Да се предприемат спешни действия за защита на правата и интересите на пътниците и туристическите компании при фалит и анулиране на полети от страна на авиокомпаниите. За това настояват от Европейската асоциация на туроператорите, подкрепяни от Асоциацията на Българските туроператори и туристически агенти.
До момента независимо, че дадена авиокомпания обявява финансови затруднения и анулира полетите си, Международна асоциация за въздушен транспорт IATA задължава туристическите агенции да платят за своя сметка всички билети, които вече са били издадени.
Някои авиокомпании при финансови затруднения предприемат правни действия за замразяване на дълга и договаряне на условията за погасяване в рамките на пет години. Ако този план се одобри от съдебните органи на съответната страна, където е регистрирана авиокомпанията, пътниците трябва да чакат до една година за възстановяване на средствата и това е противоречие с Конвенцията на Европейския съюз за правата на авиопътниците.
Тя постановява, че пътуващите имат право на възстановяване на разходите в рамките на седем дни след отмяната на полета, каза председателят на Асоциацията на Българските туроператори и туристически агенти Димитрина Горанова.
От 2017 г. насам са регистрирани повече от 140 случаи на затруднения на авиокомпании и около 30 фалита. За България Фалитите на Малеф и на Адрия се отразиха най-тежко на пътниците и на агенциите в България, коментира Димитрина Горанова.