Три нови мола отварят врати в София тази година

08.01.2013 | 17:45
по статията работи: Елица Елефтерова
Онлайн магазините и търговските центрове изместват търговските улици. Магазините от типа "дискаунтър" се радват на все по-голяма популярност
Три нови мола отварят врати в София тази година
Снимка: Sxc.hu

През последните години се забелязва тенденция на изместване на търговските марки от главните улици към големите шопинг центрове. Причини за това са както повишеният поток от клиенти, така и наличието на по-големи търговски площи в търговските центрове в сравнение с търговските улици. Цената и локацията са сред основните  фактори за наемане на помещение, показва анализ на експертите в областта на бизнес имотите GVA Sollers Solutions.

Големите търговски центрове

За разлика от 2011 година, когато в България не беше открит нито един нов шопинг център, през 2012 имаше повишена динамика. През второто тримесечие на изминалата година бяха открити два нови търговски центъра - “Галерия Бургас” и “България мол”. Други два интересни проекта, открити  през 2012 г., са "Сити Център Сливен" и Mam’s & Me във Варна.

Въпреки трудната икономическа обстановка, стротелството на търговски центрове продължава. За март 2013 г. е предвидено откриването на най-големия шопинг център в България до момента – „Парадайс Център”, който се намира в София. Очаква се и откриването на още два търговски центъра в столицата – „Мега Мол Люлин” и „South Ring Mall”, и един в Бургас – „The Strand”, който ще бъде първият открит мол на територията на страната.

През последната година много от управленските компании започнаха да прибягват до различни отстъпки, отсрочки и компромиси, с помощта на които събираемостта на наемите започна да се подобрява. Въпреки това обаче повечето търговски обекти в страната са с ниска заетост на площите - между 30% и 65%.

Търговски улици

Към края на 2012 г. се забелязва понижено предлагане на търговски площи по главните улици на столицата, Варна и Бургас спрямо предходните две години. Основният обем предлагани площи е фокусиран по второстепенни търговски артерии.

Шест години след откриването на първия търговски център в страната се наблюдава промяна на нагласите и шопинг културата на българина. Много от магазините по търговските улици фалират заради слабия интерес към тях и засиления към шопинг центровете. Сезонният фактор също нанася сериозни загуби на магазините по търговските улици.

Съществена причина за понижаване на оборотите на магазините като цяло е развитието на онлайн пазаруването. Към търговските улици се насочва предимно малкият и средният бизнес, които имат нужда от по-малки търговски площи. Пазарът на търговски  площи проявява силна зависимост от нивото на доходите и покупателната способност на населението, т.е. от равнището на безработица в страната, която в момента е в най-високата си точка от 9  години насам.

Дискаунтъри

Дискаунтърите продължават да се налагат на българския пазар. И през 2012 г. те продължават своята експанзия в страната. Към момента "Лидл" е една от най-бързо разрастващите се вериги в страната. Преди две години тя стартира с 14 магазина, които днес вече наброяват 62, с което се нарежда на второ място по брой обекти в България.

Първото място по брой магазини в страната продължава да държи "Билла". От началото на 2012 г. "Пикадили" закри 6 губещи магазина. Затварянето на тези обекти се компенсира с откриването на нови, главно от формата "Пикадили дейли". "Кауфланд" е най-печелившата верига към момента и през тази година.

"Карфур" е друга верига, която постепенно навлиза на пазара в България. Веригата залага най-вече на търговската площ и това е причина за все още малкия брой магазини към момента. Големите вериги също насочват сериозен поглед към онлайн продажбите. Електронните магазини на "Технополис" и "Техномаркет" работят успешно вече от няколко  години. През 2012 към тях се присъединява и "Практикер", които също обявиха  стартирането на онлайн платформа за продажби.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 25.04   1154 г. – Мюсюлмански войски, предвождани от Нур ад Дин превземат Дамаск. 1699 г. – Състои се сватбата на немския граф Лудвиг Крафт фон Насау-Саарбрюкен и...