Четири пети от хората смятат, че бизнесът следва да предприеме мерки, за да защити служителите на техните работни места и да ограничи възможността от разпространение на вируса в местните общности. Това показват резултатите от извънредното издание на глобалното проучване за доверието Edelman Trust Barometer по повод пандемията от COVID-19. То беше проведено между 6 и 10 март 2020 г. сред 10 000 респонденти в Германия, Франция, Италия, Великобритания, Бразилия, Южна Корея, Япония, Канада, САЩ и ЮАР.
Седемдесет и девет процента от служителите очакват работодателите да адаптират оперативния процес спрямо настоящите рискове от коронавирус. Сред посочените от тях мерки са дистанционна работа, ограничаване на работните срещи и на директния контакт, подготвяне на планове за реакция в извънредни ситуации и забрана на бизнес пътуванията. Според 73% от заетите бизнесът следва да промени политиките към служителите си като даде възможност на хората със симптоми или от рискови групи да не идват на работа.
“Проучването показва доверие в работодателите. Близо две трети от служителите вярват, че техният работодател ще реагира ефективно и отговорно на пандемията от COVID-19. Преобладаваща част от заетите приемат компаниите, в които работят, и като надежден източник на информация. В настоящата ситуация е важно бизнесът да отговори на тези очаквания като вземе мерки за предпазване на своите служители, клиенти и обществото като цяло, адаптира оперативната си дейност и предоставя своевременно надеждна информация. От съществено значение е да бъдат подкрепени и усилията на институциите за справяне с тази кризисна ситуация. Свидетели сме, че много компании по света разбират тази своя отговорност“, коментира Илияна Александрова, управител на ПР агенция AMI Communications, която е представител на Edelman за България.
Значителна част от респондентите – 74%, изразяват притеснение, че се разпространяват фалшиви новини по темата, а 45% казват, че им е било трудно да намерят надеждна информация за вируса и последствиято от него. В тази ситуация е налице сериозно доверие към основните новинарски медии – 64% от хората заявяват, че се информират за вируса предимно от тях.
Повече от половината служители очакват работодателите също да предоставят актуална информация за развитието на пандемията поне веднъж дневно. От първостепенно значение за тях е всичко, което е свързано със здравето и сигурността им – как да се предпазват, как да не разпространяват вируса, каква част от колегите им са заразени и как компанията се включва в борбата срещу разпространението на COVID-19. Голям е интересът и към това как пандемията засяга оперативната дейност на компанията, в която работят, какво е отражението върху нейните
финансови резултати, какъв е ефектът върху сектора като цяло.
Широко разпространено е разбирането, че когато правителството и бизнесът работят заедно, техните усилия в борбата с COVID-19 ще бъдат много по-ефективни, отколкото ако водят битката по отделно.