Проучване: Българите управляват все по-умело личните си финанси

03.07.2019 | 13:35
по статията работи: econ.bg
За първи път от 2015 г., когато БНП Париба Лични Финанси пусна кредита си за обединяване на задължения, този продукт настига кредита за ремонт, който беше безспорният №1
Проучване: Българите управляват все по-умело личните си финанси
Снимка: под лиценза на creative commons

За първи път от 2015 г., когато БНП Париба Лични Финанси пусна кредита си за обединяване на задължения, този продукт настига кредита за ремонт, който беше безспорният №1. Това показва, че хората управляват по-умело личните си финанси като консолидират кредите си към различни финансови институции и така плащат само една вноска, което им пести време и пари. В периода ноември 2018 г.-май 2019 г. заявленията за тези кредити са и с най-висока средна сума – 8 671 лева. Това показва новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“, подготвено от един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране у нас – БНП Париба Лични Финанси.

Новото издание на обзора показва също, че през последните шест месеца средната сума на заявленията за потребителски кредит се повиши с 16%. Расте и делът на онлайн молбите, подадени към БНП Париба Лични Финанси. При тях ръстът е със 7,2% и те достигнаха дял от 41%. 

Горещата новина за сектора на потребителското кредитиране е, че вече хората могат да си купят скутер, каравана, АТВ или кемпер с удобния Автокредит 3+ на БНП Париба Лични Финанси. Компанията разшири обхвата на популярния си продукт и българите вече могат да си купят превозни средства за свободното си време по същия бърз и прозрачен начин, по който хиляди шофьори си купиха употребявани автомобили.

Това са някои от основните новини от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно – през пролетта и есента. Неговата цел е да предостави информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от запитванията за кредит, получени от компанията. Обзорът може да се счита за показателен за българския пазар, тъй като през последните 18 години БНП Париба Лични Финанси е водеща компания на пазара на потребителско кредитиране с портфолио от над 1,5 милиона клиенти, които са ползвали продуктите на компанията за финансиране на различни проекти – от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.

Заявяваме най-големи суми за консолидация – 8 671 лева

В периода ноември 2018 г.-май 2019 г. най-високата средна сума на заявленията за потребителски кредит, подадени към БНП Париба Лични Финанси беше за обединяване на задължения – 8 671 лева. Интересът към тези кредити расте постоянно и делът им достигна 31% от молбите. Така за първи път обединението на задължения настига безспорния лидер от всички предишни издания – кредитът за ремонт на дома, който е с дял от около 31.5%.

Все по-големият интерес към кредитите за обединяване на задължения доказва, че финансовата грамотност на хората се повишава и, че те са готови да използват иновативни финансови решения, които им пестят време и пари. Например, ако клиентът има потребителски кредити и е купил 2-3 стоки на изплащане, ще трябва да плаща 3 вноски към 3 финансови институции на различни дати и за всяка от тях се дължи такса. Освен това, тези три кредита са сключени при различни условия, което затруднява управлението на личния бюджет. С обединяването на задължения хората могат да покрият всички свои предишни заеми със само един кредит към една финансова институция. Обикновено, това става и при по-добри условия в сравнение с периода, когато кредитите са били договорени. Друго предимство е, че клиентът плаща само една вноска, което означава и само една такса за превод.

Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че за кредити за обединяване на задължения кандидатстват и хора, които безпроблемно обслужват кредитите си. Те се възползват от фиксираните и прозрачни условия на компанията, максималният размер от 80 000 лева и дългият период на изплащане от до 96 месеца.

75% от заявленията са за ремонт, обединяване на задължения и покупка на кола

Българите най-често кандидатстват за потребителски кредити за ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребяван автомобил. Тези проекти формират 74,82% от молбите, получени от БНП Париба Лични Финанси в периода ноември 2018 г.-май 2019 г. Сред топ 10 на проектите са и пари в брой, лечение, ремонт на автомобил, семейни тържества и образование. БНП Париба Лични Финанси отпуска до 80 000 лева за такива цели, а периодът на изплащане е до 96 месеца. Освен това всички кредити са съобразени с нуждите на клиента, което ги прави много удобни за управление. Това е и една от причините компанията да е сред лидерите на българския пазар за потребителско кредитиране.

Кандидатстваме за 16% по-големи кредити 

Новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ показва, че в периода ноември 2018 г.-май 2019 г. хората кандидатстваха за кредити с по-висока средна сума. Повишението на годишна база е 16% до 6 633 лева. Година по-рано средният размер на молбите беше 5 700 лева.

Тази тенденция за търсене на по-голяма средна сума показват, че българите избират внимателно и дългосрочно кои проекти да финансират с потребителски кредит. Те предпочитат да финансират важни проекти с кредити, които ще могат да изплащат без затруднения. Така хората могат да преминат към реализацията на нови планове, когато дойде моментът.

Това е и още един знак за повишената склонност на българите към потребление, както показа и проучването Обсерватория, проведено от BNP Paribas Personal Finance. В него 67% от българите декларират, че през 2019 година ще харчат повече за свободното си време и пътувания. 60% от участниците заявяват, че искат да си купят готварска печка, хладилник или пералня. 52% от българите са декларирали, че планират да обновят жилищата си.

От друга страна, хората искат да планират по-внимателно месечните си разходи и затова предпочитат да вземат кредити с фиксирани условия за целия период. Това им позволява по-добре да прогнозират личната си ситуация.

Най голямо повишение се отчита при кредитите за покупка на мебели – 20% от 3 819 лева до BGN 4 567 лева. На второ място по този показател са заемите за обединяване на задължения  – нарастват с 19% до 8 671 лева. На трето място се нареждат търсените суми на кредитите за пътуване и свободно време – те растат с 18% до 3 613. Това е положителен знак за състоянието на пазара на потребителско кредитиране у нас, тъй като показва, че хората се чувстват уверени да използват потребителските кредити както за реализиране на по-големи планове, така и за повишаване на стандарта си на живот.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...