Министерството на транспорта е приключило преработката на четирите обществени поръчки за купуване на нови влакове и е изпратило в Агенцията за обществени поръчки и Министерството на финансите новите документации за задължителната процедура по предварителен контрол, съобщиха от транспортното министерство.
Обществените поръчки, които бяха възложени от предишното служебно правителство, бяха прекратени от транспортния министър Георги Гвоздейков и бяха назначени комисии, които да ревизират условията по тях.
Те включват купуване на 7 двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава и 18 маневрени локомотива. Общата стойност на поръчките е над 2.6 млрд. лв.
Извършени анализи на сегашния състав на Министерството на транспорта показали, че предишният състав на ведомството е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно:
не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на Плана за възстановяване и устойчивост;
предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен;
изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени.
От транспортното ведомство уверяват, че направените изменения ще доведат до икономия на средства заради премахването на допълнителни дейности в поръчките. Разширени са и критериите за допустимост на участниците, за да се даде възможност за участие на по-широк кръг производители и съответно по-голяма конкуренция между тях.
Освен доставката на влаковете изпълнителят има ангажимент да осигури и тяхната поддръжка за 15-годишен период. Премахнато е условието за изграждане на ремонтна база за поддръжка, което не попада в изискванията на Плана за възстановяване и устойчивост и крие висок риск от забавяне на изпълнението на целия проект. На участниците се предоставя възможността да организират поддръжката по най-ефективния, икономичен и пазарен начин, който те сами ще определят. Въведена е и допълнителна процедура за проверка на влаковете в края на 15-годишната поддръжка, с което производителят ще удостовери, че те са годни за последваща експлоатация.
В новите условия към участниците са заложени изисквания влаковете да са в оперативна готовност през 94% или 96% от времето на тримесечие, в зависимост от вида и броя на влаковете. Това изискване регламентира времето за поддръжка от страна на изпълнителя, което не трябва да надвишава предвидените часове. Разписани са също и видовете дейности по поддръжка, както и конкретни срокове за реакция.
Освен това в обществените поръчки вече е заложена формула за индексация на цената на поддръжката, която до момента липсваше в условията.
Поръчката за 18 маневрени локомотива е разделена на 2 обособени позиции - за 9 локомотива за маневри вътре в депа и за 9 локомотива за маневри в частично електрифицирани депа и по коловозите от депата до гарите. За първите 9 локомотива отпада изискването за документи за движение по националната жп мрежа. Транспортното министерство очаква с тези промени да бъдат спестени приблизително 25 млн. лева само от тази процедура.
От транспортното министерство уверяват, че до края на годината ще има избор на изпълнители и сключване на договори. Срокът за изработката и доставката на влаковете по четирите поръчки е 33 месеца от подписването на договорите.