Тенденции на международната миграция: SOPEMI 2010

19.11.2010 | 13:21
по статията работи:
Резюме от доклад на ОИСР
Тенденции на международната миграция: SOPEMI 2010

Резюме от доклада International Migration Outlook: SOPEMI 2010 на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD)

  • Международната миграция заема водещо място в политическия дневен ред на страните от ОИСР, въпреки по-слабото търсене на работна ръка в контекста на икономическата криза. Настоящото издание прави анализи на последните развития в миграционното придвижване и политическите мерки в страните от ОИСР. Разгледан е приносът на имиграцията за промените, които засягат населението в трудоспособна възраст през последното десетилетие, както и ролята, която биха могли да играят прогнозираните входящи миграционни потоци за стимулиране на нарастването на населението в трудоспособна възраст през следващото десетилетие. Изданието обръща внимание на чуждестранните студенти, като прави първи опит да изчисли процентът на онези студенти, които остават в приемащите ги страни след завършване на обучението си.
  • Настоящата публикация разглежда основните изменения в миграционните политики, включително и новите закони, които регулират навлизането на имигранти, тяхното пребиваване и достъпа им до пазара на труда. Описва се селективното наемане на имигранти, според потребностите на трудовия пазар, точковите системи, както и мерките, целящи по-лесната интеграция на имигрантите. Подробно са анализирани международното сътрудничество за подобряване на граничния контрол и борбата с незаконната миграция.
  • Разгледано е влиянието на икономическата криза върху имигрантите на трудовия пазар, като са взети предвид техният пол, сектори на заетост, различните видове контракти, демографската динамика на коренното население и чужденците, пребиваващи в страната през периода от време, обхванат в изданието.

    Изданието Международни тенденции на миграцията 2010 година показва слаб спад на миграционните потоци в страните от  ОИСР...

    Постоянната законна имиграция на чуждестранни граждани (от порядъка на 4,4 млн.) е спаднала на 6% през 2008 година, което е първи спад след пет години на среден растеж от 11%. Този спад се дължи основно на спадове в някои отделни страни и се забелязва само на фона на особено високите потоци от 2007 година. Намаляването на потоците продължава и през 2009 година, като в повечето страни от ОИСР миграцията бележи спад поради икономическата криза.

    ...в частност спад при миграцията на свободното придвижване и семейната миграция.

    Миграцията в зоните за свободно придвижване допринася за около 25% от общата миграция в ОИСР през 2008 година и 44% в Европа. В Норвегия, Швейцария, Австрия и Дания тази миграция обхваща над половината от всички мигриращи. Сред страните от ЕС като Португалия, Испания, Великобритания и Италия, които заемат водещо място при трудовата миграция през 2008 година, 20-30% от постоянните имигранти са пребивавали по причини, свързани с работата. В други страни, с изключение на Япония и Корея, семейната миграция продължава да доминира при входящите потоци от постоянно пребиваващи имигранти. Семейната миграция остава водеща в САЩ (65%), както и във Франция и Швеция.

    Нивото на временната миграция е съществено, макар и повлияно от икономическия спад...

    Временната миграция расте от средата на 2000 година, а през 2008 година започва да се понижава, макар това намаление да се забелязва само в програмите за временна трудова миграция. През 2008 година в страните от ОИСР са пристигнали над 2,3 млн. временно заети мигранти, което е 4% спад след четири години на стабилен растеж и показва признаци за продължаващ спад през 2009 година. Сезонната работа, работните програми през ваканциите и преместванията в рамките на отделни фирми се увеличават през 2008 година, като същевременно другите категории, основно трудовите мигранти по срочни контракти, бележат спад. Сред различните канали на миграция временната трудова миграция е сред най-засегнатите от икономическия спад.

    ...докато числото на търсещите убежище продължава да расте.

    Количеството на мигрантите, търсещи убежище в страните от ОИСР, расте от 2006 година. През 2008 година САЩ са страната с най-голям брой приети - 39 400, следвани от Франция, Канада, Великобритания и Италия, приели над 30 000 търсещи убежище. Норвегия, Швеция и Швейцария са страните, приели най-голям брой търсещи убежище, спрямо глава от населението. Изходящите страни, от които идват хората, търсещи убежище, са Ирак, Сърбия и Афганистан.

