Средната сума на заявките за потребителски кредити нарасна с 22.6%

17.11.2022 | 11:25
по статията работи: econ.bg
Растящите цени на енергията и строителните материали доведоха до ръст от 25% на средната сума на заявките за кредити за ремонт
Средната сума на заявките за потребителски кредити нарасна с 22.6%
Снимка: под лиценза на creative commons

В периода май-октомври 2022 г. средната сума на заявленията, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България нарасна с 22,6% и достигна 10 833 лв., докато година по-рано беше 8 835 лева. Най-голям ръст се наблюдава при кредитите за автомобилни ремонти – 29,3% до 5 276 лева. На второ място по отношение на ръста на заявленията са кредитите за покупка на мебели. При тях средната сума достигна 7 514 лева, което е с 29% повече в сравнение с периода май-октомври 2021 г. На трета позиция са кредитите за покупка на употребявани автомобили, при които ръстът на средния размер на заявленията е 25,3% до 11 470 лева.

Инфлацията, най-вече при цените на електро и топлоенергията, и очакванията за тежка зима накара много хора да реализират отложените заради пандемията планове за ремонт на дома. В периода май-октомври 2022 г. средната сума на заявленията за такива кредити нарасна с 25% до 11 289 лв. Според експертите на БНП Париба лични Финанси в България се наблюдава повишен интерес към финансиране на изолация на жилища, смяна на дограма и покупка на климатични системи като инверторни климатици и термопомпи, което показва, че хората са склонни да инвестират в дълготрайни енергоефективни решения.

Това са някои от основните изводи от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно и неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени от БНП Париба Лични Финанси. Обзорът може да се счита за показателен за развитието на пазара в България, тъй като през последните 21 години БНП Париба Лични Финанси е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,6 милиона клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.

Почти 80% от заявленията са за ремонт на дома, консолидация и покупка на употребяван автомобил.

В периода май-октомври 2022 г. с най-голям дял бяха заявленията за ремонт на дома – 33,9% от всички заявки, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България. Тези кредити са неизменно на първо място в топ 10 целите, за които хората търсят финансиране от първото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ през 2015 г.

На второ място са кредитите за обединяване на задължения с дял от 30,7%. При тези кредити се наблюдава ръст на заявленията – година по-рано техният дял беше 27,6%. На трето място се нарежда финансирането на покупка на употребяван автомобил с дял от 13,6%. Тук се наблюдава лек спад в сравнение с периода май-октомври 2021 г., когато делът беше 16,1%.

БНП Париба Лични Финанси в България подкрепя реализирането на плановете на хората като им предоставя потребителски заеми с максимален размер от 80 000 лева и дълъг срок на изплащане до 96 месеца, а за обединяване на задължения – до 120 месеца. Хората се възползват от фиксираните и прозрачни условия на кредита и персонализирания подход на банката и затова препоръчват нейните продукти и услуги на приятели и роднини.

С ръст от 22,6% средната сума на заявленията за първи път надхвърли 10 000 лева.

През последните 12 месеца се наблюдава значителен ръст от 22,6% на средната сума на заявките за потребителски кредити. Така тя достигна 10 833 лева докато година по-рано беше 8 835 лева. 

С най-висока средна сума от проектите в топ 10 са кредитите за обединяване на задължения – 12 892 лева. В периода май-октомври 2021 г. тя беше 10 890 лв., което е с 18,4% по-ниско от сегашното ниво.

Кандидатстваме за 11 289 лв. за ремонт на дома и за 7 511 за нови мебели.

Нарастването на средните суми на заявките за потребителски кредити е трайна тенденция, която ясно показва, че въпреки очакванията за рецесия, хората са склонни да потребяват повече и да реализират големи планове, отложени по време на пандемията. Например, българите инвестират по-големи суми в ремонт на дома. Средният размер на заявленията за тези проекти достигна 11 289 лв., а година по-рано беше 9 026 лв. 

Според експертите на БНП Париба Лични Финанси този ръст се дължи на две основни причини. Първата е покачването на цените на строителните материали и на труда. Затова хората, които имат планове за ремонт на дома, са ги реализирали през лятото на 2022 г., а не са ги отложили поради опасения, че проектът ще бъде по-скъп.

