В замръзналия север на Швеция една стартираща компания произвежда по-зелени акулуматори и батерии за електрически автомобили. По този начин тя ще посрещне промяна в европейското законодателство, която от средата на 2024 г. ще забрани продажбата на такива компоненти на европейския пазар без наличието на декларация за въглероден отпечатък.
В новата гигафабрика на „Нортволт“ в град Шелефтео първата батерия за EV излезе от производствената линия в края на миналата година. Компанията планира разширяване на производството в големия завод, сгушен между вековни борови гори, до 60 гигаватчаса на година, достатъчно за доставка на над 1 милион акумулатора годишно.
Фредрик Хедлунд – изпълнителен директор на „Нортволт“: “Ако погледнете мащаба на нуждите ни в Европа сега, движени от автомобилните производители, то ние се нуждаем от А) получаване на достъп до обеми, трябва ни европейска верига на доставки. И Б) не трябва да сме зависими от региони като Азия, това е от стратегическа важност, не само за автомобилните производители, но и за Европа като цяло. Така че се нуждаем от пълна верига за доставки в Европа”.
Освен ниските температури и чистият въздух стартъпът е привлечен от този район заради възможността за използване на почти неограничени количества възобновяема енергия.
„Нортволт“ твърди, че гигафабриката ще бъде снабдена със 100 процента възобновяема енергия – от вятъра и водата. Това ще помогне за производството на батерии с 80% по-нисък въглероден отпечатък, сравнен с тези, които използват енергия от въглища. Компанията планира търговски доставки още тази година.
„Нортволт“ е получила над 30 милиарда долара поръчки за батерии и акумулатори от производители, включително BMW, „Фолксваген“ и „Волво“.
В момента Азия доминира пазара за производство на литиево-йонни батерии, но Европа ще увеличи своя пазарен дял от 6 на 16% до 2029 г, според доклад на ЕК.