Булевард "Витоша" вече не е най-престижната търговска улица у нас. Луксозните магазини на най-скъпите търговски марки се разполагат на други две централни улици - "Леге" и "Съборна".
Наемите на двете улици са с 40-50% по-високи, отколкото на дългогодишния номер 1 - бул. "Витоша", сочи анализ на Forton. Наемът за топ помещенията от 100-150 кв.м на булеварда е около 40 евро на кв. м месечно, а на другите две улици - 55 и 60 евро.
Според консултантите "Витошка" вече е предпочитана от по-масовите марки, а не от най-скъпите. Напоследък е "окупирана" и от кафенета и ресторанти.
Експертите отчитат още, че тенденцията за изместване на много брандове от търговските улици към моловете продължава. Към края на септември общите отдаваеми площи в молове в страната са възлизали на 735 000 кв. м. Общо за България търговските площи на хиляда души достигнаха 101 кв. м.
През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини с площ 100-150 кв.м в търговски центрове в София намалява до 24 евро за кв. метър, или с 11% в сравнение с предходното тримесечие. Това става преди очакваното откриване на поне два нови търговски центъра в следващите шест до девет месеца.
До края на 2014 г. се очаква откриването на общо четири нови мола. Един от тях е "Панорама мол" в Плевен, който ще отвори врати през април догодина.
Търговските площи ще нараснат с 19% до 119 кв. м на хиляда жители. Съотнесени към покупателната способност на населението (47% от средноевропейския брутен вътрешен продукт на глава от населението по данни на Евростат за 2012 г.), този показател остава на ниво под европейското, пише в. "24 часа".
Увеличената конкуренция води до подобряване на условията за наемане. С около 10% намаляват наемите за площите от 100-150 кв. м в търговски центрове в другите големи градове. Те се движат между 16 и 18 евро на кв. м месечно. За разлика от столицата обаче сделките са по-малко и не е изключено спадът да продължи, особено на пазари, където предлагането е голямо.
Според последното проучване международните вериги продължават да се разрастват, като откриват магазини във водещите молове в София и големите градове.