Втората причина е свързана с растящите цени на електро и топлоенергията. С цел намаляване на разходите за битови сметки, много българи са финансирали с потребителски кредити смяна на дограма, поставяне на външна и вътрешна изолация на дома, подмяна на водни и електро инсталации. Експертите на банката казват, че това е разумно решение, тъй като всяко подобрение на дома намалява загубите на топлина и съответно води до чувствително по-ниски сметки. Например, ако жилището е добре изолирано, ще се отопли ефективно с по-малък климатик, който консумира по-малко ток.

Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че след ремонта на жилището, много хора повишават домашния комфорт с покупка на нови мебели, което обяснява значителния ръст от 29% на заявленията за такива проекти до 7 514 лв. Експертите на банката казват, че много хора използват кредитите за ремонт и покупка на мебели и за подмяна на остарели електроуреди с енергоефективни, което отново е свързано със стремежа за намаляване на битовите сметки.

Предпочитаме да ремонтираме колата, а не да я сменяме.

Новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ очертава и интересна тенденция по отношение на търсенето на кредити на употребявани автомобили. В този сегмент се наблюдава ръст от 25,3% на средната сума на заявленията, която достигна до 11 470 лева. Това се обяснява с две основни причини. Първата е силно ограниченото предлагане на употребявани автомобили, което се дължи на нарушените линии на доставки. В Западна Европа доставките на нови коли са силно забавени заради липса на компоненти. Затова хората по-дълго експлоатират автомобилите си и това води до дефицит на пазара „втора ръка“ в България. На второ място е желанието на хората да карат по-комфортни и модерни коли, а на трето – търсенето на по-икономични автомобили заради покачващите се цени на горивата.

Заради ограниченото предлагане на употребявани автомобили и ръста на цените им, много българи ревизираха плановете си за смяна на колата. В периода май-октомври 2022 г. се наблюдава ясна тенденция за реализация на големи и съответно по-скъпи авторемонти. Това обяснява ръстът от 29,3% на заявките за такива кредити до средна сума от 5 276 лв. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, често хората използват тези кредити и за инсталиране на газови уредби с цел по-ниски разходи за гориво.

40-49 годишните кандидатстват за най-големи кредити – средно 12 967 лв.

Данните от обзора показват, че хората на възраст 40-49 години кандидатстват за най-големи кредити – средният размер на заявленията, подадени от представителите на тази възрастова група е 12 967 лв. На второ място са 50-59 годишните, които са кандидатствали средно за 12 814 лв. Обяснението за тази тенденция е фактът, че тези хора имат стабилна работа и по-голяма увереност за бъдещето. 

За най-ниски суми кандидатстват младите хора до 20 години – 4 324 лева. След тях се нареждат 20-29 годишните със 7 965 лева. Тези хора са още в началото на професионалното си развитие и затова търсят по-малки кредити, които ще могат да изплащат без това да затрудни личния им бюджет.

БНП Париба Лични Финанси предоставя безплатна услуга за онлайн оценка на кредитния рейтинг.

Като отговорен кредитор, който помага на своите клиенти по време на цялото им клиентско изживяване с БНП Париба Лични Финанси, банката пусна нови безплатни услуги в подкрепа на хората. 

Първата е „Безплатна оценка на кредитния рейтинг“. Тя има за цел да помогне на хората да научат дали и за каква сума на кредита биха били одобрени още преди кандидатстването. Това става с помощта на автоматизиран чат бот и отговор на няколко лесни въпроса, свързани с техния доход, разходи и планове.

Втората услуга е „Бюджетен съветник“. Това е бета услуга, чиято цел е да помогне на хората да се справят по-успешно с управлението на личния си бюджет. Тя предлага на потребителя възможност да сравни разходите си в 6 различни основни категории със средните разходи, които правят други потребители в близка възраст. Вземат се предвид данни на БНП Париба Лични Финанси, както и информация от НСИ. В бъдеще, при натрупване на статистически значим брой потребители на услугата, тя ще предоставя сравнение, базирано на потребителските сесии. Бюджетният съветник предлага и консултация относно препоръчителния дял на всяка категория разходи от доходите на човек, ще идентифицира възможности за оптимизация на разходи или потенциал за спестявания, както и ще дава кратко резюме на общото бюджетно представяне на потребителя.

