Европейският съюз реагира мигновено, като обеща бърз и ефективен отговор, ако Съединените щати наложат вносни мита на европейските автомобили, заяви говорителят на Европейската комисия.
Брюксел обсъди заплахата след доклада, който упълномощава президента Доналд Тръмп да наложи мита в следващите 90 дни.
Германският канцлер Ангела Меркел определи като “плашеща” перспективата, че този доклад може да окачестви европейския внос на автомобили като заплаха за националната сигурност за САЩ, давайки възможност за налагане на митата.
“Ако този доклад се превърне в действие в ущърб на европейския износ, Европейската комисия ще реагира бързо и адекватно”, заяви говорителят на ЕС Маргаритис Схинас на брифинг в Брюксел.
Протекционистът Тръмп заплаши с 25-процентни мита върху европейските автомобили, специално насочени към Германия, която според него е навредила на американската автомобилна индустрия.
Като част от програмата си “Америка на първо място”, американският президент Доналд Тръмп вече наложи редица тарифи срещу съюзници, както и срещу Китай.
Докладът беше представен от министъра на търговията Уилбър Рос, според резултатите на Министерството на търговията за ефекта от вноса на автомобили и автомобилни части върху националната сигурността на САЩ. Тръмп нареди разследването през май и след получаване на доклада, официално той вече има 90 дни да реши дали да наложи тарифи.
През юли Тръмп и председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер постигнаха търговско примирие, с което се гарантира неналагане на нови тарифи, докато преговорите продължават.
Белият дом вече използва аргумента, че подкопаването на американската производствена база подкопава военната готовност, наред с други твърдения – за налагане на „солени“ тарифи върху вноса на стомана и алуминий.
Неговото действие предизвика незабавно отмъщение от ЕС, Канада, Мексико и Китай.
През 2017 г. малко под половината от 17-те милиона продадени коли в САЩ са били внос, повечето от които са произведени в Канада и Мексико. Двете страни постигнаха нов пакт за свободна търговия с Вашингтон и се очаква да бъдат освободени от всякакви нови автомобилни задължения.
Миналата година германските автомобилни компании са изнесли 470 000 автомобила от Германия в САЩ, според федерацията на производителите VDA.