Бързи, радикални реформи
Словакия е реализирала набор от сериозни енергийни реформи за кратък период от време, с впечатляващи резултати. Като средно голяма страна, новата членка на ЕС играе стратегическа роля в доставките на природен газ в Европа.
Поради своите ограничени енергийни ресурси, Словакия разчита на внос, който съставлява почти 80% от нейните /нетни/ първични енергийни доставки, с основен вносител - Русия. Енергийният микс разчита изключително на газта (31%) и въглищата (25%) за производството на електричество и топлоенергия, следвани от петрол (17%), ядрена енергия (8%) и енергия от възобновяеми източници (3.4%), най-вече от ВЕЦ-ове. Между 1990 г. и 2003 г., в резултат от структурни реформи и увеличение в цените на енергията, общото количество на енергийни доставки намалява с 14%, а енергийните и въглеродните мощности спадат съответно с 30% и с 43%.
Енергийна политика: основа на реформите
На базата на енергийната политика на Словакия през 2000 г., правителството поставя началото на структурни реформи и секторни политики. То отдели функциите на правене на политика, изпълнението на регулациите, което вече се извършва от независим орган, от дейността на енергийните доставчици. Това отделяне се налага, за да се стимулират пазарните условия и да се ограничи конфликтът на интереси от страна на правителството, в качеството му на политическо представителство, регулативен орган и акционер, за да се установи по-добър баланс между търсенето и предлагането на енергия.
Пазарни реформи: впечатляващи резултати
Енергийното законодателство през 2001 г. и 2004г. спомага правителството да постигне и да консолидира пазарно-базирана регулаторна рамка, в съответствие с директивите на ЕС. Резултатите са цени, реагиращи на промяна в разходите за ресурси, и благоприятни условия за инвестиции, в частност привличането на значителни преки чужди инвестиции чрез внимателна приватизация. Като предизвикателства остават създаването на реални възможности за потребителски избор и защита, условия за конкуренция чрез ефективен достъп на трети страни до енергийните съоръжения и интегрирането на централноевропейския пазар, където сега действащите участници имат доминиращи позиции и доставките на газ са основно от една страна. Целта в краткосрочен период е един регионален подход към словашкия енергиен пазар, движен от пазарни механизми. Дългосрочната цел трябва да бъде създаването на общ регионален енергиен пазар с отворени граници и интегрирана система за таксуване на енергийните единици.
Секторни политики: трябва да бъдат подсилени решаващи компоненти
Високата зависимост от вноса и това, че се разчита само на един доминиращ доставчик на въглеводороди, са индикатор за важността на активна политика за енергийна сигурност, базирана на комбинация от различни мерки, фокусирани върху наличностите от петрол и газ и система за реагиране в спешни случаи. Тези мерки трябва да бъдат наложени чрез силни институционални връзки с оглед изискванията на ЕС и Международната агенция за енергетика (МАЕ). Осигуряването на алтернативни възможности за доставки и диверсификация на доставките на газ и петрол също могат да имат решителна роля.
Въпреки подобренията, енергийната политика поставя ударение върху доставките, подценявайки негативния ефект на високите цени на енергията върху икономиката и домакинствата. Бъдещите извеждания от експлоатация на електрически мощности и високата зависимост от внос подчертават нуждата от солиден план за енергийна ефективност. Този план може да бъде приложен чрез закон за енергийната ефективност и при наличието на една силна национална агенция по енергетика, подкрепена от финансови механизми, като фондове за енергийна ефективност и финансиране от трети страни, за да се използва значителният потенциал на пестенето на енергия. Допълнителните и устойчиви ползи включват увеличаване на конкурентноспособността на бизнеса, подобрение на благосъстоянието на домакинствата, екологичните резултати и повишената конвергенция с енергийните нива в МАЕ и ЕС по един разходно-ефективен начин.
Влиянието върху околната среда от ползването на енергия, основно - на замърсяващите и парниковите газове, е драстично намалено благодарение на доброволно провеждани политики, но въглеродните мощностите, които замърсяват околната среда, са все още с нива над средните от тези на европейските страни от ОИСР. Увеличаването на замърсителите на въздуха и емисиите от парникови газове е разграничено от икономическия растеж. В добавка, проблемите с промените в климата биват прогресивно интегрирани в процеса на вземане на политически решения. Въведени са схеми за търговията със серен двуокис и въглерод.
