Пералня, която се разваля след пет години експлоатация, телевизор, спиращ да функционира три години след покупката... За фатална случайност ли става дума, или днешните електроуреди за дома наистина издържат по-малко време от някогашните?
В Европейския потребителски център са убедени, че повредите са „програмирани“ още в завода. Пояснява се, че производителите залагат по-кратък жизнен цикъл на продуктите, за да могат последните периодично да бъдат подновявани и съответно да бъдат генерирани по-високи продажби.
Като според авторите на доклада това се отнася за всякакъв тип електроуреди – перални машини, телевизионни приемници, принтери, дори MP3 плейъри.
Според изнесените данни уредите, които купуваме сега, имат максимален живот между шест и осем години, докато преди време продължителността на използване на аналогични уреди е била 10 – 12 години. А мнозина помнят още по-далечното минало, когато хладилник или пералня са били ползвани около 20 години.
Изследването на Европейския потребителски център е осъществено с помощта на Лиди Толерман, студентка, която е изготвила дипломна работа на тази тема. Като въведение на доклада е изведен цитат от думите на 34-тия президент на САЩ Дуайт Айзенхауер: „За да спасим икономиката, трябва да купуваме. Независимо какво...“.
А как точно се постига заложеният, според доклада, край на живота на даден електроуред?
Единият посочен начин, който се смята, че е и най-разпространеният, е чрез производството на продукта така, че дори и една негова част да бъде повредена, то целият уред да спре да функционира. И най-лесният избор за потребителя е да подмени устройството с ново. Това се отнася например за телевизори, мобилни телефони, перални машини и компютри.
Перални
От Европейския потребителски център смята, че пералните са програмирани така, че да са в състояние да извършат само между 2000 и 2500 цикъла на пране. Замяната на части от неръждаема стомана с такива от пластмаса ограничават живота на уреда. Достатъчно е монета да плъзне във вътрешността на пералнята, за да се получи повреда при следваща употреба. Прекалено високата температура също може да нанесе непоправими щети.
Телевизори
За тях се счита, че могат да работят до 20 хиляди часа. Най-често повредите са в частта, която е отговорна за тяхното безпроблемно включване.
Мобилни телефони и смартфони
Те стават жертва на няколко „програмирани“ повреди: ако батерията се повреди, за някои модели смяната е много сложна и скъпа. Често потребителят купува директно нов апарат. По-старите модели не могат да работят добре с по-новите операционни системи, съответно не могат да се свалят актуални приложения и потребителят е принуден да купи нов апарат. Изчислено е, че сменяме или поне искаме да сменим мобилни си телефон, по тези и други причини, на всеки 20 месеца.
Принтери
Повечето модели сигнализират, когато мастилото им е на привършване. Но всъщност могат да продължат да печатат още десетки страници със старото. Тоест някои потребители сменят тонера, преди това да е наистина нужно. Има и апарати, които броят колко страници са напечатали от началото на експлоатацията. Когато бъде достигнат определен предварително брой, машината спира да работи, се посочва в проучването.
Автомобили
В някои случаи двигателят на автомобила става неизползваем поради невъзможността да се намерят резервни части.
Какво можем да направим?
На първо място, да сме със съзнанието, че последният и най-нов модел на даден уред не ни е жизнено необходим и не е нужно непременно да се сдобием с него. Особено ако досегашният продукт, на който сме собственици, все още работи. Когато настъпи повреда пък, покупката на изцяло нов апарат не е единственото решение.
Интернет в случая е изключително полезен. И у нас, и по света съществуват редица сайтове, в които потребителите си дават съвети един на друг. Можем да открием всякаква информация и тя не е единствено и само за специалисти и върли фенове на даден бранд. От насоки за това на какво може да се дължи дадена неизправност в колата или телефона ни, до видеоматериали, помагащи ни сами да ремонтираме тостера или телевизора... възможностите са големи.
От своя страна, Европейският потребителски център е започнал инициатива, с която цели да се стигне до законодателни промени по въпроса. Искането му е за всеки закупен продукт потребителят да има достъп до информация относно предвидената продължителност на експлоатация. Гаранцията пък е добре да бъде съобразена с посочения срок, съответно да бъде удължена.
Настоява се настоящата двугодишна гаранция за електроуредите да стане валидна за срок от три години, считано от 1-ви януари 2014 г., четири години – от 1-ви януари 2015 г. и пет години – от 1-ви януари 2016 г.
„По този начин производителят ще има интерес да произвежда трайни стоки, докато потребителят няма да има интерес да прави нова покупка преди датата на изтичане на гаранцията“, се обяснява в мотивите на предложението.
Има и предложение производителят да бъда задължен, при възникнала повреда дори и извън гаранционния период, да доставя в срок до един месец след заявка необходимите резервни части за ремонт. Това задължение да продължава до десет години след датата на покупката.
Едва ли всички тези идеи ще бъдат посрещнати с ентусиазъм от производителите, но дори и малка част от тях да бъдат приети, ще е стъпка в посока защита на потребителските ни права.