Бизнесът няма да работи с прекомерни надценки на горивата, съобщиха от Българската петролна и газова асоциация след регулярната среща с премиера Кирил Петков. По време на разговорите са били обсъдени перспективите, тенденциите и възможностите за регулиране на цените на горивата. Премиерът съобщи също така, бе проверка е показала, че „Лукойл“ има адекватна ценова политика, въпреки високите крайни цени. Маржовете на печалба трябва да са минимално пазарни, добави Петков. По думите му правителството непрекъснато следи цената на горивата, както на световните пазари, така и в бензиностанциите.
Пазарът е свободен. Това обаче е световна криза, през която трябва да минем заедно, заяви още Петков и посочи, че въпреки високите цени на горивата, в България те са едни от най-ниските в Европа. Подобна теза сподели по-рано във вторник и финансовият министър Асен Василев.
В коментар за предстоящите протести на превозвачите, които те готвят на 27 април, премиерът подчерта, че министърът на транспорта Николай Събев е в диалог с бранша. Премиерът каза също така, че много от европейските лидери са против идеята за временно намаляване на акциза на горивата, което е възможност за сваляне на цените, но в същото време това ще се отразява негативно на бюджетите.
По-рано стана ясно, че превозвачи излизат на ефективен протест срещу високите цени на горивата на 27 април. Планирано е протестът да се проведе в големите градове в страната. Исканията на бранша не са нови – премахване на биокомпонентата за 6 месеца и намаляване на акциза. Според Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи „ това ще доведе до поевтиняване на горивата с около 10-15 ст.“ По-рано от БПГА обясниха, че предвид настоящите цени, стойността на влаганата биокомпонента в горивата намалява и в момента е около 5-6 стотинки, така че ефект почти няма да има.
По отношение на намаляването на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което е също сред исканията на превозвачите разминаването с виждането на правителството е явно. „Предвид необходимостта от нотификация от страна на Европейската комисия настояваме до получаването на такава със задна дата – 1 април, държавата да възстановява директно на българските превозвачи, зареждали горива в България, 50% от вече платения акциз", заяви Арабаджиев пред БНР.
По думите му, превозвачите отчитат, че за изпълнението на поставените от тях искания ще е необходимо време и дават срок на кабинета до 18 май. Ако това не се случи, те заплашват с национален протест и затваряне на магистрали и контролно-пропускателни пунктове.
От БПГА по-рано коментираха, че акцизът върху горивата в България е един от най-ниските. Освен това компаниите от асоциацията отчитат и ефекта върху бюджета. Според тях единствената възможност е намаляване на ДДС.
Ако цените на горивата продължат да растат пропорционално на ръста на суровия петрол, в един момент държавата ще трябва да се замисли за намеса на пазара, за да защити и потребителите и търговците, коментира още при първите сигнали за задълбочаване на кризата изпълнителният директор на БПГА Андрей Делчев.