Научно-изследователската дейност в енергетиката може да се интегрира и по-добре с приоритетите на енергийната политика, в частност енергийната ефективност и защитата на околната среда, а ресурсите отделяни за тази дейност трябва да достигнат нивата в Западна Европа.
Енергиен сектор и енергийни пазари: радикални промени и бърза трансформация
За по-малко от десетилетие, регулаторните реформи и цялостното преструктуриране и приватизация на компаниите трансформират енергийния сектор и рационализират неговите пазари.
Петролната индустрия е най-напреднала в този процес - в съответствие с последните международни стандарти и e интегрирана в регионалния пазар. С оглед повишаването на конкуренцията и привличането на нови участници на вътрешния пазар е необходимо по-силно и устойчиво налагане на правила, непосредствено наблюдение и контрол на пазара, както и равен достъп до съоръженията.
Използването на въглища намалява и се разчита изключително на внос, тъй като местното производство на лигнитни въглища продължава да запада. Очаква се ускоряване на тази тенденция в следствие на по-строгите ограничения за вредни емисии и въглеродните квоти.
В газовият сектор, ребалансирането на цената на краен потребител и частичната приватизация доведоха до по-високо ниво на модернизация на националната газова компания и до консолидиране на транзитната система, която доставя 16% от газта за страните-членки от ЕС 15 през 2004 година. Новите предизвикателства включват ефективното отваряне на пазара за продажба на газ на дребно (повече от една трета крайното потребление на енергия) за конкуренцията на доминиращия външен доставчик и компанията, която изпълнява тази дейност на вътрешния пазар. Така, че внимателното наблюдение и контрол на регулациите, по-конкретно - за достъп до доставките на газ, както и ефективна и дълготрайна диверсификация на доставчиците на газ, са от изключителна важност. Освен законовото разтоварване на дейностите по пренасянето и разпределението на националната газова компания, директивите на ЕС за газта изискват и функционално освобождаване.
Ядрената енергия, която е доминиращи при производството на електричество, е навлязла във фаза на значителни промени, с предстоящото извеждане от експлоатация на втора АЕЦ, важните инвестиции в управлението на отпадъците, приватизацията на работещата компания и планираното завършване на нова АЕЦ, в контекста на отварянето на пазара. При такива промени, ядреният сектор ще има нужда от значителни допълнителни ресурси, както и от строго наблюдение и контрол на сигурността и финансовото състояние от страна на властите.
Използването на възобновяеми енергийни източници е все още недостатъчно, с изключение на водната сила, и техният пазарен потенциал е скромен (4%). Въпреки това, биомасата, геотермалната и слънчевата енергия могат да предоставят нискотемпературно отопление и електричество при икономически осъществими условия (като отчасти компенсират западащото производство на лигнитни въглища), като намалят енергийния търговски дефицит и подсилят надеждността на доставките. Към момента, един план за действие, основаващ се на реалистични цели може да изиграе ключова роля.
Раздробяването на собствеността върху производството на електричество, от пренасянето и разпределението, големите възможности за внос, както и ценовата реформа, са подобрили характеристиките на пазара и са създали условия за конкуренция, които трябва бъдат подобрени с приключването на приватизацията (на производството и разпределението), същевременно запазвайки държавната собственост върху оператора на електрическата мрежа. Докато Словакия напредва към конкурентен енергиен пазар, все още има предизвикателства в цялостното използване на предимствата на транс-граничните възможности за търговия с цел увеличаване на ефективността, намаляване на разходите и подобряване на надеждността и сигурността. Обаче, построяването и придобиването на нови съоръжения за електропроизводство от националната електрическа компания на Словакия, запазването на дългосрочните контракти и концепцията за национална независимост по отношение на електроенергията може допълнително да засилят доминиращата роля на националната компания и да попречат на създаването на конкурентноспособен пазар и неговата последваща интеграция с вътрешния пазар на електроенергия на ЕС.
