На 27 април 2010 г. беше представено количествено проучване за потребителските нагласи и консумацията у нас на бяло саламурено сирене, извършено от агенция "Маркет линкс" по инициатива на "Фама Сердика" ЕАД.
Резултатите от изследването позволяват да бъдат направени следните изводи:
Бялото сирене, предлагано на българския пазар се възприема като предимно нискокачествено (от две трети от респондентите).
Значителна част от българските потребители не са запознати със съдържанието и процеса на производство на бялото сирене, което консумират:
- Около половината от респондентите не са запознати със съставките на сиренето, което купуват и най-вероятно са сред онези 51%, които не търсят такава информация.
- Производството на бялото сирене също е процес, който е непознат на мнозинството от потребителите. Една трета никога не са търсили подобна информация, а други 41% - много рядко/само в отделни случаи.
Проучването показва, липса на ясни критерии за добро/висококачествено бяло сирене сред българските купувачи.
- По-голямата част от участниците в проучването (86%) декларират удовлетвореност от качеството на сиренето, което обикновено купуват. От друга страна, около две трети от респондентите смятат, че бялото сирене на българския пазар е с ниско качество.
- Потребителите са по-скоро неинформирани относно продукта, отколкото недоволни от него.
Пазарът на бяло сирене не се характеризира с висока лоялност към отделните марки.
Преобладаващата част от потребителите (две трети) редуват 2-3 марки и избират между тях в момента на покупка. Въпреки това, в сравнение с преди около 10 години, значимо се е увеличил делът на
респондентите, който вземат под внимание коя е марката, която купуват.
Качеството на бялото сирене е основен фактор при избор на конкретна марка. Над две трети от респондентите (68%) не биха направили компромис с качеството на бялото сирене за сметка на цената му. Други 25% са склонни да дадат приоритет на цената на бялото сирене и биха пренебрегнали качеството на продукта.
Основните фактори за избор на марка бяло сирене са:
- Продуктът да бъде направен от мляко
- Постоянното качество на продуктите на марката
- Да не съдържа растително масло
Основните възможни причини за смяна на марката бяло сирене са:
- Възможността да пробват продукта – дегустация на мястото на продажбата
- Препоръка от приятел или от продавач - консултант
- Подробна информация относно съставките на бялото сирене
С представянето на резултатите от изследването стартира и национална инфорамционна кампания "Всичко за сиренето", инициирана от компанията за млечни продукти "Фама Сердика" ЕАД.
Пълния текст на изоводите от проучването ще откриете в прикачения файл.