2012: Истории от научната фантастика, които станаха реалност

28.12.2012 | 09:50
по статията работи: Елица Елефтерова
Научните открития на годината, за които досега бяхме чели само в книгите
2012: Истории от научната фантастика, които станаха реалност
Снимка: Sxc.hu

За много от почитателите на научната фантастика винаги е било интересно да станат свидетели на това как “виденията” на писателите след много години се превръщат в част от съвременната реалност. Например описаният през далечната 1945 г. от фантаста Артър Кларк безжичен свят, който се осъществява чрез комуникационен спътник на геостационарна мрежа, е едно от нещата, които всеки използва днес.

Друг много известен фантаст - Айзък Азимов, пише често за хуманоидни роботи, а експериментите с тях стават все по-чести в изследователските научни лаборатории - въпреки че е нужно още време, докато станем свидетели на робот като Р. Даниел Оливау от цикъла за роботи на Азимов.

Вдъхновена от тези и други писатели, телевизия Discovery Channel представя футуристичните технологии, които са станали реалност през 2012 година.

Бионични крайници

Това са специални протези, които могат да пренасочват мозъчните сигнали към електронни двигатели в протезата. Терминът "киборг" е въведен през 1960 г. от Манфред Д. Клайнс и Нейтън С. Клайн в една статия за списание “Астронавтика”. Оттогава бионичните крайници са използвани като тропа (литературен израз) в много художествени произведения - “Човек за шест милиона долара” от 1970 г., в сагата “Стар трек” и дори в “Междузвездни войни”.

През 2012 г. за първи път парализирана жена бе в състояние да контролира роботизиран крайник директно с мозъка си. Продължаващата работа с примати показва, че е напълно възможно да се направи мозъчно-компютърен интерфейс, който да бъде достатъчно ефективен, за да се изработи по-реалистично движение на крайниците. Бионичните крайници разбира се са много далеч от киборгите, тъй като те все още са свързани чрез външни електроди на черепа. Въпреки това тази мечта изглежда е много по-близо, отколкото беше дори преди едно десетилетие.

Квантова телепортация и комуникация

Въпреки че не е възможно да се телепортираме с лъч, подобно на героите в “Стар трек”,  все пак през 2012 г. бяха поставени нови рекорди за преминаване на фотони от едно място на друго. Квантовата телепортация е направена в лабораторни условия, но разстоянията са от порядъка на няколко метра. През 2012 г. новият рекорд беше 143 км. В допълнение към телепортирането, учените създадоха и първия квантов интернет (първата елементарна квантова мрежа). Това е само началото, но телепортирането на фотони ще даде възможност за размяна на съобщения, които не могат да бъдат хакнати или шпионирани.

Предотвратяване на генетични заболявания

Генното инженерство за създаване на "по-добри" хора е тема, която се появява многократно, откакто Олдъс Хъксли написва книгата “Прекрасният нов свят” през 1931 г. - въпреки че тогава никой не е знаел какво представлява ДНК. По-късно филми като “Гатака” изследват последиците от широко достъпните генетични изменения. През 2012 г. бе открито доказателство за концепцията на митохондриалните болести. Около един на всеки 200 души е роден с разстройство на митохондриите - това са енергийните фабрики на клетките.

За първи път учените успяха да прехвърлят ядрената ДНК на една човешка яйцеклетка на друга. Чрез това е намерен начин да се присаждат ядра между човешки яйцеклетки, като се игнорира митохондриалната ДНК, която се предава от майка на дете. Откритието означава, че митохондриалните нарушения могат да бъдат излекувани, преди да се роди детето. Тази техника няма да излекува болести като Синдрома на Даун, който също се пренася от ДНК. Но това откритие показва, че някои манипулации на човешкия геном са не само теоретично възможни, но и в действителност се случват.

Универсален преводач

В научната фантастика в повечето случаи, когато безстрашен изследовател се среща с извънземни, те винаги говорят перфектен английски. В ”Доктор Ху” (сериал на “Би Би Си”) се използва генерирано поле, което позволява на пътниците да бъдат разбрани, а екипажът на "Ентърпрайз" (от “Стар трек”) никога не изглежда като да има нужда от речник. През последната година обаче бяха създадени няколко успешни преводача, които са част от реални устройства за потребители - единият преводач дори използва собствения глас на използващия го. Повечето от приложенията изискват интернет връзка, въпреки че някои от тях, като Jibbigo, могат да съхраняват речниците в собствената си памет.

Компютърни очила

Читателите на романа на Чарлз Строс “Акселерандо” вероятно с нетърпение очакват очилата, които разработва Google. В романа "Предприемачът алтруист" Манфред Macx носи своите данни и спомени в чифт очила, свързани към интернет. Очилата на Google позволяват на потребителя да получи достъп до данни, интернет и да улови живота около него чрез монтиран цифров фотоапарат.

Частни космически полети

В много научно-фантастични разкази, пътуването в космоса е частно. В последния филм на Ридли Скот “Прометей”, корпорацията “Уейланд” финансира експедиция, която следва звездна карта, водеща към далечната луна LV-223.

В реалния живот, частната компания SpaceX на Елон Мъск стартира първата от дузина планирани мисии до Международната космическа станция (МКС). Капсулата Dragon е предназначена да снабдява МКС, но Мъск, който е направил богатството си като основател на PayPal, има по-големи планове: колония на Марс. Дали 2013 ще бъде годината, когато космическите полети ще се превърнат в начинание, подобно на пътуването с влак? Все още не е ясно, но така или иначе SpaceX е на старта.

Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!

5.00/8
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 26.03   1812 г. – Земетресение разрушава Каракас, Венецуела. 1828 г. – Австрийският композитор Франц Шуберт изнася единствения си публичен концерт. 1841 г. –...