Лотарията с касови бележки и предметни награди, организирана през миналата година от Националната агенция за приходите (НАП), е довела до положителен ефект за бюджета в размер на 26 млн. лв. В нея бяха регистрирани над 51 милиона касови бележки на стойност над 670 млн. лв.
Това се казва в одобрения днес от правителството доклад с оценка за изпълнените мерки и цели през 2016 г. по прилагането на Единната национална стратегия (ЕНС) за повишаване на събираемостта на приходите, справяне със сенчестата икономика и намаляване на разходите за спазване на законодателството 2015-2017 г.
В резултат на прилаганите нови подходи за събиране на публични вземания, размерът на неплатените в срок задължения е намалял през 2016 г. с 4.6% (248.1 млн. лв.), спрямо същия период на 2015 г.
През 2016 г. спрямо предходната данъчните приходи нарастват с 1.558 млрд. лв. (9.1%). Обяснението е в предприетите законодателни и административни мерки в изпълнение на единната национална стратегия за повишаване на събираемостта и справяне със сенчестата икономика.
В доклада се прави оценка, че контролът върху производството и разпространението на моторни горива е регламентиран най-строго в сравнение с нормите за останалите акцизни стоки.
През годината НАП, Агенция "Митници" и МВР са предприели общи действия спрямо повече от 60 търговци на горива, за които са имали данни за неправомерно ползване на ДДС. Извършени са ревизии и са наложени предварителни обезпечителни мерки за над 150 хил. литра горива.
По данните, получавани чрез дистанционната свързаност на фискалните устройства с НАП и внедрената система за контрол на горивата са извършени 27 677 проверки на търговски обекти, при които са съставени 9032 акта за административни нарушения.
Освен това митничарите са извършили общо над 13 хил. физически проверки в акцизни и данъчни складове и са
предотвратените щети за бюджета за ад 17.4 млн. лв.
В доклада се отчита съществено подобрение на контрола върху стоките с висок фискален риск като декларираната им данъчна основа нараства с 18.2% за година, ръстът на приходите от данъци и осигуровки на вносителите на такива стоки е с 12.7%, а на транспортните фирми, които ги превозват - с 18.17%.
Над 90% от всички основни декларации (данъчни, осигурителни, уведомления по Кодекса на труда) се получават в НАП по електронен път. Годишно НАП разменя с клиентите си общо над 100 млн. електронни документа, което спестява на бизнеса и гражданите пряко над 300 млн. лв. административни разходи, се казва в доклада.