Единната регулация на топлоенергията и налагането на цени, които отразяват промяната в разходите, допринасят за преустройството и модернизирането на съществуващите областни топлоенергийни мрежи, най-вече чрез частична приватизация, която се очаква да завърши през 2006г.
Заключения
Енергийните реформи в Словакия са навлезли в решителна фаза, едновременно консолидирайки постиженията на бързите пазарни реформи, интегрирайки енергийните пазари в ЕС и засилвайки енергийната сигурност. Предизвикателствата до 2010 г. са дори по-големи. Те включват постепенно извеждане от експлоатация на мощности за електропроизводство, увеличаване на цените на въглеводорода, контролиране на замърсяващите емисии в съответствие с ЕС и международните задължения и намаляване на нарастването и интензивността на консумацията на енергия. Тези задачи изискват енергични политики, с ясни времеви рамки и координирана, независима и стабилна администрация.
Бъдещето на Словакия зависи до голяма степен от нейната възможност да придобива нови знания и бързо и ефективно да ги прилага при дизайна и маркетинга на продукти и услуги, които са конкурентноспособни на европейските и глобалните пазари. По-безопасна, по-чиста и по-ефективна енергия е една предпоставка, която може да допринесе много за тази цел.
Препоръки
Правителството на Словакия трябва:
· Енергийна политика
Обща енергийна политика
§ Да финализира разделението на държавните функции по взимането на политически решения, прилагането на регулациите, собственост и работа на енергийните съоръжения.
§ Да обмисли засилване на наблюдението и контрола върху прилагане на политиките, с оценка на политическия цикъл в средносрочен план, да осигури участието на всички заинтересовани лица, включително потребителите, при разработката на енергийни политики и при разпространение на информация за тези политики.
§ Да осигури при разработването и прилагането на политиките баланс между търсене и предлагане, както и превръщането на енергийната ефективност/управлението на търсенето /УТ/ в приоритет на енергийната политика.
§ Да осигури достатъчна независимост от политическо и индустриално влияние и да предоставят адекватни ресурси на държавните агенции, в частност на Регулаторната агенция за мрежови индустрии, Агенцията за ядрена регулация, Словашката агенция за енергетика, Администрацията на държавния резерв и Антимонополната агенция.
§ Да осигури качество на статистиките и прогнозите, както за предлагането, така и за търсенето, в съответствие с международните стандарти и задоволяването на нови нужди.
§ Да осигури ефективно прилагане на acquis communautaire и на допълващите регулации в енергетиката и ефикасност, наложена чрез подходящо наблюдение и контрол.
§ Да осигури синергии и съвместни действия на енергийните политики и другите държавни политики, например екологични, транспортни, социални, жилищни, регионално развитие.
§ Да превърне в приоритет използването на принципа на най-малките разходи на структурните фондове на ЕС и на Международния фонд за подпомагане на извеждането от експлоатация, за енергийна ефективност и устойчиви проекти за енергия от възобновяеми източници.
§ Да осигури системна интеграция на научноизследователската дейност в енергетиката в държавните политики и програми.
Реформи и регулации на енергийния пазар
§ Да обмисли как да развие регулаторните, фискалните и пазарните структури, за да се отрази замърсяването на околната среда в енергийните цени.
§ Да оцени възможността за въвеждане на специална тарифа за пиковите часове и контракти, които могат да бъдат прекъсвани, като средства за осигуряване на инвестиции и за намаляване на търсенето в пиковите часове.
§ Прилагане на Директивите на ЕС за вътрешните енергийни пазари, както и на пазарни правила, които улесняват потребителския избор и достъпа на трети страни до пазара.
§ Да осигури ефикасно премахване на монополните дейности чрез най-ефективния подход и чрез адекватен регулаторен мониторинг с цел осигуряването на лоялна конкуренция.
§ Да осигури сътрудничеството и ефективен мониторинг на пазара от Регулаторната агенция за мрежови индустрии, от Антимонополната агенция и от определените системни оператори за електричеството /Словашката електропреносна система/ и за газта /Словашката газова компания/, така че да се осигурят условия за ефективност на пазара и защита на потребителите; да се обмисли приемането на писмено споразумение за сътрудничество привеждане в сила на законите за конкуренцията.