    Нарасналият брой чуждестранни студенти води до определен брой оставащи за постоянно пребиваване.

    Цялостният брой на чуждестранните студенти се е увеличил над два пъти през периода 2000 - 2007 година и достига 2 милиона, като основните страни на дестинация са САЩ, Великобритания, Германия, Франция и Австралия. Най-рязко нарастване в процентно отношение се наблюдава в Нова Зеландия и Корея, следвани от Холандия, Гърция, Испания, Италия и Ирландия. Чуждестранните студенти представляват сами по себе си потенциален източник на високо квалифицирани мигриращи работници за страните от ОИСР, а настоящото издание прави първи опит за анализ на процента на оставащите - т.е. изменението на статуса на онези, които не продължават разрешението си за пребиваване поради студентство. Според оценката на този метод, процентът на оставащите варира между 15 и 35%, със среден показател около 21%.

    Китай дава 10% от изходящите потоци, а Полша, Индия и Мексико - почти наполовина.

    Входящите потоци от 20-те водещи по произход на мигранти страни съставляват над половината от всички входящи потоци през 2008 година, като Китай, Полша, Индия и Мексико са водещи. В сравнение с потоците от края на 90-те години най-голям ръст бележат потоците от Колумбия, Китай, Румъния и Мароко. От 2000-та година, обаче, потоците от Филипините и Руската Федерация намаляват. Потоците от поляци, излизащи в други европейски страни остават на високи нива и през 2008 година.

    Нарастването на населението - особено на вливащите се в трудоспособното население в много страни от ОИСР - през последните години е свързано с международната миграция.

    Ако процентът на миграцията се запази в рамките на сегашното ниво, то населението на трудоспособна възраст в страните от ОИСР ще нарасне с 1,9% за периода 2010 - 2020 година, сравнено с растежа от 8,6% за периода 2000 - 2010 г. В периода 2003 - 2007 година 59% от нарастването на населението се дължи на миграцията. Практически всеки трети от навлизащите в трудоспособна възраст е имигрант, макар това число да е по-ниско поради броя на децата и възрастните имигранти. Само във Франция, САЩ и Нова Зеландия естественият прираст е основен фактор за растеж на населението. В много страни - в южна Европа, Австрия и Чешката Република - около 90% от нарастването на населението се дължи на миграцията.

    Въпреки това нарастването на заетостта е по-скоро резултат от по-висока заетост сред постоянно пребиваващите лица, отколкото от международната миграция.

    51% от общият растеж в заетостта се дължи на по-високата заетост сред постоянно пребиваващите лица и 39% - на международната миграция, при това между различните страни от ОИСР съществуват големи различия. В много страни, където растежът на заетостта е основно от мобилизиране на постоянно пребиваващите работници, има високо ниво на заетост - над 75% - като в Дания, Швейцария и Швеция. И обратно, с изключение на Великобритания, в онези страни, където нарастването на заетостта е благодарение основно на външни източници на работна ръка, нивото на заетост е под средното за ОИСР.

    Настоящото издание прави преглед на структурните и институционални промени в миграционните политики...

    Вниманието е насочено предимно към високо квалифицираните мигранти, което включва използването на точкови системи за оценка (както в Дания, Великобритания и Холандия), и преход от системи, базирани на търсенето, към система, която отдава предпочитание на кандидати с предложения за постоянни работни места (Австралия и Канада). Докато една от страните (Швеция) е отворила вратите си за мигранти с всякакво ниво на квалификация, във всички останали единствената възможност за по-ниско квалифицираните мигранти е свързана с изменения, със сезонни работни програми,  за да се поощрява използването на тази форма на временна миграция (в Австралия и Полша).

    ...както и на политиките за интеграция и натурализация.

    Промените в политиките за събиране на семейства показват тенденция към въвеждане на ограничителни критерии, както например условието за постоянно местожителство и доходи. Владеенето на език или познаване на правата и задълженията на гражданите като предварително условие за събиране на семейството и за натурализация са условия, които все по-често се прилагат.

    Някои изменения може да са конкретно свързани с финансовата криза.

