През 2014 г. общият обем нетни отдаваеми площи в търговски центрове в страната ще се увеличи с 19.14% до 853 260 кв.м.
Със завършването на заявените от инвеститори търговски проекти в страната се очаква стойността на показателя „търговски площи в модерните шопинг центрове на 1 000 души население” към края на 2014г. да се повиши до 115.86 кв.м.
Тенденцията да се увеличава броят на заведенията по главните търговски улици за сметка на магазините се очаква да продължи и през настоящата година. В столицата като благодатна територия за заведения и ресторанти се очертават бул. “Раковски” и бул. “Цар Освободител”.
През тази година се очаква и засилване на интереса към наемане на търговски площи от страна на търговците, както в устойчиворазвиващите се шопинг центрове, така и по първостепенните търговски улици в големите градове, поради нарасналите обороти на търговците на дребно през изминалата година.
През 2014 г. ножицата между очакванията на инвеститорите в търговски площи и на търговците все повече ще се стеснява. В столицата клиентите на големите търговски центрове се очаква да се ръководят
в предпочитанията си главно от географския принцип - най-близкият мол ще е най-предпочитан.
В края на годината проучване показа, че булевард "Витоша" вече не е най-престижната търговска улица у нас. Луксозните магазини на най-скъпите търговски марки се разполагат на други две централни улици - "Леге" и
"Съборна".
Наемите на двете улици са с 40-50% по-високи, отколкото на дългогодишния номер 1 - бул. "Витоша", сочи анализ на Forton. Наемът за топ помещенията от 100-150 кв.м на булеварда е около 40 евро на кв. м месечно, а на другите две улици - 55 и 60 евро.
Чуждите инвестиции в имоти
Постъпленията от инвестиции на чуждестранни лица в недвижими имоти у нас от януари до ноември 2013 г. възлизат на 130,6 млн. евро, при 215,9 млн. евро за януари - ноември 2012г., което е спад от 39,51%.
Обзор на изминалата година
През 2013 г. търговските центрове в страната се увеличиха с още два. Общият обем нетни отдаваеми площи в шопинг центровете в страната към края на 2013 е 716 160 кв.м. Това означава, че на годишна
база той се е увеличил с 18.15%, а спрямо 2011г - с 33.57%, показва проучване, посочват анализаторите на Sollers.
Единият нов център отвори врати в края на март в София, увеличавайки общия обем нетни отдаваеми площи в столицата с 80 000 кв.м и така те достигнаха до 288 660 кв.м.
Вторият шопинг център бе открит в Бургас през лятото. Той е с нетна отдаваема площ 30 000 кв.м. като това е третият търговски център, открит в черноморския град и с него общата отдаваема площ за града е 97 000 кв.м.
В края на годината официално беше открит и обновеният търговско-развлекателен център в Банско като той е с нетна отдаваема площ от 5 000 кв. м. И се намира в близост до началната станция на
кабинковия лифт в курорта.
За 2013 г. беше предвидено реализирането на още три търговски проекта, но откриването им беше отложено за 2014 г. И трите проекта се намират на територията на София. С тяхното завършване общата
нетна отдаваема площ за София ще достигне 408 260 кв.м. През тази година е предвидено откриването на още един търговски център в Плевен с нетна отдаваема площ 17 500 кв.м.