§ Да осигури прозрачна и недискриминационна процедура по възлагане на строителството на допълнителни енергийни мощности с оглед стимулиране на конкуренцията.
§ Да завърши приватизацията на компании по начин съответстващ на приоритетите за сигурност на доставките, диверсификацията и отварянето на пазара.
§ Да окуражи Регулаторната агенция за мрежови индустрии да разработи правила за дистрибуторите на енергия, които от своя страна да развият програми за управление на търсенето.
Енергийна сигурност
§ Да развива политиката за енергийна сигурност чрез подсилване на институциите и диверсифицираните инструменти, като се даде приоритет на политиките насочени към търсенето; да се оцени ефективността, готовността и рентабилността на разходите.
§ Да създаде система за енергийна сигурност, която е в съответствие с качествените и количествените изисквания на ЕС и МАЕ.
§ Да обмисли начини за диверсифициране на доставките на петрол, газ и ядрено гориво.
§ Да дефинира ясно законовата власт на правителството да използва наличностите в индустрията при нарушаване на доставките на петрол.
§ Да изясни собствеността върху съществуващите петролни терминали и складови съоръжения на базата на справедлива оценка на стойността им през 2006 г. /според договореното/; да осигури ползването на съоръженията за запаси при спешни случаи да се ползват само с такава цел.
§ Да увеличи усилията за осигуряване на диверсификация на доставките на петрол чрез поне една приложима опция за доставка на суров петрол, както и за доставки на петролни продукти.
§ Да осигури ефективен мониторинг на пазарите с оглед избягване на злоупотреба с доминиращите позиции от страна на външните и местните доставчици.
Енергийна ефективност
§ Да обмисли приемането на стабилен план за действие целящ мулти-секторна енергийна ефективност, със задължаващи секторни задачи, насочени към енергийно-ефективна икономика и ясни институционални отговорности; един закон за енергийната ефективност ще подкрепи реализацията на такъв план.
§ Да предостави адекватни ресурси на националната агенция по енергетика и на местните програми и институции за енергийна ефективност съобразно гореспоменатите цели; да осигури независим мониторинг на политиките и програмите.
§ Да осигури координация на дейностите в рамките на централните, регионалните и местните администрации и другите заинтересовани страни; да приеме повечето стандарти за енергийна ефективност за сградите, които са държавна собственост, и за покупката на уреди и превозни средства, които са енергоемки.
§ Да обмисли възможното превръщане в приоритет на мерките за енергийна ефективност насочени към програмите за облекчаване на енергийните разходи за бедните и преустрояване на сградите.
§ Да прилага директивите на ЕС за енергийна ефективност, включително Директивите за сгради и за комбинирано предоставяне на топлоенергия и електричество, навременно и ефективно.
§ Да осигури мерките предприето в областта на търсенето да бъдат правилно отразени в плановете за финансова ефективност, особено с цел избягване на бъдещо извеждане от експлоатация на електрически мощности.
Енергетика и околна среда
§ Да извършва мониторинг и да оценява прилагането и рентабилността на разходите на политиките и мерките в Националната екологична програма за действие и Стратегията за климатични промени, използвайки количествени цели и срокове.
§ Да продължи намаляването нивото на емисиите на местните замърсители и да засили системата за мониторинг на местното замърсяване.
§ Да осигури адекватен контрол на правата за търговия с емисии и да извършва мониторинг върху тяхното развитие, най-вече чрез засилване на възможностите на Словашката инспекция по околната среда.
§ Да реализира амбициозни планове за действие в някои сектори, в частност в жилищния и транспортния, които не са включени в настоящата система за такси за замърсяване или в схемите за търговия с емисии на ЕС.
§ Да стимулира по-добре реализацията на съвместни проекти.
§ Да обмисли добавянето на компонентата въглероден двуокис към емисионния данък и данъка за регистрация на превозно средство с оглед финансиране на Екологичния фонд.