    През 2008-2009 г. много нови инициативи в областта на миграционните политики целяха да се справят с предизвикателствата, породени от икономическата криза. В много страни от ОИСР задълбочено бяха анализирани каналите на трудовата миграция и бяха преразгледани критериите за достъп. Приети бяха постановления за безработните мигранти, които не успяват да удължат временното си разрешение за работа и пребиваване (в Испания и Ирландия), и бе оказано съдействие за тяхното завръщане (Испания, Япония и Чешката Република). Бяха съкратени някои квоти (Италия, Корея, Испания и Австралия).

    Докладът обръща внимание на диспропорционалното влияния на икономическата криза върху заетостта на имигрантите в ОИСР.

    Практически във всички страни от ОИСР темповете на нарастване на безработицата сред чужденците, пребиваващи в страната в периода 2008 - 2009 година бяха по-високи, отколкото срез местното население. Подобно на тези данни, в повечето страни от ОИСР процентът на заетост намалява повече сред чужденците, пребиваващи в страната, отколкото сред местното население, макар в редица страни това влияние да се компенсира от нарасналото участието на имигрантите в работната сила. Макар общо броят на заетите сред местното население да намалява през периода на кризата във всички страни от ОИСР, в много страни се забелязва съществено увеличение на общата заетост на чужденците, пребиваващи в страната. Дори и при такава картина, темпът на растеж на заетостта изостава от нарастването на броя на работниците-чужденци, поради нарасналия постоянен приток.

     Младите мигранти са по-силно засегнати от кризата ...

    В повечето страни от ОИСР младежите от чуждестранен произход са по-силно засегнати от резкия спад на заетостта, отколкото младежите от местен произход. Ако общият спад на заетостта сред младежите (между 15-24 години) е 7% след второто тримесечие на 2008 г., спадът сред младежите-имигранти е два пъти по-висок. При това безработицата сред младежите-имигранти вече бе достатъчно висока, а през 2009 година достигна 15% в САЩ, 20% - в Канада и 24% - в ЕС-15. Тези ниски показатели на заетост сред младежите-имигранти са тревожни, тъй като бързата интеграция на младежите и наскоро навлезлите на трудовия пазар имигранти се идентифицира като ключов фактор за тяхната дългосрочна интеграция. Икономическата криза води след себе си риск от "ефект на белязания", тъй като имигрантите, които не са успели да си намерят работа скоро след пристигането си, могат да бъдат белязани/заклеймени/ на трудовия пазар. В период на икономическа криза особено важни за стабилността са конкретните мерки в политиките като езиковото усъвършенстване, обучението, наставничеството и стажът.

    ...макар, че жените-имигранти се справят по-добре от мъжете.

    Жените-чужденки изглежда страдат по-малко от кризата, отколкото мъжете, тъй като мъжете са съсредоточени в най-силно засегнатите от кризата сектори (строителство, обработваща промишленост, финанси). Във всички страни, освен в Белгия и Унгария, процентът на безработица сред жените-чужденки нараства по-малко, в сравнение с процента на безработица сред мъжете-чужденци. В някои страни нивото на трудова ангажираност на жените-чужденки нараства, както обикновено се случва за компенсиране на изгубените доходи от страна на мъжете в семейството.

    Факторите, които правят имигрантите уязвими към изгубването на работа, пречат и на активните политики на трудовия пазар към имигрантите.

    Докладът анализира определящите фактори според последните резултати за имигрантите на трудовия пазар. Те обикновено са заети в множество сектори, чувствителни към икономическите колебания, с по-несигурни договорни споразумения, с временни работни места, с по-нефиксирана мандатност на работата, и могат да бъдат обект на селективни уволнения. Имигрантите могат да бъдат изключени de facto от някои мерки, за които правата са изрични/експлицитни/ или косвени /имплицитни/ свързани с продължителността на пребиваване в страната или с административния статут, като например схеми за ангажираните в публичния сектор, или такива, които изискват минимален стаж на позицията или постоянни договори. В доклада са идентифицирани някои направления, в които политиката може да помогне за намаляване на дългосрочните негативни последици върху заетостта на имигрантите.

     Две специални глави са посветени на актуални проблеми...

    В две отделни глави са разгледани два особено актуални проблема. Първата глава разглежда формирането на общественото мнение към имиграцията. Втората изследва определящите фактори за натурализация и как тя се влияе от трудовия пазар.

