Пътуването за отмъщение вече не е толкова привлекателно. След три години на бързане да се резервират пътувания след ограниченията от времето на пандемията, рязко по-високите цени на билетите, протестите срещу туризма, умората от безкрайните часове, прекарани по летищата, и свитите от инфлацията доходи - всичко това дава своя резултат.
Търсенето на пътувания далеч не е на ръба на пропастта. Но има признаци, че желанието ни за пътешествия се измества от непрестанно към по-нормален модел.
За авиокомпаниите и туроператорите следващите няколко месеца ще бъдат решаващи за запълването на оставащите места и хотелски стаи. Ако търсенето е силно, те ще могат да продадат остатъчния капацитет на по-високи цени. Но ако потребителите се въздържат, те ще бъдат принудени да правят отстъпки - нещо, което не се е случвало през последните три години, пише travelnews.bg.
В Европа много хора, които са се запалили по почивката си, резервираха още през януари, за да си осигурят предпочитаната дестинация, хотел и дори конкретна стая. Но през последните месеци някои потребители, особено семействата с по-ограничен бюджет, се въздържаха, за да видят как се развиват собствените им финанси и цените на почивките. TUI AG, най-големият туроператор в света, е продал около 60% от наличните почивки това лято.
Това в общи линии съответства на миналата година, но все още представлява значителен брой ваканции в условията на несигурност.
Европейските туристи също се ориентират към покупки. В Томас Кук, който сега се преражда в онлайн туроператор, резервациите за Балеарските и Канарските острови в Испания са без промяна на годишна база. Това отразява разходите - можете да получите повече за парите си в Турция, континентална Испания и Египет, където продажбите са се увеличили. Но протестите срещу туризма на Канарските и Балеарските острови също могат да изиграят роля.
Европейските потребители все още са готови да платят същата сума за своята пакетна почивка - или почти същата. Цените на TUI за летния сезон са се увеличили с 4%, което е близо до 5% увеличение, отчетено година по-рано. Но нискотарифните авиокомпании Ryanair Holdings Plc и EasyJet Plc показват, че когато става въпрос за цени на самолетни билети, потребителите достигат своя предел.
Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор на Ryanair, прогнозира, че това лято цените на билетите в цялата мрежа на компанията ще бъдат без промяна до 5% нагоре, което е по-малко от предишната му прогноза за увеличение от 5% до 10%, изненадващо предвид факта, че капацитетът е ограничен поради забавяне на доставките на Boeing. Най-големият нискотарифен превозвач в Европа започна да намалява цените на билетите, за да запълни самолетния си флот.
Налице са признаци, че възстановяването на пътуванията в САЩ, което продължава вече трета година, също е в процес на съзряване. Например Marriott International Inc. съобщи, че през първото тримесечие в САЩ приходите от свободно време на налична стая, които са ключов показател за ефективността на хотелите, са останали без промяна. Airbnb Inc. прогнозира, че приходите ще нараснат с 8-10 % през второто тримесечие, което е най-ниското ниво от три години насам. Възможно е това да е пропуск - Великден беше по-рано тази година - и Airbnb да очаква възстановяване през летните месеци.
Всъщност картината е сложна. Част от слабостта на вътрешния пазар в САЩ може да отразява пътуванията на американците до Европа, окуражени от силния долар. Това вероятно е било стимулирано от еднократни събития, като например концертите на Тейлър Суифт.
И това не е единственият фактор, който прави температурата на пътуванията толкова трудна за възприемане. След горските пожари в Гърция през миналата година опасенията за климата са на преден план в съзнанието на потребителите. И все пак това стимулира някои необичайни прояви, като например някои европейски клиенти резервират полети на дълги разстояния до дестинации като Мавриций, където летните температури са по-предвидими, а след увеличението на цените в някои традиционни средиземноморски курорти разликата в разходите е намаляла.
Както и в други части на потребителската икономика, пътуванията може би се поляризират, тъй като богатите все още харчат за далечни пътувания и първокласно настаняване, докато тези, които са притиснати от инфлацията и по-високите разходи за ипотеки, се придържат към бюджета.
След бума на пътуванията на Запад - и евентуалното връщане към по-пестеливи нива - индустрията сега гледа на Изток, към завръщането на китайските посетители, особено в Европа.
Но през следващите седмици най-голямо значение ще имат краткосрочните фактори, като изборите в Обединеното кралство и климатичните условия - TUI заяви, че зимният сезон е завършил особено силно, вероятно подпомогнат от студените и влажни условия.
Невъзможността да разперим криле по време на пандемията засили любовта ни към заминаването и може би никога повече няма да се върнем в ситуация, в която сме готови да си останем у дома. Това не означава, че няма да променим поведението си, като например да пропуснем една седмица навън през пролетта или есента, или например да се откажем от почивка в града, за да запазим основната си ваканция.
От тазгодишния пиков летен сезон зависи много. Той не само ще определи нивото на печалбите на туроператорите, хотелите и авиокомпаниите, но и ще даде първата представа за това как изглежда един по-стабилен туристически пазар след пандемията.