Само половината компании дават на служителите си коледен бонус, но не с големината на 13-та заплата. Това показва проучване на лидера в областта на HR решенията Adecco България сред 100 български и международни компании от секторите ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, базирани основно в София и Пловдив. Причина за това е, че компаниите са ориентирани към поощряване на доброто представяне и предпочитат да плащат бонуси за постигнати резултати, а не за конкретни празници. Вероятно и това обяснява и защо великденските бонуси са още по-малко популярни. Срещат се при едва 20% от компаниите.
„Проучването ни показва, че заплатата е най-важният елемент в привличането и задържаните на служители, но далеч не единственият. Работодателят се стреми да диверсифицира пакета от социални придобивки и компенсации, които предлага на служителите си, за да отговори на по-комплексните им потребности. Живеейки в конкурентна среда, всяка компания се опитва да се отличи, като предлага различни типове допълнителни облаги, които са част от тяхната employer branding стратегия. Ние като специалисти в областта на HR решенията, съветваме нашите клиенти за оптималния микс от финансови и материални стимули, които да използват.“, коментира Константинос Милонас, изпълнителен директор на Adecco Group за България и Гърция.
Финансовият пакет на служителите включва както заплата, така и бонуси, ваучери, комисионни. Повече от половината от компаниите, с които Adecco работи, предлагат ваучери за храна, обикновено за 60 лв. на месец, което е необлагаемият максимум. Предлагат се и бонуси, обвързани с представянето.
Предоставят се и много материални, но не пряко финансови стимули. В над 1/3 от компаниите се дават карти за градски транспорт. Почти всички работодатели плащат мобилните планове и телефони, а в половината от тях се предоставят и служебни лаптопи, като това варира според позициите на служителите. В 2/3 от компании се предоставят и служебни автомобили, но за специфични позиции.
Друг тип възнаграждение за служителите е предоставянето на различни услуги, стойността на които може да е изцяло поета от компанията или е с участие на служителите. Такива са например допълнителното здравно осигуряване, което виждаме при почти 100% от компаниите.
„Ако компанията плаща 40 лв. полица на месец на служител за допълнително здравно осигуряване, това е много добра инвестиция както за компанията, така и за служителите. Срещу тази стойност служителят получава много повече възможности да получи качествени здравни услуги, в сравнение, ако получи 40 лв. като добавка към заплата си. От друга страна това би намалило затрудненията и загубите на работодателя от евентуално отсъствие поради здравословни причини на неговите служители.“, допълни Ирина Йончева, HR директор на Adecco България.
Застраховката живот е по-малко популярна и се среща при една трета от компаниите. Допълнителното пенсионно осигуряване се наблюдава при едва 11% от компаниите. В тази група придобивки се включват и отстъпки за закупуване на спортни карти или използване на различни услуги към кафе-вериги, ресторанти, книжарници, оптики, банкови услуги и много други.
През последните няколко години изключително популярни стават политиките на компаниите за поддържане на баланса между личен и професионален живот. Така работодателите целят да привлекат и последните поколения (GenZ), които навлизат в пазара на труда, за които е важно да имат чувство за свобода, гъвкавото работно време и работа от разстояние. Например при повече от 80% от компаниите се наблюдава възможност за работа от вкъщи. Въпреки че минималният брой платен отпуск е 20 дни, в поне половината от компаниите се дават допълнителни дни, които са средно 5 на година. Единични са случаите, при които се дава възможността за платен отпуск на рождените дни на служителите.
Компаниите се стремят да изграждат и позитивна офис среда. Това може да включва стаите за игра и почивка, които наблюдаваме при повече от половината от компаниите и особено в ИТ сектора. В 2/3 от компаниите се предлагат безплатни напитки например: минерална вода, кафе, чай, а често и храна: ядки, плодове и др.
Детайли за проучването може да намерите тук.