През последните години се забелязва тенденция на изместване на търговските марки от главните улици към големите шопинг центрове. Причини за това са както повишеният поток от клиенти, така и
наличието на по-големи търговски площи в търговските центрове в сравнение с търговските улици. Цената и локацията са сред основните фактори за наемане на помещение, показва анализ на
експертите в областта на бизнес имотите GVA Sollers Solutions.
Големите търговски центрове
За разлика от 2011 година, когато в България не беше открит нито един нов шопинг център, през 2012 имаше повишена динамика. През второто тримесечие на изминалата година бяха открити два нови
търговски центъра - “Галерия Бургас” и “България мол”. Други два интересни проекта, открити през 2012 г., са "Сити Център Сливен" и Mam’s & Me във Варна.
Въпреки трудната икономическа обстановка, стротелството на търговски центрове продължава. За март 2013 г. е предвидено откриването на най-големия шопинг център в България до момента – „Парадайс
Център”, който се намира в София. Очаква се и откриването на още два търговски центъра в столицата – „Мега Мол Люлин” и „South Ring Mall”, и един в Бургас – „The Strand”, който ще бъде първият
открит мол на територията на страната.
През последната година много от управленските компании започнаха да прибягват до различни отстъпки, отсрочки и компромиси, с помощта на които събираемостта на наемите започна да се подобрява.
Въпреки това обаче повечето търговски обекти в страната са с ниска заетост на площите - между 30% и 65%.
Търговски улици
Към края на 2012 г. се забелязва понижено предлагане на търговски площи по главните улици на столицата, Варна и Бургас спрямо предходните две години. Основният обем предлагани площи е фокусиран по
второстепенни търговски артерии.
Шест години след откриването на първия търговски център в страната се наблюдава промяна на нагласите и шопинг културата на българина. Много от магазините по търговските улици фалират заради слабия
интерес към тях и засиления към шопинг центровете. Сезонният фактор също нанася сериозни загуби на магазините по търговските улици.
Съществена причина за понижаване на оборотите на магазините като цяло е развитието на онлайн пазаруването. Към търговските улици се насочва предимно малкият и средният бизнес, които имат нужда от
по-малки търговски площи. Пазарът на търговски площи проявява силна зависимост от нивото на доходите и покупателната способност на населението, т.е. от равнището на безработица в страната,
която в момента е в най-високата си точка от 9 години насам.
Дискаунтъри
Дискаунтърите продължават да се налагат на българския пазар. И през 2012 г. те продължават своята експанзия в страната. Към момента "Лидл" е една от най-бързо разрастващите се вериги в
страната. Преди две години тя стартира с 14 магазина, които днес вече наброяват 62, с което се нарежда на второ място по брой обекти в България.
Първото място по брой магазини в страната продължава да държи "Билла". От началото на 2012 г. "Пикадили" закри 6 губещи магазина. Затварянето на тези обекти се компенсира с откриването на нови,
главно от формата "Пикадили дейли". "Кауфланд" е най-печелившата верига към момента и през тази година.
"Карфур" е друга верига, която постепенно навлиза на пазара в България. Веригата залага най-вече на търговската площ и това е причина за все още малкия брой магазини към момента. Големите вериги
също насочват сериозен поглед към онлайн продажбите. Електронните магазини на "Технополис" и "Техномаркет" работят успешно вече от няколко години. През 2012 към тях се присъединява и
"Практикер", които също обявиха стартирането на онлайн платформа за продажби.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!