Научноизследователска и развойна дейност /НИРД/
§ Да разработи стратегия за научни изследвания и развитие в енергетиката чрез насочване към технологии, които могат да спомогнат за постигането на специфичните енергийни цели на страната, в частност подобряване на енергийната ефективност и намаляване на въглеродния двуокис и емисиите замърсители.
§ Да обмисли обръщане на низходящата тенденция в държавните разходи за НИРД в енергетиката и достигане на нивата на страните от ЕС и МАЕ, както и постигане на рентабилност на разходите.
§ Да проучва възможността за публично-частно партньорство за постигане на последователност в усилията на енергийните компании на за НИРД в енергетиката, на един конкурентоспособен пазар.
§ Да засили сътрудничеството между институциите и да проучи предимствата с оглед на по-голямо участие в международни научноизследователски програми, като тези развити на ЕС и на МАЕ.
· Енергийният сектор
Петрол
§ Да осигури ефективна конкуренция в търговията на едро и на дребно на петролни продукти чрез отворена търговия, достъп на нови участници до пазара и активен мониторинг на конкурентните условия, основан на либерално законодателство и чрез използване на пазарни инструменти от независима и овластена от държавата агенция (Антимонополната агенция); ценовата регулация да бъде избягвана.
§ Да осигури справедлив достъп до петролните терминали на всички участници на пазара.
§ Да продължава повишаване на качеството на горивото и модернизацията на транспорта и съоръженията за рафиниране и продажба на дребно съобразно международните стандарти.
§ В съответствие с целите да поощрява достатъчното търсене на био-горива, за да стимулира увеличаване на инвестициите в производствени съоръжения.
§ Да създаде условия собствеността и оперирането с транзита на петрол да не противоречи на диверсификацията на доставките, пазарната конкуренция и нейната устойчивост.
Въглища
§ Да продължи преструктурирането на сектора и затварянето на неикономичните мини в съответствие с правилата на ЕС за конкуренцията, околната среда и социалната политика.
§ Да насочи адекватни помощи към работниците по време на процеса на затваряне на мините и да изследва алтернативите, като използването на природен газ и биомаса, в производството на топлоенергия и електроенергия.
§ Да осигури справедлива конкуренция за вноса.
§ Да осигури средните и големите потребители на въглища да се съобразяват с националните и европейските екологични стандарти.
Природен газ
§ Да обмисли начини за диверсификация на доставките, включително регионални инициативи, и да осигури достатъчни запаси от газ.
§ Да прецени дали дългосрочните контракти, които съществуват в сектора, са съобразени с правилата за конкуренцията в ЕС и Словакия.
§ Да оцени последствията за конкуренцията и диверсификацията от наличието на компании, възходящо и низходящо интегрирани; да осигури търговска прозрачност на договорите за доставки и внос.
§ Да продължава да развива конкуренцията в газовия сектор по начин съобразен с целите за сигурност на доставките и нови инвестиции.
§ Да реализира законово разтоварването на дейности от словашката газова компания, възможно най-скоро, за по-голяма прозрачност и за намаляване на дискриминацията в сектора.
§ Да осигури за новите на пазара справедлив достъп до съоръженията за пренос, съхранение и разпределение на газовите доставки.
§ Да осигури честна и прозрачна входно-изходна тарифна система за достъп до транспортната мрежа, включително и на международни входове и изходи.
Ядрена енергия
§ Да продължава да осигурява независимост и власт за Агенцията за ядрено регулиране и да хармонизира действащата система за управление на качеството със съществуващите и бъдещите международни стандарти, имайки предвид бъдещите предизвикателства пред ядрения сектор.
§ Да осигури адекватни ресурси на Агенцията за ядрено регулиране, например чрез лицензионни такси, наемане и задържане на работа на високо-квалифицирани специалисти по ядрена безопасност, за да включва независими организации в техническата поддръжка.
§ Да следва най-високите съществуващи стандарти за сигурност, чрез строг мониторинг на нивото на сигурност и безопасност на всички ядрени съоръжения, в новия контекст на частна собственост и либерализация на електрическия пазар.
§ Да направи усилия за диверсификация на доставките на ядрени горива.
§ Да осигури разходите по извеждане от експлоатация и за управление и складиране на отпадъците, включително в дългосрочен план, да се покриват от оператора, а сметката за ядрени разходи да се финансира и управлява адекватно.
