І. Постигнатото от началото на мандата досега:
-
10 индивидуални покачвания на кредитния рейтинг;
-
Безпрепятствено и евтино финансиране на вътрешни и външни капиталови пазари;
-
Намаляване на дългосрочната рискова премия на страната от 7% в началото на мандата до 1.4% сега;
-
Чувствително намаляване на валутните и лихвени рискове, както и риска за ре-финансиране;
-
Увеличение на фискалния резерв (въпреки известни забавяния в голямата приватизация) от 2.2 млрд.лв. През юли 2001 до над 4 млрд. лв към края на 2003;
-
Намаляване на лихвените разходи от 3.8%-4% от БВП ( през 1998-2001) до 2.1%-2.2% за периода 2002-2006;
-
Вече две години след двете замени през 2002, напук на някои опозиционни "пророци", лихвените разходи остават на сравнително ниски нива - 746 млн.лв. – 2002 г., 755 млн.лв. – 2003 г., 788 млн.лв. – 2004 г.)
Една от главните причини за успешното управление на дълга е значително намалената рискова премия и лихви, които се плащат по целия нов дълг (вътрешно и външно ежегодно ре-финансиране от 600-800 млн. долара). Например за три до пет годишни вътрешни облигации през 2000/2001 са се плащали 8-9% лихви, докато сега се емитира дългосрочен вътрешен дълг на два пъти по-ниски нива (4.5%-5%), при положение, че дългосрочните лихвени нива в долари и евро са непроменени;
Други позитиви:
-
Значително удължаване на матуритетния профил на държавния дълг (най-дългите вътрешни емисии, които заварихме, бяха пет годишни, сега се емитират до 15 години). Това доведе до чувствително намаление на риска при ре-финансиране;
-
Значително намаление на държавния външен дълг - от 70% към БВП през юли 2001 г., до 44% публичен външен дълг/ БВП в края на 2003 г.
-
Намаляващата рискова премия по дълга, покачващият се кредитен рейтинг и успешното приключване на банковата приватизация доведоха до стимулиране на кредитирането и финансовото посредничество, което от своя страна силно стимулира инвестиции, вътрешно търсене и икономически растеж;
ІІ. Конкретните действия по политиката на управление на дълга /, които доведоха до постигане на горните резултати бяха следните/:
-
През ноември 2001 г. бе емитирана първата емисия еврооблигации (5-годишна), с поръчки, надвишаващи 4.5 пъти емитираното количество. Тази емисия отвори пътя към финансиране от международните капиталови пазари;
-
Двете брейди-замени чувствително подобриха и намалиха валутните, лихвени и рисковете за рефинансиране на дълговия портфейл на страната. Бе освободено обезпечение за 360 млн.долара; номиналното намаление на дълга след замените бе 210 млн.долара; нетната настояща стойност на спестяванията достигнаха 110 млн.долара; изградени бяха ликвидни бенчмаркове, и нова, по-широка инвеститорска база. След замените последваха многобройни увеличения на кредитния рейтинг, като всички рейтингови агенции категорично изтъкнаха в своите анализи като една от главните причини успешната активна политика по управление на дълга.
-
Приет бе Закон за управление на дълга, който постави и горен лимит за съотношение 60% дълг към БВП;
-
Приета бе средносрочна стратегия за управление на държавния дълг;
-
Създадени бяха проекти на нормативни актове за обхвата, управлението на фискалния резерв и за минималното му ниво;
-
През 2001-2003 бе реализирано позитивно нетно вътрешно финансиране в порядъка на 300-450 млн.лв., което бе използвано за изплащане на външен дълг;
-
Създадена бе нова структура към Министерство на финансите – Държавно съкровище, който съчета различните функции по плащане и управление на дълга, изпълнение на бюджета и управление на фискалния резерв;
-
Министерство на финансите активно допринесе за създаването на утвърждаването на SOFIBOR - индекс на българския паричен пазар;
-
Въведена бе система за обратни аукциони на вътрешния пазар, за изтегляне от обръщение (обратно изкупуване) на скъпи за обслужване и неликвидни дългови емисии;
-
Успешно продължи превалутирането на ЗУНК облигации от долари в евро;
-
Успешно приключи първият валутен суап със Световната банка;
-
Значително се увеличи обемът и ликвидността на отделните вътрешни емисии;
-
Въведени бяха дългосрочни евро-деноминирани вътрешни емисии (7 и 15 години), планират се и вътрешни емисии с плаваща лихва през 2004;
-
Активното управление на фискалния резерв (включително и чрез затворени търгове на обезпечени депозити) доведе до по-оптимална доходност и ликвидност при по-нисък риск.
-
Бе договорен и почти изплатен около 100 млн.долара дълг от Руската Федерация към България
-
Приключени или в процес на приключване са вземанията от редица развиващи се държави;
-
Двете Брейди замени и първата емисия еврооблигации бяха отличени с първи награди за най-добри транзакции за 2001 и 2002 от престижните международни финансови издания IFR, Euromoney, Euroweek. Отличия бяха дадени и от най-авторитетните финансови медии в страната - в. "Банкер", "Златен портфейл" на Дарик радио и др.
ІІІ Какво предстои:
-
Успешно приключване на сегашното споразумение с МВФ и договаряне на ново двугодишно предпазно споразумение през първата половина на 2004 г.
-
Успешно продължаване на 3-годишната програма със Световна банка за 750 млн. долара;
-
Уместно и целесъобразно е използването на част от свръх-излишъка във фискалния резерв за предплащане на дълг към МВФ (падежиращ в по-натоварени откъм плащания години като 2007); както и за предсрочно погасяване на част от Брейди дълга ни при доближаване или превишаване на цената до номинала;
-
Продължаване на плавното и постепенно превалутиране на дълга ни от долари към евро, чрез пасивни и активни (валутни суапове) мерки; а както и да се поддържа балансирана структура между плаващи и фиксирани лихви;
-
Да продължат активните и прагматични действия по събиране на просрочените държавни вземания от трети развиващи се страни;
-
Да продължи активната дейност с рейтинговите агенции с цел постигане на пълен инвестиционен рейтинг през следващата година;