    ...в първата е разгледан проблемът за миграцията и общественото мнение ...

    Тя анализира редица изследвания на общественото мнение през последните десет години и представя нови емпирични резултати за формиране на общественото мнение към имиграцията. Оценява ролята на индивидуалните характерни черти, както при формиране на мненията за икономическите и културни последици от имиграцията, така и при формиране на предпочитания към миграционни политики. Един от основните изводи на анализа е, че представите за икономическото и културно влияния на имиграцията съществено влияят върху индивидуалното отношение към отварянето на границите за мигранти. Обществените дискусии по проблемите на имиграционните политики и миграцията, както и досега, определят до голяма степен как тези въпроси са представени в пресата, а също и влиянието на определено количество колективни представи. Някои групи от населението са склонни да заемат различни позиции по отношение на имиграцията, не само заради нейния разпределящ ефект, но и поради това, как между другото оценяват нейното културно разнообразие. Затова най-важното е не толкова да се търси консенсус в общественото мнение по въпросите на имиграцията, колкото да се ограничи влиянието на битуващото мнение и неправилните представи за нея. В тази връзка реформите в миграционните политики трябва да водят до осведоменост на гражданите, за да разберат икономическото, социалното и културното влияния на миграцията. За да се постигне тази цел е нужна по-голяма прозрачност на информацията за мащабите на международната имиграция и по-добър достъп до информация, и сравнима международна статистика за миграцията. Необходимо е провеждането на редовни и открити дискусии с различни групи от хора, обединени от общи интереси, които се основават на адекватни изследвания. Информираността на обществото също може да се подобри чрез обективно и широко отразяване на въпросите на миграцията в медиите.

    ...във втората глава се анализира влиянието на натурализацията върху интеграцията на пазара на труда

    Придобиването на гражданство от имигрантите в различните страни от ОИСР е поставено по различен начин. В страните, които са се заселвали по пътя на миграцията, практически всички законни мигранти придобиват гражданство в рамките на десет години от момента на пристигане. В европейските страни от ОИСР делът на дългосрочно пребиваващите натурализирани имигранти, нарасна през последното десетилетие. Процентът на натурализация на мигрантите е различен в различните групи. Почти във всички страни тенденцията за придобиване на гражданство от имигрантите, идващи от страни с по-нисък доход е по-висока, отколкото при мигранти, идващи от страни на ОИСР с високи доходи. Така и при жените-имигранти се забелязва по-силна тенденция за придобиване на гражданство в приемащата страна, отколкото сред мъжете, и срез имигрантите с висше образование. Натурализираните имигранти обикновено успяват да постигнат по-добри резултати на пазара на труда. Това особено се забелязва в сред мигрантите от страни с по-ниски доходи и сред жените-имигранти. Имигрантите, които вече са натурализирани, обикновено постигат по-добри резултати на пазара на труда, отколкото преди натурализацията, което значи, че натурализацията сама по себе влияе положително върху резултатите на имигрантите на пазара на труда. Тези по-добри резултати може да са свързани с по-ниските бариери на пазара на труда, с по-високата мобилност или с намалената дискриминация. Изглежда натурализацията оказва особено влияние върху достъпа на имигрантите до по-добре заплатена работа и до работни места в публичния сектор. Сред основните уроци, които могат да се извлекат от тази глава са - че намалените бариери, като например ограниченията за двойно гражданство и някои свръх строги ограничителни критерии, могат да помогнат за постигането на по-добри цялостни резултати на имигрантите на пазара на труда. Онези имигранти, които отговарят на критериите, трябва да бъдат поощрявани да придобиват гражданството на приемащата страна.

     

     

     

    Оцени статията:
    0/0
    Коментирай
    Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
    Предложи
    корпоративна публикация
    Резултати | Архив
    • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
    • Най-старата коневъдна ферма в света
    • Зимна приказка
    • Най-старата коневъдна ферма в света
    • Зимна приказка
    Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
    На този ден 17.12   546 г. – Крал Тотила завладява Рим. 1538 г. – Папа Павел III отлъчва от църквата английския крал Хенри VIII. 1777 г. – Франция първа признава...