Търговците търсят алтернатива на обектите си в моловете

28.04.2021 | 12:35
по статията работи: econ.bg
Променливата обстановка и пониженото потребление продължават да влияят негативно върху пазара на търговски площи, забавяйки възстановяването на сегмента
Търговците търсят алтернатива на обектите си в моловете
Снимка: БГНЕС

Променливата обстановка и пониженото потребление продължават да влияят негативно върху пазара на търговски площи, забавяйки възстановяването на сегмента. През първото тримесечие активността на наемния пазар е умерена, с приблизително 8 200 кв. м новооткрити търговски площи в молове в страната, показва доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. В същото време много търговци се насочват към алтернативни формати и по-централни локации в по-голяма близост и удобство на клиентите си.

След трите вълни на пълно или частично затваряне на търговски площи търсенето на нови локации в моловете остава слабо и това повишава натиска върху наемните цени. Офертите за първокласни площи в търговските центрове в столицата в началото на 2021 г. са 35 евро/кв. м, отбелязвайки лек спад спрямо предходното тримесечие. В Пловдив наемните цени са около 25 евро/кв. м. 

„Година след първия локдаун наемателите в молове продължават да търсят алтернативи и временни намаления, за да минимализират щетите от ограничителните мерки. През изминалата година търговските центрове бяха принудително затворени близо 100 дни, което се равнява на близо 30% от годишното им работно време. Утежняващо ситуацията обстоятелство е, че наемателите не работиха през декември който традиционно е най-силният месец заради коледното пазаруване“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Най-активни на пазара са компаниите за бързооборотни и спортни стоки, дрогериите и дискаунт магазините. Сред ключовите откривания за първото тримесечие на 2021 г. бяха Peek & Cloppenburg (3000 кв. м) в Sofia Ring Mall и Decathlon (650кв.м) с първи обект на търговска улица в центъра на София. Подобен формат е новост за бранда в България, но не и за веригата като цяло. Тя има редица успешни примери с такъв вид обекти в държави като Испания и Франция. Сходен е подходът на IKEA – като част от глобалната си стратегия компанията откри трети център за поръчки в страната. Обектът е със значително по-малки размери спрямо класическите магазини на веригата – едва 1200 кв. м и се намира в Mall of Sofia. 

„Ограниченията на достъпа до търговските центрове постепенно измениха потребителските нагласи. Виждаме как наред с ритейл парковете, т.нар „кънвиниънс“ търговия е във възход. Клиентите търсят магазини в центровете на градовете или в гъсто населени жилищни райони. Освен, че пестят време, някои от тези обекти са удобно място за получаване на стоки, поръчани онлайн, особено в периоди на локдаун“, пояснява Иван Граматиков.

Ритейл парковете остават във фокуса на дивелопърите с 31 800 кв. м площи в процес на изграждане. Към началото на 2021 г. общият обем на сегмента достига 179 363 кв. м, концентриран в София и Пловдив. Ритейл паркове се налагат сред активно разрастващите се наематели и се приемат за добра и рентабилна възможност за навлизане на пазара в регионалните градове.

ИНДУСТРИАЛНИ ПЛОЩИ

Пазарът на логистични площи задържа активността си от 2020 година. За първите три месеца на 2021 г. общият обем завършени или отдадени под наем производствени и логистични площи в София е 48,851 кв. м. Преобладават имотите за собствено ползване, като много от тях са разширения на малки производствени обекти. Имотите в строеж в столицата нарастват до близо 355,000 кв. м, като в редица случаи отново става въпрос за разширения на логистични оператори, складови площи на търговски вериги или малки производства. 

„Очакваме увеличаване на търсенето в сегмента на индустриалните площи от производствени компании, които установяват бизнес операции в страната. Също така и повече запитвания за складови площи от фармацевтични компании, дистрибутори и търговски компании на медицински консумативи. Не на последно място предвиждаме позитивна тенденция в бизнеса с договорна логистика (3PL), в която логистичните оператори печелят поръчки на регионално ниво и усвояват площи в страната“, каза Жоро Ангелов, мениджър „Индустриални площи и развитие на парцели“ в Cushman & Wakefield Forton.

Стабилният интерес и лекото покачване на предлагането поддържат наемните нива в София устойчиви. За първокласни площи те са 4.2-4.4 евро/кв. м за средно големи обекти. По-големите имоти, над 10 хил. кв. м, търсените нива са малко под 4 евро/кв. м. Този тип предлагане на новоизградени площи за отдаване под наем е съсредоточено в индустриалните зони около столицата. 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...