Кризата с COVID-19 ускори дигитализацията в банковия сектор и наложи на клиентите да бъдат предоставени продукти, планирани за бъдеще. Това коментираха водещи експерти от сектора по време на второто специално бизнес студио от новата онлайн поредица на Investor.bg, което се проведе на 2 юни.
„Това, което клиентите очакваха от нас и щяхме да го предложим след 3 години, сега направихме за няколко седмици. Платформите улесниха банковите операции и обслужването на клиентите стана дистанционно при мерки за сигурност“, заяви Георги Заманов, главен изпълнителен директор на Алианц Банк България.
По думите му през последните 2 месеца банките са преосмислили какво предоставят като платформа, за да могат клиентите да извършват избраната от тях операция без да посещават офиса на банката.
„Стана реалност това, което беше мечта – клиентите останаха вкъщи и си свършиха работата дистанционно“, заяви Заманов.
Въпреки това Заманов смята, че достъпът до електронния подпис ще продължи да бъде проблем за част от клиентите, други ще предпочетат да са изцяло дигитални, а трети ще предпочетат да бъдат офлайн и ще настояват за среща със служител в банковия клон.
Според Здравко Райчев, старши вицепрезидент „Онлайн кредитиране“ в TBI Bank, ускорението на процесите на дигитализация ще продължи и в бъдеще, а блокчейн технологиите ще помогнат да се изчистят отношенията с клиентите.
„Тенденция е TBI Bank да се превърне в дигитална банка. Разработваме допълнителни услуги в платформа, през мобилно банкиране и мобилно приложение“, обясни Райчев по време на онлайн дискусията „Дигитализация на банкови продукти и финансиране на малки и средни предприятия“.
Той потвърди, че усилията са насочени както към създаването на повече дигитални услуги, така и в инструменти, които да улесняват служителите, за да им остане време за повече активност в консултирането.
„Новите технологии ще са насочени към различните видове клиенти, които потребяват по различен начин банковите услуги. Киберсигурността е важна и в условията на пандемия“, обясни Здравко Райчев.
Той обясни, че автоматизацията и скоростта на операциите е много важна, за да се отговори на искането на клиентите, но банката е длъжна да отговори и на изискванията на регулатора.
Според Илиан Георгиев, главен изпълнителен директор и член на управителния съвет на Българо-американска кредитна банка, съвсем скоро всички ще се убедят в предимствата на процеса на дигитализация.
„Предимства има и при оценяване на платежоспособността на клиентите. С натрупаните база данни и с помощта на информация от Централния кредитен регистър в БНБ, в бъдеще по-лесно ще се прави оценката дори да няма натрупана кредитна история. Затова банките трябва да получават повече данни и от колекторските фирми с информация за ток и парно. Обработката на тази информация като адаптирано поведение ще позволи да се спести дългото интервю, което сега правим“, коментира Илиан Георгиев.
Кирил Станчев, директор информационни системи и системи за управление в Sirma Business Consulting, заяви че за някои банки нивата на контрол вече са факт, а оторизация се извършва през няколко различни канала, за да се установи истинността на клиента на банка. Станчев заяви, че телефоните вече предлагат отключване не само с биометрични данни, но дори с мимика на лицето. Той е убеден, че бизнесът ще се възползва от новите дигитални решения.
„Банките се нуждаят от данни и нашата компания предоставя технологични данни освен Централния кредитен регистър и други регистри. Но съществува проблем, свързан с това, че институциите не отварят своите бази данни, а се разнасят в писмен вид“, заяви Станчев.
„ИТ сигурността е нещото, в което ние инвестираме като ресурс и хора по повод киберзаплахи“, посочи главният изпълнителен директор на Алианц Банк България.
Според него в момента между 80 и 90% от работата на банковия служител е административна, но тенденцията е това се промени и тя да бъде заместена от технологии. Заманов прогнозира, че в следващите 5 години това ще се промени и експертите в офисите ще са на 80% съветници, които ще имат повече време, за да намират финансово решение за всеки отделен клиент.
По думите му няма как изкуственият интелект да прави оценка на клиента.
„Това винаги ще се прави и от служител. И сега на 80% се прави автоматично, но банковият служител задава параметрите на база 6 месеца или година. Все още изкуственият интелект не може да вземе решение, в перспектива моделът ще се прави от експерта“, категоричен беше Георги Заманов.
По време на онлайн дискусията експертите коментираха и механизмите за финансиране на малки и средни предприятия. Според председател на контролния съвет на Националното сдружение на малкия и среден бизнес - Иван Тошев, отказите за кредитиране на микро, малките и средните фирми се дължи на това, че тези компании нямат обезпечения, за каквито настояват банките.
„За банките кредитната история за тях е най-важна Независимо че можеш да покажеш контрагенти, всичко зависи от оборота и печалбата“, коментира Тошев пред водещия на студиото от Bloomberg TV Bulgaria Христо Николов.
В отговор Здравко Райчев обясни, че банките нямат интерес да предоставят услуга, която би създала проблем в бъдеще:
„При бизнес кредитирането и потребителското кредитиране трябва баланс, за да се удовлетворяват предприемачите, да се отговори на определени рестрикции, особено при дигитализация“.
Георги Заманов напомни, че при оценка на кредитоспособността на една фирма, банките взимат под внимание нейния паричен оборот и дали предприемачът е преценил риска от начинанието си.