Необходим е по-добър диалог между бизнеса, училищата и институциите, за да бъдат още по-успешни доброволческите инициативи в тази сфера. Тази тенденция се очерта в рамките на провелата се днес в София кръгла маса „Професионалисти в училище“.
В рамките на събитието се събраха представителите на всички, които са участвали в проекта „Професионалисти в училище“, част от провелите се през октомври „Дни на доброволчеството“, на които Econ.bg* беше медиен партньор. Те бяха организирани от Американската търговска камара в България и Фондация „Помощ за благотворителността в България” и се проведоха за десети пореден път.
Участници и организатори обсъждаха резултатите от провелата се инициатива – по какъв начин тя е повлияла на образователните структури и най-вече на връзката между средното и висшето образование и реалната професионална реализация на младите хора.
Сред участниците бяха представители на Американската търговска камара и на Фондация „Помощ за благотворителността“, както и на фирмите и училищата, които проектът обхвана. Такива са технологичната компания Джонсън Контролс Електроникс България ЕООД , хотел „Радисън Блу“, производителят „Титан Златна Панега цимент” АД , ТЕЦ „Контур Глобал Марица Изток 3“; Национална природо-математическа гимназия (НПМГ), 17 СОУ „Дамян Георгиев“ - София, Технологично училище „Електронни системи“ (ТУЕС) и др. Налице беше и засилено медийно присъствие.
За „Дните на доброволчество“ и инициативата „Професионалисти в училище“
Водеща тема на десетото издание на „Дните на доброволчеството“ беше „Образованието“. Доброволческите програми обхванаха над десет български града: София, Пловдив, Русе, Варна, Плевен, Стара Загора, Сливен, Златна Панега, Ябланица и др. Поради големия интерес инициативата продължи три седмици.
В рамките им служители на компании, членове на Американската търговска камара в България, посетиха заедно с журналисти повече от 30 училища в страната, за да разговарят с ученици от 5 до 12 клас за своята професия и за пътя на успеха.
Как повлия диалогът между професионалисти и ученици?
Според организаторите бизнесът има интерес да влиза в училище, тъй като срещите с деца дават на професионалистите възможност да популяризират своята професия, бранш или бранд. Това беше и една от предварителните тези на кръглата маса.
Освен това, смятат експертите, училището също има интерес от разговорите между учениците и предприемачи. Срещите с успели хора ги мотивират, тъй като те стават техен пример за подражание. Създават се и връзки между изучаваните предмети и реалния бизнес, както и възможности за професионално ориентиране.
Всички тези твърдения участниците в програмата потвърдиха и по време на днешното събитие. От една страна, смята Елица Баракова, изпълнителен директор на Фондацията „Помощ за благотворителността“, бизнес средите могат да извлекат голяма полза от възможността да споделят опита си с ученици.
„Всеки служител е ходещата реклама на една компания“, каза тя и добави, че разговорите с младите хора носят допълнителни ползи за работодателя в директен бизнес план.
От друга страна доброволческата инициатива на предприемачите от различните браншове е помогнала на много ученици на прага на решението им по какъв професионален път искат да поемат. Причината е, че личният контакт с вече успели хора им осигурява достъпа до информация, която не биха намерили другаде.
Като цяло децата не се ориентират толкова лесно в този аспект, сподели представител на една от образователните структури, участвали в програмата. Тодорина Атанасова, директор на столичното 17 СОУ „Дамян Груев“, обясни, че за да се ориентират правилно, те черпят информация от различни сайтове, от приятели, от познати, дори от имиджа на училището, в което учат. Това важи както за седмокласниците, които трябва да изберат подходящия гимназиален курс, така и за завършващите гимназия.
По съвсем различен начин те взимат своите решения, когато успеят да си представят какво би било, ако следват определена професия. Освен това, контактът очи в очи с професионалистите им дава възможност да получат искрени и спонтанни отговори на възникналите въпроси.
Какво е нужно, за да има инициативата още по-голям успех занапред?
„Професионалисти в училище“ стъпва, така да се каже, по неутъпкана почва. Компонентът е част от „Дните на доброволчество“ за пръв път и тепърва си поставя бъдещи цели.
Основната такава, подчерта изпълнителният директор на Американската камара Валентин Георгиев, е доброволчеството в сферата на образованието да стане регулярно корпоративно поведение. За момента „Дните“ се провеждат два пъти годишно – през май и през октомври. Целта на организаторите е „Професионалисти в училище“ да събира представители на различни компании с учениците и студентите у нас целогодишно.
За тази цел трябва да се подобри диалогът между учебните заведения, компаниите и институциите извън провелата се инициатива. Оказва се, че на този етап е трудно доброволчеството да се пренесе извън кампанията, тъй като в много случаи тогава диалогът е едностранен. По думите на присъстващите този проблем засяга и самите учебни заведения, които често не са добре информирани или недостатъчно инициативни към подобни проекти.
Въпреки всичко провелият се за първа година проект е донесъл много добри резултати – около това се обединиха всички присъстващи. Още по-добри организаторите очакват през май 2013 г., когато ще се проведат следващите „Дни на доброволчеството“.