Реформа във финансирането на образованието в България. Преглед на текущите проблеми
Докладът е изготвен от полските експерти от Варшавския университет Ян Херчински и Миколай Хербст
по проект на Институт "Отворено общество" - София и Инициатива за местно самоуправление – Будапеща (LGI-Budapest)
Докладът е изготвен от полските експерти от Варшавския университет Ян Херчински и Миколай Хербст
по проект на Институт "Отворено общество" - София и Инициатива за местно самоуправление – Будапеща (LGI-Budapest)
"Ефекти от прилагането на финансиране на образованието по единен стандарт" -това беше темата на дискусията, която се проведе на 11 ноември 2008 г. в столичния хотел "Рила". Отправна точка на дискусията беше докладът за текущите проблеми в условията на реформа на финансирането на образованието в България, изготвен от полските експерти от Варшавския университет Ян Херчински и Миколай Хербст.
Докладът съдържа преглед на реформите във финансирането на образованието в България преди 1 януари 2007 г., текущите реформи по въвеждане на делегирани училищни бюджети в цялата страна, на Единни разходни стандарти (ЕРС) без междинни звена, както и правни изисквания за финансиране на училищата по формула на общинско ниво и либерализация на възнагражденията на учителите. На базата на съществуващите регламенти и статически данни, докладът анализира начина на разпределение на средствата за образование и дава препоръки.
"Въпреки че общата насока на тези реформи е разумна ..., някои от приложените решения и по-конкретно, концентрирането на редица реформи в кратък период от време, буди тревога", се казва в доклада, който препоръчва да се преразгледа механизмът за разпределение на средства за общините.
"Изглежда, че България се е фокусирала върху финансовата страна на образователните реформи и сега трябва да хармонизира процесите на децентрализация на управлението и финансите", заключават авторите на доклада. Те препоръчват възможните сценарии за бъдещи реформи да се представят и обсъждат публично, а системата за финансиране да се обхване в законодателство, за да се гарантира нейната стабилност и предсказуемост. Основният аргумет е, че финансовите потоци за такива огромни пропорции и с такова дългосрочно въздействие, трябва да се регламентират в стабилни закони, с много по-дълъг от едногодишния период на действие на бюджетния закон.
Този доклад е изработен по проект "Оценка на ефектите от прилагането на единните разходни стандарти в образованието" на Институт "Отворено общество" – София и Инициатива за местно самоуправление – Будапеща (LGI-Budapest).
Пълния текст на доклада (в PDF-формат) ще откриете тук.