Услугите са достъпни през уебсайта на банката и за последните 3 месеца са използвани от над 6000 потребители. Интересна тенденция е, че кредитната си оценка проверяват предимно хора, които биха желали да кандидатстват или за кредит над 20 000 лв., или за сума до 5000 лв. 67% от потребителите посочват трудов стаж над 5 години и търсят отговор на въпроса дали доходите им ще са достатъчни за отпускане на търсената сума, а 21% са със стаж от 1 до 5 години и се опитват да се ориентират относно приложимостта на плановете им.

Средните месечни разходи, посочвани от потребителите, са 1345 лв., като в това се включват основните постоянни пера на бюджета – сметки, храна, транспорт и други. Само 10% живеят под наем и средният наем, който посочват, е 605 лв. 41% от потребителите обитават жилището си без да плащат наем, но и без да са собственици. Често това са все още несемейни хора, с трудов стаж до 5 години, които търсят суми до 10 000 лв. за лични цели, хоби или ремонт. Другият често срещан потребителски профил е на хора, живеещи в неформално съвместно съжителство, със стаж над 5 години, които търсят ориентир за проекти за ремонт и автомобил.

Използваемостта на услугите има за цел да подкрепи хората в управлението на бюджета им и първоначалният интерес към тях потвърждава, че такива дигитални инструменти за самооценка имат бъдеще и са в помощ на потребителите, така че те да могат да управляват бюджета си разумно и отговорно.

БНП Париба Лични Финанси замени „Черния петък“ с „Петък с кауза“.

Като социално отговорна компания, която търси и подкрепя положителната промяна в обществото, БНП Париба Лични Финанси в България организира кампанията „петък с кауза“. В периода 14-23 ноември за всяка покупка на стока на изплащане банката ще дари 5 лева в подкрепа на дейността на три неправителствени организации. Това са Junior Achievement, България, Фондация „Истински мед“ и Фондация „ П.У.Л.С.“. 

Каузите, за които работят тези организации отговарят на три от целите за устойчиво развитие на ООН, към които БНП Париба Лични Финанси се е ангажирала да допринася и да работи за тяхното постигане. Дейността на избраните организации покрива и приоритетите в „Манифеста за устойчиво развитие“ на групата BNP Paribas Personal Finance – да бъде компания за пример, да разпространява експертизата си в полза на обществото и да интегрира партньорите в действия за положителна промяна.

В отговор на третия приоритет, кампанията е подкрепена и от 6 от големите търговски партньори на банката – Ardes.bg, Mr. Bricolage, ЖАР Компютърс, Техно комерс, Пласико Компютърс и МебелMаг. Те се включват като също ще дарят по 5 лева за всеки кредит, усвоен в техните търговски обекти и онлайн магазини по време на кампанията.

Ето как коментираха участието си в компанията част от ритейлърите, които се включват в нея: „Изключително важно е всички хора да участват в реализирането на Глобалните цели за ограничаване изменението на климата, с което нашата планета ще стане по- добро място за живот. Заедно трябва да вдъхновим младото поколение, което най-добре става с личен пример.“, споделя Рашко Костов, Управител и собственик на ЖАР Компютърс.

„Mr.Bricolage се включва, заедно със своите клиенти, в програмата на БНП Париба Лични Финанси, в подкрепа на различни кампании и организации. Това е голяма възможност да дадем своя принос към каузите на ООН за добро здраве, качествено образование, живот на земята и други. Като търговец, Mr.Bricolage се присъединява към БНП Париба Лични Финанси в името на каузата за отговорно потребление, удвоявайки сумата, която банката дарява при всяка покупка на вноски и така подпомага организациите в устойчивото им развитие.“

Оцени статията:
2.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...