През тази година 33.8% от фирмите използват различни видове социални медии, за да развиват дейността си и да разширяват своето присъствие в интернет. Това показват данните на НСИ от проведено изследване сред бизнеса. Най-популярни са Facebook, LinkedIn, Xing, Yammer, Probook.bg и др., в които 33.2% от компаниите поддържат свой профил.
Общо 73.9% от тях използват профила си за подобряване на имиджа или за рекламиране на продуктите си. 62.7% го използват, за да получават обратна връзка от клиентите си, а 32.8% - за наемане на служители. Общо 29.5% от фирмите казват, че ползват профилите за контакти и сътрудничество с техни партньори.
Всяка трета фирма (36.5%) използва приложения като Skype, WhatsApp, Facetime, Viber за гласови или видеоразговори през интернет за служебни цели, а 46.4% предоставят на служителите си преносими устройства, които разполагат с мобилна интернет връзка, сочат още данните.
Относителният дял на заетите в предприятията, които използват компютър ежедневно за изпълнение на служебните си задължения, е 32.1%, а на 28.7% от работещите е осигурен достъп до интернет. Заетите, които използват преносими устройства с мобилна интернет връзка за служебни цели, са 11.4%.
Едва 10.9% от бизнеса продава стоки и услуги онлайн, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 4.5% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които осъществяват уеб продажби, е 10%, а на тези, използващи съобщения от тип EDI (електронен обмен на данни) - 1.5%.
За десетгодишен период относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил близо три пъти.
Почти в сто процента от предприятията има интернет, а високоскоростният, надежден и непрекъснат интернет достъп е основна необходимост за предприятията и 93.7% от тях имат постоянен достъп до глобалната мрежа. За връзка с интернет предприятията основно използват DSL или друг вид фиксирана технология (80.5%), като при 64.8% от тях скоростта на най-бързата фиксирана връзка е по-висока от 30 Mbps.
По данните половината от фирмите (50.7%) разполагат със собствен уебсайт, като 12.6% посочват, че използват информация за поведението на посетителите на уебсайта (брой кликвания, разглеждани елементи, продължителност на сесията и др.) с цел реклама или подобряване на клиентската удовлетвореност. На сайта си 79.1% от фирмите дават информация за предлаганите стоки или услуги; дават връзка или препратка към профила си в социална медия - 34.5%; възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги - 26.3%.
Всяко пето предприятие (20.1%) има заети, чиято основна работа е да разработват, управляват или поддържат информационни системи или софтуерни приложения. През предходната 2018 г. 10% от предприятията са наели или са се опитали да наемат специалисти в тази област, като 41.6% от тях са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри.
За да повишават квалификацията на служителите си, 10.1% от работодателите осигуряват обучение в областта на информационните технологи.
Данните от изследването показват, че 85% от фирмите прилагат различни мерки за информационна сигурност, като сред най-разпространените са поддържане на актуализиран софтуер (74.1%), удостоверяване чрез сигурна парола (72.3%), контрол на достъпа до мрежата на предприятието (51.1%) и архивиране на данните на отделно място - 50.7%.
През предходната календарна година 6.3% от фирмите са срещали проблеми поради инциденти, свързани със сигурността, като при 12.6% тези инциденти са довели до недостъпност на информационни услуги, а при 7.5% са били унищожени или повредени данни. Едва 2.8% от фирмите имат застраховка срещу такива инциденти.