От старта на мярката 60/40 до момента са изплатени над 1,5 млрд. лева за общо 13,3 хиляди работодатели и близо 320 хиляди работници и служители. Това сочат данните на Националният осигурителен институт.
След промяната в дизайна на мярката от юни тази година, средствата бяха насочени към най-засегнатите работодатели. Освен по-високите изисквания за минимален деклариран спад на приходите от продажби, бе въведен и диференциран интензитет на подкрепата в съответствие със спада на приходите от продажби.Тези промени обаче съвпаднаха с период на икономическо оживление и така независимо от промените в дизайна на мярката, не бе отчетено влошаване на показателите на пазара на труда, а точно обратното – ръст на наетите и намаляващ брой на безработните.
Има основания да се приеме, че въвеждането на по-високи изисквания за достъп до мярката 60/40 и насочването на финансовата подкрепа към най-тежко засегнатите от пандемията сектори и предприятия е обосновано икономически решение, съобразно с цикличната позиция на българската икономика, посочват в анализа си НОИ.
Най-много средства по схемата досега са получили от преработващата промишленост, търговията, транспорт, складиране и пощи, добивната промишленост, както и от, хотелиерството и ресторантьорството. "През цялата 2021 г. най-голям дял от средствата са насочени към работодателите, осигуряващи 250 и повече работници и служители", се казва в анализа на НОИ.