Краудфъндингът е един доста по-различен от традиционните начини за финансиране на бизнес начинание, проект или просто идея. Той не е много популярен в България, но по света все повече и повече стартиращи компании се насочват към него.
Идеята е много проста. Създава се платформа, в която всеки желаещ може да допринесе с парични средства за даден проект. Краудфъндингът е много по-сигурен от банковите кредити. Той е начин за привличане на инвеститори, начин за хората с общи и интереси и стремежи да се съберат на едно място и да подкрепят идеята, която им се струва добра. В интернет има редица примери за краудфъндинг платформи. Повечето от тях целят събиране на средства за проекти на стартиращи компании, но други са наистина иновативни, дори шантави.
Вижте десет подобни краудфъндинг концепции, подбрани от интернет сайта “oddee.com”.
Myfreeimplants.com
Снимка:MyFreeImplants.com
Това е платформа, на която жени, желаещи да уголемят своя бюст, могат да намерят нужните парични средства. Сайтът генерира повече от 8 милиона месечни посещения, а една от потребителките твърди, че за месец е събрала 8632 долара.
The BuyaBeerCompany.com
Снимка:Sxc.hu
Майкъл Миглиози и Брайън Флатоу обичали бира толкова много, че създали тази краудфъндинг платформа за да съберат 300 млн. долара, с които да си купят пивоварната Pabst. И те успели...почти. За две години събраните пари възлизали на 280 млн. долара от пет милиона дарители, които дали средно по 40 долара за акция. Тогава обаче се намесила Федералната комисия по ценни книжа и обмен (SEC), според която сайтът не бил правилно регистриран и трябва да бъде спрян. Значимото е, че тази платформа прокарала нов закон в САЩ, който позволява на компании да използват краудфъндинг, за да инвестират.