§ В съответствие с предишни ангажименти, да подготви затварянето и извеждането от експлоатация на два от реакторите Бохунице V-1 NPP, прилагайки възможно най-високите стандарти за безопасност и радиация; да продължи извеждането от експлоатация на А1 Бохунице.
§ Да създаде условия на новия мажоритарен собственик на словашката национална електрическа компания за провеждане на проучване на възможността за завършване на реакторите EMO 3&4 в Моховце, което да е съобразено с най-високите съществуващи стандарти за безопасност и да осигури въвеждането в експлоатация ще бъде проведено в условията на отворен пазар, ограничавайки влиянието на свързани разходи.
Енергия от възобновяеми източници
§ Да осигури реалистичен и амбициозен дял на енергия от възобновяемите източници в енергийния микс, подкрепен от адекватен план за действие, ресурси и специфични регулации; да оцени ефективността и съотношението загуби/ползи.
§ Да обмисли възможността за временен данък, за регулаторни и финансови стимули, в частност за пазарни и проектни проучвания, и за проекти за инвестиране във възобновяеми енергийни източници.
§ Да обмисли възможността за въвеждането на задължение за покупка на енергия от възобновяеми източници за дистрибуторите на електроенергия.
§ Да даде приоритет на пазарни инструменти, в частност на зелените сертификати, както на механизмите за гъвкавост от протокола в Киото.
Електричество
§ Да приложи допълнителни мерки за стимулиране на енергийната ефективност, например чрез нови процедури по търговете за електрическите оператори.
§ Да допълни плана за доставки на най-ниски разходи за Международния фонд за подкрепа на извеждането от експлоатация на реакторите в Бохунице, поради нуждата от посрещане на бъдещи загуби от мощностите за производство на енергия, чрез проучвания и одити, за да се идентифицират възможностите за проекти за енергийна ефективност.
§ Прогресивно да елиминира деформациите в тарифите за електрическо отопление и да предоставя алтернативни решения, както и постепенно да извади от употреба фиксираните договори за покупко-продажба в дългосрочен план.
§ Да публикува процедурите по възлагане и да прилага и да се съобразява с правилата в ЕС за публичното участие в интегрираното лицензиране и оценяване, от гледна точка на околната среда, на новите производствени мощности.
§ Да осигури силен регулаторен режим, както за ядрена безопасност, така и за пазара на ядрена енергия, включително ядрените задължения и финансирането на Международния фонд за подкрепа на извеждането от експлоатация на реакторите в Бохунице, особено когато словашката национална електрическа компания бъде приватизирана; да осигури независимост на посочените системни оператори на електричество, от индустрията и правителството.
§ Да установи по-прозрачна и конкурентноспособна пазарна структура чрез систематично сътрудничество между Министерството на икономиката, Агенцията за мрежови индустрии, посочените системни оператори на електричество и Антимонополната агенция.
§ Да установи рамка за краткосрочна търговия с енергия в сътрудничество с Чешкия пазарен оператор /ОТЕ/, изпреварваща централноевропейския подход.
Топлоенергия
§ Да продължи с приватизацията на разпределителните компании, за да стимулира конкуренцията на ниво продажби на едро, замествайки сегашната система на единствен купувач.
§ Да осигури разпределителните компании и отговарящите на изискванията клиенти да са свободни да избират и купуват измежду генератори, външни доставчици и търговци.
§ Да обмисли отнемането на производствени мощности от националната електрическа компания с оглед създаването на условия за конкуренция в енергопроизводството.
§ Да предприемат допълнителни мерки за прилагане на изискванията на директивите на ЕС свързани с достъпа до мрежата за производителите, използващи енергия от възобноявеми източници, или предоставящи комбинирано електричество и топлоенергия, чрез подобряване на правилата за свързване и балансиране на ниво разпределение.
Пълният текст на анализа е достъпен на адрес:
https://www.iea.org/textbase/npsum/SlovakRep2005SUM.pdf
https://www.iea.org/Textbase/publications/free_new_Desc.asp?PUBS_ID=1598