Пазарни и заводски цени на горивата

10.12.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Свива се ножицата между пазарни и заводски цени на горивата

Разликата между заводските цени, на които продава ЛУКойл, и средните заводски цени на рафинериите в Европа намалява от 2002 г. насам, коментираха експерти за в. ПАРИ. По техни данни за миналата година производството в бургаската рафинерия на бензин А-95 е около 1.3 млн. тона, а вносът е 25 хил. тона. Една година преди това, ако в рафинериите в Европа бензинът се е продавал по 20 цента/л, заводската цена на Нефтохим е била около 40 цента/л. Т. е. печалбата на ЛУКойл от всеки продаден литър била двойно по-висока от тази на западните рафинерии. По това време OMV, Eсopetroleum и Shell внасят големи количества бензини и дизел от Гърция, Австрия, Румъния. Пренебрежимо ниските данъци, с които държавата облага горивата, позволяват рафинерията да печели два пъти повече, без това да се усети от крайния потребител.

С увеличаването на акцизите цената на бензина и дизела не нараства, защото ЛУКойл поема разликата за сметка на печалбата си

За да задържи големите дистрибуторски фирми като клиенти, компанията подписва с Shell и Петрол специални договори за ексклузивна доставка. Предполага се, че крайните цени по тези договори са по-ниски, отколкото за останалите клиенти на рафинерията.

Известна деформация на заводските цени все още съществува, което дава основание на анализаторите да считат, че ЛУКойл може да поеме много по-голямо увеличение на акцизите за сметка на печалбата си. Справка от началото на декември 2003 г. между заводските цени на горивата в България и в Белгия показва, че у нас заводската цена на пропан-бутана е с 3 ст./л по-висока, отколкото е в Белгия, дизелът е със 7-8 ст./л по-скъп, а бензинът А-95 - с 11 ст./л.

Предвидените от финансовото министерство ставки на акциза за дизела и бензина през 2004 г. ще оскъпят литъра бензин и дизел у нас средно с около 2.5 ст./л, твърдят от бранша. Тоест акцизите биха стопили свръхпечалбата на рафинерията от дизел и бензин от 10 до 7-8 ст./л

Конкурентните заводски цени на бензина и дизела у нас вероятно ще бъдат достигнати след изравняване на акцизите на тези горива с европейските или при наличие на втори производител, допълват експерти.

Другият голям проблем на пазара на горива е контрабандният внос. Пропан-бутанът е най-евтин, но от него търговците печелят най-много. Твърди се, че търговският му марж на дребно е от 1.5 до 3 пъти по-висок от този на другите горива. Точна статистика не може да се направи, тъй като не се знае каква част от него се внася нелегално.Твърди се, че като цяло контрабандата на горива в страната е 40% от количествата, които се продават у нас. Освен от търговски марж дистрибуторите на пропан-бутан печелят и от  по-малката инвестиция в съоръжения. Изграждането на търговски обект с една колонка, на който се зарежда пропан-бутан, струва около 100 000 лв. За бензиностанциите инвестицията е над 1 млн. лв.

Съпоставка на структурата на ценообразуване за пропан-бутан, дизел и бензин А-95Н в България и Белгия /до 31.12.2003 г./

Елементи на

ценообразуване

Пропан-бутан Дизел Бензин А-95Н

България

Белгия България Белгия България Белгия

ст/литър

ст/литър ст/литър ст/литър ст/литър ст/литър
Цена в рафинерия

33.41

30.97

48.50

41.36

44.55

36.26

Дистрибуция

14.80

27.44

12.16

25.48

19.05

25.48

Акциз + такси

14.80

0.00

34.34

59.78

45.60

105.05

реакция

Дизелът у нас с 30% по-скъп от европейския

Производителите на петрол у нас продават продуктите си на цени, които надвишават с 30% цените на петролните продукти в Европа, твърди Григор Григоров, председател на Асоциацията на газоразпространителите. Нефтохим преработва руски петрол, който на международните пазари не е с висока стойност, казва Григоров. Новите предложения за повишаване на акцизите с 5 лв. върху дизеловото гориво и с 80 лв. върху пропан-бутана нарушават съотношението между горивата, защото 20% от общата употреба на пропан-бутан е за промишлени и битови нужди, каза Григоров. Според него стремежът е с новите акцизи да се изравни цената на бензина с тази на пропан-бутана. Това е административна намеса на пазара на горивата. С нея се цели да се коригира потреблението - да се увеличи потреблението на бензин за сметка на пропан-бутан, казва Григоров.

Правителството обслужва корпоративни интереси, смятат от асоциацията. Ако проектът за увеличение на акцизите се приеме в този му вид, България остава далеч под минималните акцизни ставки /около 40%/ за горива като бензини, дизел, керосин, метан - 100%, а в същото време надхвърля минималната ставка за пропан-бутан с около 50%, което я превръща в абсолютен лидер по размера на акцизните ставки за пропан-бутана в Европа. Целта вероятно е големите производители на петрол да контролират пазара на горивата, когато след присъединяването ни към ЕС чужди фирми влязат у нас, казва Григоров.

Новият акциз върху пропан-бутана ще ощети дребния и средния бизнес, коментира Григоров. Не може да се каже точно с колко ще се повиши цената на хляба например, защото трябва да се направи разчет каква част от разходите за гориво влиза в производствената му цена. В Европа горивото за промишлени нужди се облага с 36 EUR/1000 кг, а за битови нужди и отопление акцизът е нулев. Според Асоциацията на газоразпространителите в Европа пропан-бутанът се приема за екологично и евтино гориво. В Белгия има специални програми, които стимулират използването на пропан-бутана. От асоциацията ще предложат в новия Закон за акцизите за 2004 г. да не се увеличава акцизът върху пропан-бутана, а заложените постъпления в бюджета от увеличаване на акциза върху пропан-бутана да бъдат набавени чрез минимално увеличение на акциза върху бензина и дизела с 20 лв./1000 л. Допълнителен резерв за попълване на приходите в бюджета е въвеждане на акциз върху природния газ /метан/ като моторно гориво, за който акцизната ставка в Европа е 100 EUR/1000 кг. .

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 02.10   1187 г. – Сирийският султан Саладин превзема Йерусалим след 88-годишно управление от кръстоносците. 1835 г. – С Битката при Гонзалес започва Тексаската...