Световният пазар на фотоапарати беше сериозно разтърсен през последните години, пише агенция „Блумбърг“. Основна причина за това е бумът на продажби на смартфони.
„Има прекалено много играчи“, смята Рускуке Катсура, анализатор за UBS в Токио. „Ще бъде трудно за малките производители да се задържат в бизнеса, тъй като конкуренцията между Canon и Nikon вероятно ще се засили още повече“, допълва експертът.
Откакто Apple представи оригиналния iPhone през 2007 г., акциите на Canon и Nikon загубиха повече от половината си стойност, защото търсенето намаля внезапно в индустрия, в която двете компании доминираха през последното десетилетие. Именно затова Катсура препоръчва и на двете компании да продават ценните си книжа, тъй като те единствено ще поевтинеят още повече. Nikon се представя най-зле в японския борсов индекс Nikkei, като акциите на компанията са отчели спад от 34%.
Продажбите на традиционни фотоапарати спаднаха, тъй като смартфоните вече напълно могат да ги заменят. При професионалните модели, където Nikon и Canon имат 80% пазарен дял, също се забелязва забавяне.
В следствие на това Nikon свали цените на много от фотоапаратите си. Представеният през миналата година модел 1 J2 вече се продава за 240 долара, което е с цели 64% по-малко от първоначалната му цена. Подобен спад в цената има и при луксозния модел D600. Той е поевтинял с 26% от миналия септември.
Очаква се доставките на фотоапарати да спаднат с 30 на сто през тази година до 69 млн. единици, показват данни на Morgan Stanley Securities, въпреки че производителите се опитват да добавят функции, присъщи за смартфоните, като Wi-Fi или блутуут. През август Nikon понижи с 23% прогнозите си за нетните приходи през 2013 г. През юли подобно нещо по-отношение на продажбите направи и Canon.
И двете компании имат дълга и богата история.
Nikon е основана през 1917 г. и първоначално произвежда бинокли и друга оптична техника за японската армия. След Втората световна война компанията се фокусира върху комерсиалните продукти и през 1959 г. е представен първият фотоапарат. В момента 84% приходите на Nikon идват от фотокамери.
Canon стартира през 1933 г. в апартамент в кварталът на Токио Ропонги. Компанията затвърждава лидерската си позиция на пазара през 1993 г. с модела EOS Rebel, който става хит сред младите потребители.
Според Хиросуке Такаяма, анализатор за SMBC Nikko Securities в Токио, компаниите трябва да се насочат към производството на медицинско оборудване.
Подобно нещо прави друг голям производител - Olympus. Компанията започва през 1919 г. именно като производител на микроскопи и термометри. През 1950 г. създава първия еноскоп. През тази година японският производител планира да излезе от бизнеса с фотоапарати и да се съсредоточи върху медицински системи заедно със Sony.
Kъм медицината ще се насочи и друга японска компания-Fujifilm. Panasonic, който произвежда марката фотоапарати Lumix, също свива производството.
Известни имена като Konica Minolta и Pentax също се отказаха от бизнеса. Според анализаторите това трябва да подскаже на лидерите Canon и Nikon, че и те трябва да предприемат нещо.
Много експерти смятат, че двете компании могат да се преориентират към смартфоните, защото тази промяна няма да е толкова по-различна от преминаването към дигитална фотография преди време.
Смартфоните излизат с все по-добри и по-добри камери и вероятно пазарът на фотоапарати ще страда още дълго време. Топ моделът на Samsung разполага с 13 мегапикселова камера, Sony Z1 с 20.7 мегапиксела, Nokia Lumia с 41. Макар мегапискелите да не са единствения фактор, който определя качеството на снимките, смартфоните до голяма степен направиха традиционния фотопарат ненужен.