Преглед на здравните системи в ОИСР: Швейцария

13.07.2007 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Резюме на български език

 

Швейцарската здравна система изпълнява успешно набор от важни задачи. Мерките за здравното състояние на нацията са сравними с тези в други страни от ОИСР. Постигнато е покритие на универсални здравни застраховки, което осигурява на швейцарските граждани достъп до широк набор от здравни услуги. Здравната система предлага съвременни услуги и пациентите са доволни в по-голямата си част от услугите, които получават. Тези успехи, обаче, се постигат с високи финансови разходи. Държавните разходи за здравеопазване като дял от БВП (или БНП) е сред най-високите в ОИСР и продължава да расте по-бързо от БВП. Същевременно други страни-членки на ОИСР постигат толкова добри, или по-добри резултати, с по-ниски нива на разходи за здравеопазване.

 

Отговорността за здравната политика е фрагментирана, като отразява разделението на властите в швейцарската федерална система. На практика има 26 здравни системи с малка връзка помежду им, което затруднява развитието на последователни национални политики и по-широки пазари за здравните застраховки.

 

Намиране на по-добър баланс между здравна профилактика и лечение

Въпреки различните програми за насърчаване на профилактиката и здравната култура, раздробяването на отговорностите в профилактиката благоприятстват разпокъсани и некоординирани действия. Координацията на политиките би спечелила от законова рамка за политиките в тази област. При въвеждането на специфични програми за насърчаване на профилактиката и здравната култура швейцарските власти трябва да акцентират върху области, които са от особено значение за общественото здраве (като употребата на алкохол и тютюн) или там, където не е обръщано достатъчно внимание в миналото (например психични заболявания и затлъстяване). Трябва да се наблегне на профилактични мерки, които са ефективни от разходна гледна точка.

 

Нужна е по-голяма прозрачност на качеството и ефикасността на грижите

Липсват национални индикатори за качество на здравните грижи. Необходимо е да се положат усилия за събиране на данни за качеството на грижите на национално ниво. Не е достатъчно да се разчита професионалната саморегулация да осигури качество на грижите както и да гарантира здравно обслужване съобразено с най-добрите практики. Професионалната саморегулация може да бъде подобрена чрез последващо развитие на насоките на най-добрите практики, чрез повече информация за медицинските грешки  и чрез по-добри връзки между качество на работата и възнаграждения и санкции.

 

Системата от субсидии може да спечели от по-голяма последователност в различните кантони

Докато финансирането на швейцарската здравна система намалява, достъпът до здравни услуги е осигурен чрез съществуващата система за субсидии при здравните застраховки и премии, и намаляване на бремето на разходите за населението. Остават, обаче, големи разлики в нивата на субсидиране и изискванията към получателя на такива субсидии между различните кантони. Съгласуваността на политиките ще бъде по-успешна ако се установят минимални стандарти във всички райони що се отнася до прага на доходите, който позволява получаване на субсидии, както и в установяването на минимални нива на субсидии.

 

Има поле за увеличаване на ефективността на разходите в здравната система

Застраховането и предоставянето на здравни грижи трябва да бъде организирано на национална или мултикантонна база като се намали излишният капацитет. Настоящата финансираща и разплащателна система способства за високо ниво на предоставяне на здравни услуги и благоприятства високи разходи за болнични грижи. Плащанията за неотложна помощ, свързани с отделните диагностични групи, трябва да стимулират по-голяма ефективност за по-къси престои в болницата, като по този начин водят до увеличаване на наличностите. Първичната помощ трябва да стане платена, като се плаща на прегледан пациент, като бъдат стимулирани контактите със семейния лекар. Натискът върху разходите, също така може да бъде намален чрез по-обстойно проучване на услугите, покрити от основния пакет здравни услуги и чрез засилване на оценката за технологиите, особено при нови видове лечение.

 

По-голямата конкуренция може да спомогне за контролиране на разходите, но се нуждае от реформи за да проработи

По-широкото използване на сродни медикаменти ще намали разходите, а една по-голяма чуждестранна конкуренция на пазара на непатентованите лекарства ще окаже натиск за снижаване на цените на фармацевтичните продукти. Ценообразуването на патентовани продукти трябва да използва по-широк набор от страни като база за сравнение и критерии. Конкуренцията на застрахователния пазар трябва да бъде засилена и съпътствана с инициативи за увеличаване на качеството и ефективността. Трябва да бъде разрешено селективното договаряне както в болничната така и в доболничната/амбулаторна помощ, а застрахованите да купуват застраховки на базата на качеството и достъп до здравни грижи, а не само въз основа на цената. Намаленото  предлагане не трябва се спъва чрез подкрепата на кантони към фирми в затруднение, които работят на загуба. Трябва да има по-добра информация достъпна за всички, за работата на здравната система, за осигуряващите и  за осигурените.

 

Печалбите от добра работа в по-дългосрочен период изискват промяна в управлението на здравната система

Раздробяването на отговорностите – както за профилактика, така и за здравна култура – трябва да бъде намалено чрез единна законова рамка за здравеопазването, която да посочи националните цели, отговорността за финансиране и задачите между различните нива на управление. Съществуващи споразумения като LAMal и потенциалният закон за здравната профилактика могат да бъдат включени в това начинание. За да се постигне това най-вероятно ще е необходима промяна в конституцията. Проведеният референдум в областта на образованието показва ясно, че постигането на по-добра съгласуваност на политиките в здравеопазването е възможно, стига да съществува достатъчно политическа воля и консенсус по въпроса.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 11.10   1531 г. – Швейцарският реформатор Улрих Цвингли загива в битка при Капел по време на втората война на религиозна основа между швейцарските протестантски и католически...