заплетения казус, които добавиха нови щрихи към вече изразените публично свои позиции.

"Булсатком": Вратите за преговори не са затворени

Вратите пред продължаване на договорите с телевизия bTV не са затворени”. Това заяви за Econ.bg юридическият съветник в сателитния оператор “Булсатком” Пламен Петков. Той допълни, че случаят може да приключи с намирането на взаимен компромис.

Петков обаче коментира, че на мястото на освободените канали вече се сключват договори с други телевизии, които да ги заместят.

От “Булсатком” категорично отхвърлиха обвиненията на bTV, че крият абонати. Петков обясни, че абонатите са променлива величина и във всеки момент броят им е различен и зависи от пакетите, които се сключват.

По отношение на обвиненията, че операторът дължи пари на bTV, Петков заяви категорично, че това е лъжа и че ако действително има дължими суми, трябва да има и заведени дела, а такива “няма и няма и да има”.

TV7: Повечето кабелни и сателитни оператори са “полусенчест бизнес”

Потърсихме гледната точка и на ТV7 във връзка с разширяващия се конфликт и заплахата на телевизията да не поднови договора си със сателитния оператор.

Изпълнителният директор на TV7 Николай Бареков коментира пред Econ.bg, че причините управляваната от него медия да се откаже от продължаване на договора с “Булсатком” са финансови, но и такива, свързани с “философията на подписания с тях договор”.

Според него операторът трябва да плаща на телевизията на абонат, тъй като към момента телевизията взима от “Булсатком” сума, равняваща се на “две-три заплати на работещите, в някоя телевизия”, а освен това дори тази сума не е плащана от седем месеца. Бареков смята, че съдържанието на телевизиите, които представлява, са много по-скъпи от това, което се плаща.

Бареков обвини сателитния оператор, че търси вариант да “протака” преговорите. Той настоява, че трябва да има осветляване на пазара, тъй като в момента повечето кабелни и сателитни оператори са полусенчест бизнес”.

По отношение на днешното влизане на полиция в офисите на TV+, която се свързва с "Булсатком", Николай Бареков коментира, че това засилва недоверието и съмненията му към “Булсатком”.

Според него цифровизацията не би трябвало да изостри конкуренцията между отделните оператори, тъй като тя ще засегне едва до 15% от потребителите, като това са предимно хората, които са с по-слаби финансови възможности, докато кабелните и сателитните оператори се насочват към средния клас потребители, които биха плащали, за да гледат повече канали.

Според Бареков не е проблем таксата, която телевизията получава за авторското си съдържание, да бъде вдигната. 5 лв. месечна такса е “смешно” ниска и не отговаря на скъпата услуга, е мнението на шефа на TV7. “Тази цена не може да бъде по-ниска от 25-30 лв.”, смята той.

bTV: Всички се борим да променим порочния модел на работа между операторите и телевизиите

От bTV обясниха пред Econ.bg, че стоят твърдо зад позицията си, че “Булсатком” налага безпрецедентна ценова дискриминация върху медията, която се проявява във всички предложения на оператора. "Общата ни пакетна цена за 7 канала е значително по-ниска от тази, която операторът плаща за други, самостоятелни ТВ канали в мрежата си, към които зрителите имат много по-малък интерес. В случая “Булсатком” се възползва от пазарната си мощ с над 35% пазарен дял, което му позволява да изнудва медията с непазарни цени", казват от телевизията.

На въпрос на Econ.bg защо медийната група на bTV не предлага пакет от всички седем програми на групата, който да се излъчва по желание на абонатите, от телевизията заявиха, че имат право да създадат такава политика за разпространение на собствените си канали, каквато отговаря най-добре на интереса на зрителите.

"bTV предлага както пакетна цена, така и самостоятелни цени за всеки отделен канал. Разбира се, каквато е обичайната търговска практика, пакетните условия са много по-добри. Изненадващо е, че пакетирането на каналите ни изобщо се коментира, като се има предвид, че абонатите на доставчиците също получават от тях готови пакети, без право на коментар върху съдържанието им", заявиха от телевизията.

Независимо от разминаванията си от страна на телевизията също търсят решение на проблема и не изключват да продължат да работят заедно с “Булсатком”.

Относно мнението, че кабелните и сателитните оператори работят "на ръба" на сивия сектор от телевизията коментираха, че за това може да се произнесе единствено изпълнителната власт. “Ние коментираме практиката да се укриват абонати от страна на някои оператори, в случая “Булсатком”.

Всички телевизии се борим да променим един порочен модел на работа между платформените оператори и телевизиите, който в момента много агресивно се отстоява от “Булсатком”. Операторът задържа за себе си 80% от месечните такси, които плащат зрителите. А за правата за телевизионното съдържание, което разпространяват, отиват едва 20%. За сравнение, по света това съотношение е много различно –  до 40% от таксите отиват именно за съдържанието и за права, коментираха от bTV.

Според тях тази българска практика е пагубна, защото зрителите искат оригинално ново българско съдържание, качествени чуждестранни продукции и качествена журналистика, но за това са необходими инвестиции. А във време на криза телевизионните оператори и рекламодателите не могат да поемат самостоятелно цялата тази тежест. Трябва, както е по света, и платформените оператори да имат сериозен дял в тези инвестиции.

Предстои да разберем съвсем скоро дали страните ще отстъпят от позициите си и каква ще бъде развръзката на казуса, който вълнува българските зрители и потребители.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Оцени статията:
1.25/11
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....