ПРЕМЯНА БЪЛГАРИЯ представлява съвместна инициатива на асоциации, съюзи и браншови организации с Министерството на икономиката. Инициативата стартира през м. февруари 2004 г. с учредяване на Консултативния съвет за развитието на отрасъла.
Задълбоченият анализ, проведен при разработването на тази стратегия показва някои важни тенденции и факти, които неизменно се считат за валидни за целия сектор:
- Преобладаващата част от фирмите е с ясно забележима експортна ориентация, която става все по-силна през последните няколко години;
- Значителна част от фирмите се в изключително силна зависимост от 1-2 чуждестранни клиенти;
- Силната ориентация към използването на търговски посредници, по-специално на представителства на чужди компании в България, ограничава възможностите за провеждането на гъвкава пазарна политика и води до силна зависимост от отделни ключови клиенти;
- Фирмите декларират готовност за обединяване с цел осъществяването на съвместен маркетинг и дистрибуция, но практически такива структури са все още изолирани случаи;
- Сравнително високият относителен дял на работа в различните форми на ишлеме и с дизайн, определен от клиента, намалява добавената стойност, формирана в сектора и излага производителите в България на конкуренция в ценово отношение. Това създава големи рискове пред стабилното развитие на бранша и го прави зависим от относително ниската към момента цена на труда в страната.
- Много малък брой фирми притежават собствени търговски марки (експертни оценки показват по-малко от 5% от фирмите). Въпреки това според проведеното поучаване анкетираните фирми отделят значително внимание на търговските марки – 43,2% от тях са регистрирали собствени търговски марки. Очевидно отговорилите са сред най-активните представители на пазара;
- Малко производители са сертифицирани по ISO 9001 – по-малко от 1% от всички фирми за текстил и облекло в страната (общо 48 фирми, 32 от тях производители на облекло, по данни към м. септември 2004 г.)
- По-малките предприятия все още не могат да си позволят разходите, свързани с успешното разработване и внедряване на система за управление на качеството. Сертификатът за качество се разглежда най-вече като необходимо условие за успешен износ на външните и особено за западноевропейските пазари;
- Основни пазари за снабдяване с материали са ЕС и Турция. Българските производители на текстил се нареждат едва на трето място в следствие на нарушените връзки на шивашката и текстилната промишленост в страната;
- Съществува липса на стратегическо планиране в сектора. Повече от една трета от интервюираните фирми планират своята дейност най-малко за три месеца напред.
Пълния текст на Стратегията можете да намерите тук.